Akustik paneler fra IKEA (SIDORNA) - Duer de?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Akustik paneler fra IKEA (SIDORNA) - Duer de?

Indlæg af thansen »

Hej Lydfolk,

Overvejer at opgradere mit lille lydstudie med IKEA SIDORNA.
Vil de fungere fint som akustikpaneler?

Link til produkt:
https://www.ikea.com/dk/da/p/sidorna-ru ... -40483949/

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Det tror jeg, du kan være ret sikker på, de ikke gør.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Billede nr 5 giver mig myrekryb, spild af penge.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

thansen skrev: søn 29. jan 2023 17:23 Hej Lydfolk,

Overvejer at opgradere mit lille lydstudie med IKEA SIDORNA.
Vil de fungere fint som akustikpaneler?

Link til produkt:
https://www.ikea.com/dk/da/p/sidorna-ru ... -40483949/
De har måske en lille effekt til netop det der vises på billederne: som afdækning i et kontormiljø. Men jeg tror mest det er for følelsens/synets skyld.

De er meget tynde og vitterligt lavet af pap. De vil ingen effekt have som akustiske paneler til musik/i et studie.

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Hvad er et godt billigt value for money akstikpanel? (vil ikke bygge noget)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Bølgepappet i billede nr. 5 er for at bryde bølgelængderne på lyden. Materialet ser ,ikke, ud til at være af samme lydabsorberende materiale, som mange af de vi sælger på mit arbejde. Flere er lavet af et materiale, som hvis man trykker lidt for hårdt på det, trykker man fingermærker ind og de retter sig kun langsomt ud. De er ret tunge og sandsynligvis, ikke, billige.
Og vi har nogle rumdelere designeren firmaet arbejder sammen med har designet. Jeg fik forklaret at de var lydabsorderende. "Men meget er jo metalplader " Ja men prøv at , se der er huller i forskellig størelse, som bryder lyden. Og bag ved er der lydabsorberende materiale.
Det vildeste vi har er et rum , ca. 5-6 m. i diameter. og det har facon som et sneglehus. og det er også lavet af dette lydabsorberende stof der holder formen når man trykker på det. i rummets indre kan der stå et par loungestole og et lille bord. Det kan sagtens bruges som et lille lydstudie. Det er ikke overdækket, men det er der vel råd for. Men jeg er overbevidst det vil være fuldstændigt effektivt, med et par , ikke for store højtalere.

Vil man købe sig til løsninger, hvor man kan indrette et flot lydrum. Er det ikke nogen billig løsning. Det er faktisk en luxus løsning. Eller man skal bygge det selv. Meget er design.

Om Ikea møbler er det ikke mit indtryk at det er dårlig kvalitet. Men møblerne er ikke underlagt den proces i design og udvikling som mange af de andre møbelfirmaer.
F.eks. de her skillevægge står på nogle små fødder, svarende til de der er under et HSbord. Det ser ikke ud til at de kan stå selv. For det meste er der beslag så man kan montere det til et bord, fødder der går på tværs af skillevæggen og er de tunge er fødderne monteret.
Jeg tror faktisk vi har haft disse skillevægge. Og det første jeg spørger efter er fødder eller beslag til dem. De er jo svære, bare at stille på en baggrund. Jeg har set mange Ikea møbler, hvor det er svært at se en dårligere kvalitet end andre mærker. Men disse her virker ikke imponerende.
Jeg ved ikke om det er rigtigt, men min materialeforståelse siger mig at lydabsorberende materiale skal have en vis massefylde for at fungere optimalt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

thansen skrev: søn 29. jan 2023 22:38 Hvad er et godt billigt value for money akstikpanel? (vil ikke bygge noget)
Til at hænge på væggen?

Kig på GIK Acoustics.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hald skrev: søn 29. jan 2023 18:31 Billede nr 5 giver mig myrekryb, spild af penge.
:lol:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kimex skrev: søn 29. jan 2023 23:00 Bølgepappet i billede nr. 5 er for at bryde bølgelængderne på lyden.
Nej, det er det ikke,..

Bølgepappet er for at lave den billigste og mest usle løsning man kan forestille sig, det er en alm industriel teknik ofte set

De bruger præcis den samme løsning i bordplader, (forseglet med overflade af tynd finer), der så fremstår fake-tykke og solide

(finder man ud af når man forsøger at save 20 cm af bordpladen :wink: )

Har set det i billige døre også

Eneste posetive man kan sige om det er at det er let, og sparer resourcer
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så vidt jeg kan se, så er det alene for stabiliteten. Altså intet med lyden at gøre.

Kan se samme opbygning i Ikeas billige bordplader, ja.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

DUBTEMPLE skrev: man 30. jan 2023 11:03
Kimex skrev: søn 29. jan 2023 23:00 Bølgepappet i billede nr. 5 er for at bryde bølgelængderne på lyden.
Nej, det er det ikke,..

Bølgepappet er for at lave den billigste og mest usle løsning man kan forestille sig, det er en alm industriel teknik ofte set

De bruger præcis den samme løsning i bordplader, (forseglet med overflade af tynd finer), der så fremstår fake-tykke og solide

(finder man ud af når man forsøger at save 20 cm af bordpladen :wink: )

Har set det i billige døre også

Eneste posetive man kan sige om det er at det er let, og sparer resourcer
Du har muligvis ret i at det er deres intention . Og det er muligt at der er lig med nul lyddæmpning. men jeg føler mig sikker på at lyd kan blødes op når lydbølger splittes. Ligesom lys kan det.
Jeg lagde faktisk mærke til det i dag. Jeg kigger ud fra altanen. Sollyset glimtede i regndråberne på de endnu lidt grønne blade. I en rød farve. Jeg så en dråbe der lyste helt klart rød. Jeg flyttede hovedet få cm. Og så blinkede den grønt. jeg spørger mig selv. Hvorfor. men så bemærkede jeg at der var en tynd gren eller kvist. der spærede lidt for lyset på sin vej til mit øje. Det er jo også sådan at krystaller kan sprede lys til forskellige farver.

