De tørreste trommer i verden, hvordan?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

De tørreste trommer i verden, hvordan?

Indlæg af Morten Bjørn »

Skal til at lave et hybrid trommesæt bestående af

akkustisk lilletromme, hi-hat og ride + crash

+ midi stortromme, lille tam, mellem tam og gulvtam

akkustisk vil jeg bruge en sm57 til lilletrommen + sE5 paired overheads

og midi en Roland TD15 bare til at trigge EZ drummer 3 i computeren til resten

Det hele vil jeg smide i Klevgrand Rum for at give det noget liv igen, men nogen forslag til, hvordan jeg inden da kan få det til at være både limet sammen og så tørt at det ikke lyder af to rum?

lilletromme og messing må gerne synge men med så lidt reflektion fra rummet som muligt, da jeg tænker det giver det bedste resultat.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er nok noget med ligesom at trække begge dele i retning af hinanden. MIDI-trommerne vil som udgangspunkt være tørre, og dine optagelser vil som udgangspunkt have rumklang på. Så hvis de skal mødes på midten, ville jeg gøre to ting:

1) Smide rum på midi-trommerne som du selv er inde på.

2) Men til gengæld tror jeg du skal undgå rum på optagelserne så meget som muligt. Den her del vil jeg mene er ganske vigtig. Hellere lidt for meget akustisk dæmpning end for lidt. Hvis dine trommer så ender med at være så knastørre som Saharas ørken (success!) så kan du bruge den samme rumklangsplugin som du bruger på MIDI trommerne, og på den måde passer det 100% sammen.

Det ville ivhertifald være mit bud på at få det til at hænge sammen - uden helt at vide hvilken genre trommer du egentlig sigter efter.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Enig, dæmpning omkring trommesættet under optagelserne vil gøre underværker, closemic vil også give mere kilde end lokale.

Og så bliver du nok nødt til at lege med Reverb for at få Midi til at fungere sammen med de akustiske.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Tusind tak for tips!

Måske et af de der akustikgardiner hos Thomann kan gøre lidt osse

og så har jeg osse C-vox fra UAD. Den gør ikke noget godt for transienterne altid, men den er god til at tage rum, så hvis jeg bruger den fornuftigt, måske lidt mere på lilletrommen end overheads, så kan der osse komme noget godt ud af det.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Ved ikke om det overhovedet kan bruges til noget , jeg har aldrig recordet live trommer , men så den her video for nyligt :


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Start med dyner og madrasser hvis du ikke har dit hus fyldt med dæmpebats. 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Er igang med at etablere studie i et tiny house. Derfor skal trommesættet osse være tiny. Har en del akustikloft men osse en hems hvor der sagtens kan vandre noget lyd frem og tilbage. Derfor tænker jeg akustikgardin kunne være noget. Desværre findes det ikke i de rigtige mål som standard, men det kan vist leveres efter mål.

Stilen er både folk og rock og noget derimellem. Jeg skal både spille cover og eget inden for folk og rock og så skal jeg lave demoer til en anden trommeslager der spiller langt federe end mig. Derudover er det jo fedt at gøre det så godt som muligt.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Fik jeg sagt tak for den fede video

Ud over det er en jeg godt gad drikke øl med, så er der osse ret gode tips i den.

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Kan kan også være sjovt at lege lidt med at optage dine indspillede midispor i det rum som resten er optaget i, altså sætte et par mikrofoner op, afspille dine miditrommer fra en højtaler i samme rum og så se om du kan bruge det til noget i mixet...

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

"Gardiner" lyder som noget der er meget tyndt, og næppe hjælper på bassen. Jeg tror der skal mere til, f.eks. bass traps i hjørnerne. På den anden side er dit hus / rum måske så småt, at det slet ikke kan lade sig gøre. I så fald er du overladt til tilfældighederne. Men du kan jo prøve at optage den akustiske del af trommerne, og smide de optagelser her inde, for så kan vi sikkert høre om der er nogen issues... og hvilke.

Lydeksempler er altid bedre end gætterier.

PS: Rigtige optagelser, ikke smartphone. :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

EmilEmil skrev: tirs 21. feb 2023 23:14 Kan kan også være sjovt at lege lidt med at optage dine indspillede midispor i det rum som resten er optaget i, altså sætte et par mikrofoner op, afspille dine miditrommer fra en højtaler i samme rum og så se om du kan bruge det til noget i mixet...
Det var da en pisse god idé! Det skal osse prøves. Absolut.

Jeg har hjørnetraps men ikke i den anden ende af rummet, dér er der højest jakker på knager og et lille køkken + noget byggerod

Med gardiner mener jeg de særlige akustik-gardiner man kan købe hos Thomann. Ikke bare væggardiner men nogen der kan lidt mere og osse koster lidt men ikke det vilde. Måske 1400 kr.

God ide at lave noget audio / video, det vil jeg gøre senere i processen

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Den anden ende af lokalet er også relevant for akustikken, så hvis der hænger en masse store tunge tykke vinterjakker, er det en god ting. En sofa er også en god ting. Bogreoler fyldt med bøger er også godt for lyden. Alt hvad du kan finde som er tykt, tungt og blødt burde hjælpe.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis du har byggerod, så stil lidt troldtekt eller rockwool rundt omkring, det er også effektivt hvis du har den slags i overskud.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

.
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 23. feb 2023 11:13, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

En del af lyden af "tørre" trommer kommer også fra ikke at slå for hårdt. Mvh. en gammel trommeslager.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg skal gøre mit bedste !

I videoen siger han noget med at 'play with the microphones' det kan være en god filosofi og lidt det samme. Jeg tænker han mener spil efter hvordan mikrofonerne reagerer. Det kan vel lyttes frem hvis jeg bruger in-ears.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Joachip skrev: ons 22. feb 2023 12:28 Den anden ende af lokalet er også relevant for akustikken, så hvis der hænger en masse store tunge tykke vinterjakker, er det en god ting. En sofa er også en god ting. Bogreoler fyldt med bøger er også godt for lyden. Alt hvad du kan finde som er tykt, tungt og blødt burde hjælpe.
Skal have lidt the-køkken med skabe uden låg (bogreoler). Tænker de kan få noget rockfon bagerst, hvis det skulle vise sig at blive nødvendigt.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jo mere jo bedre.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar