Toslink til AES/EBU

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Toslink til AES/EBU

Indlæg af the19thbear »

Hvilken toslink til AES/EBU converter kan i anbefale?

Man kan få meget billige toslink til spdif konvertere, men så snart det bliver til AES, bliver det en del dyrere.
Den eneste forskel på spdif og AES er at AES er balanceret.

Nogle tips?

Jeg har et RME digiface usb, som kun har adat porte ud og vil gerne sætte mine dynaudio air til, via dynaudios AES/EBU indgang.
Jeg kan selvfølgelig prøve med en toslink til spdif og så køre den op til højtaleren, men det er ikke altid at spdif til aes virker, ved jeg fra tidligere. Mange gange gør det dog.

Hvis jeg vælger at gå spdif vejen, kunne denne vel gøre det:
https://www.avxperten.dk/da-converter/d ... -nedis.asp
Jeg går ud fra at sådan en konvertering er kvalitetstabsfri. Er det rigtig forstået?
Tak.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Den eneste forskel på spdif og AES er at AES er balanceret.
Det er ikke heeelt korrekt ..

Rigtige AES kabler har forbundet stel, og så er der temmelig stor forskel på signal-styrken. SPDIF er 0.5V peak til peak, AES kan være helt op til 7 volt! Men protokollen er nogenlunde kompatibel, selvom de bruger de ekstra status bits ganske forskelligt.

Mit eget RME RayDat kan sættes til at outputte AES data når man benytter et toslink output som "SPDIF" - så det kan vel tænkes at dit DigiFace kan det samme, og i så fald vil jeg tro du er ganske tæt på målstregen.

Men altså - der *er* væsentlige forskelle på de to signaler, som man nok bliver nødt til at forholde sig til!
Jeg går ud fra at sådan en konvertering er kvalitetstabsfri. Er det rigtig forstået?
Måske er der lidt ekstra jitter alt efter hvordan det er lavet, men ikke noget jeg ville være bekymret over ..

/Rune/
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Fedt med lidt ekstra info. Tak for det.
Var godt klar over at der var en anden peak to peak volt, men kunne ikke huske hvad.
Jeg har bestilt en toslink til spdif og håber på det bedste :)

Nyt svar