Det er bølgers natur.

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Lige for at give IKEA produktet det afgørende nunchako slag lige durk gennem bølgepaphavet, citerer jeg dem selv:

"Du kan også bruge en rumdeler som opslagstavle til huskesedler og plakater"

Så hvis du er hipster og laver lorte-lyds pocasts til andre hipstere - så har du fundet det helt rigtige instaprodukt, hvor du osse kan hænge dine egne funky perleplader på!!

På huskesedlen skal der stå: Ikea er en møbelkæde og ikke en pro acoustic treatment supplier.

Spærtræ, terrænbats, ståltråd, skruer og brandimpregneret molton er din ven 👍

Kh Ø
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Michael Østerz skrev: man 30. jan 2023 21:19 Lige for at give IKEA produktet det afgørende nunchako slag lige durk gennem bølgepaphavet, citerer jeg dem selv:

"Du kan også bruge en rumdeler som opslagstavle til huskesedler og plakater"

Så hvis du er hipster og laver lorte-lyds pocasts til andre hipstere - så har du fundet det helt rigtige instaprodukt, hvor du osse kan hænge dine egne funky perleplader på!!

På huskesedlen skal der stå: Ikea er en møbelkæde og ikke en pro acoustic treatment supplier.

Spærtræ, terrænbats, ståltråd, skruer og brandimpregneret molton er din ven 👍

Kh Ø
IKEA skriver vel ikke noget om at det er akustikpaneler. De sælger rumdelere - og så finder der iøvrigt ben til dem, så de kan stå. De skal bare købes separat.
--
Robert

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mange skillevægge har lyddæmpning. Men det gør dem ikke egnede til lyddæmpning for studie. De er for det meste lavet til kontorer.

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Spørger lige høfligt om du ikke har set mit opslag med Ecophon plader til salg? :wink:

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Kan dette akustikpanel i IKEA ELIFF så bruges?
https://www.ikea.com/dk/da/p/eilif-skae ... -70466934/

IKEA skriver:
"Filt dæmper støjniveauet, absorberer lyd og reducerer ekko.

Denne skærm er testet i forhold til lydabsorption som fastlagt i følgende standarder: ISO 354 og ISO 20189."

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Jeg er sikker på, at begge de ting du har fundet i IKEA er udmærkede produkter i et kontorlandskab, på et hjemmekontor eller et børneværelse.

Det er ikke produkter jeg ville bruge i et studie.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

marco skrev: man 24. jul 2023 07:32 Jeg er sikker på, at begge de ting du har fundet i IKEA er udmærkede produkter i et kontorlandskab, på et hjemmekontor eller et børneværelse.

Det er ikke produkter jeg ville bruge i et studie.
+1
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

thansen skrev: man 24. jul 2023 02:52 Kan dette akustikpanel i IKEA ELIFF så bruges?
https://www.ikea.com/dk/da/p/eilif-skae ... -70466934/

IKEA skriver:
"Filt dæmper støjniveauet, absorberer lyd og reducerer ekko.

Denne skærm er testet i forhold til lydabsorption som fastlagt i følgende standarder: ISO 354 og ISO 20189."
Det er samme problem som tidligere, ikke rigtig velegnet til musik eller i et studie.

Selvfølgelig napper de en smule helt i toppen, men that's it. Mest beregnet til at dæmpe lidt toppen i en samtale i et kontorlandskab eller lign.

Bruger du dem i et studie, så får du ret ujævn dæmpning hvilket kan ende med mere skarpe og toppede mixes i stedet. Og mid/low mid/lows sejler ligeså meget som før.

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

@Holger
Hvis ISO 354 og ISO 20189 standarderne ikke er gode nok til hjemmestudie.
Hvilken standard skal man så have?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er ikke nogen ISO standard for materialerne som sådan til studier, udover kommercielle studiers brandsikkerhed og indeklima.

Der findes til gengæld nogle branchestandarder for selve den færdige akustik i studiet, fx IEC og EBU/ITUs standarder for akustik, herunder udklingningtiden, også i bassen. Valgfrit i kommercielle studier dog, dog kræves det i visse certificeringssammenhænge.

Og den standard kan du ikke opnå med de produkter fra Ikea, men alene med ordentlig konstruktion af gulv, vægge og loft inklusive tykke lag af fx sten-/glas-/papiruld i væggene. Typisk en kombination af delvist flydende konstruktion, megen absorption, nogle regulære flader og lidt afsluttende diffusion.

Kan du ikke lave dit rum væsentligt om er løsningen derfor store og tykke batts, hjørnebatts og så tykt akustikloft som muligt. Der kan være praktiske og ganske forståelige begrænsninger i et privat hjem, men så kig på fx GIK Acoustics’ Bass Traps. https://gikacoustics.net/product-category/bass-traps/ Tri traps, Monster Traps, subsidiært de lidt tyndere 244.

De ISO produktstandarder på Ikea-produkterne er irrelevante til musik, som har helt andre krav og behov.

Default avatar
Kenneth...
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

Indlæg af Kenneth... »

Er de GIK du nævner, ikke det "samme" som de berømte gør det selv Rockwool banditter, der altid bliver omtalt?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo og nej. Nogle af GIKs er mere lavfrekvensfokuserede (range limited udgaverne) og byggekvaliteten er lidt pænere end typisk DIY.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: tirs 25. jul 2023 23:02 ... byggekvaliteten er lidt pænere end typisk DIY.
Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar