DIY Studie Monitors

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
jokke1231
Medlem
Sted: Aalborg, Nordjylland

DIY Studie Monitors

Indlæg af jokke1231 »

DIY Studie Monitors

Emnet er ikke et som man lige støder i lydstudiemiljøet, hvilket er en af grundene til at jeg skriver dette indlæg. Igennem de seneste par år, havde jeg gået og lejet med tanken om at anskaffe mig et sæt store main studie monitors, da det altid har været en drengedrøm om at eje et sæt store monitors som kunne blæse en omkuld, men musikkens verden begyndte at hive mere og mere i mig.

Jeg kunne nemlig mærke, at det ikke kun var den høje SPL som jeg ønskede i et sæt monitors, de skulle kunne gengive lyden nøjagtigt ligesom mange andre high-end studie monitors og uden nogen form forvrængning. Da dagen kom hvor jeg tænkte ”nu skulle det være” gik jeg på nettet og fandt hurtigt ud af at de type monitors som jeg ønskede kostet fra ca. 100k og op til de næsten 300k, hvilket jeg selvfølgelig ikke havde økonomien til.

Efter det gik jeg i kast med at undersøge hvad der gjorder dem så unikke, og nogle måneder efter besluttet jeg mig for at designe, udvikle og producer mine helt egne main studie monitors, og nu ca. et år efter den beslutning står jeg med et sæt studie monitors bestående af: Horn diskant, 6,5” mellemtone og en 18” bass enhed.

Monitoren har et F3 på ca. 27,5 hz og det svarer til et frekvensrespons på: 28 hz - 20 kHz (+/-3 dB) hvilket er ret fint, det højeste som jeg har vovet at skrue op var 120 dB der spillede det stadigvæk rent osv.

Kabinettet som i ser i video’en er en prototype, for at tjekke om mit koncept virket, der er vedhæftet nogle 3D billeder af hvordan de færdige monitors vil se ud.

Hvad er jeres meninger som DIY monitors i lydstudiemiljøet?

Link til Google drive mappe med video og billeder: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Vedhæftede filer
IMG_0646.JPG
IMG_0646.JPG (443.28 KiB) Vist 636 gange
PLS-1X18 Studio Monitor.jpg
PLS-1X18 Studio Monitor.jpg (273.84 KiB) Vist 706 gange
PLS-1X18 Studio Monitor 2.jpg
PLS-1X18 Studio Monitor 2.jpg (258.86 KiB) Vist 706 gange
PLS-1X18 Studio Monitor 3.jpg
PLS-1X18 Studio Monitor 3.jpg (152.46 KiB) Vist 706 gange
Senest rettet af jokke1231 søn 14. aug 2022 14:42, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Jeg overvejede det samme med mit studie, men det var én af de få ting som der var enighed om ikke at gøre DIY. Simpelthen fordi studie monitors skal være så præcise at det ikke er nok bare at sætte gode enheder i. Har du lavet beregninger på hvordan kabinettet påvirker enhederne? Men altid fedt at nogen springer ud i det

Default avatar
jokke1231
Medlem

Indlæg af jokke1231 »

Ja det har jeg, Bass-enheden bliver mere stram og et transient respons, hvilket giver mig en mere præcis bas. Mellemtonen er i et lukket kabinet som giver et mere præcist transient respons end et portet kabinet. Folk som har hørt de kendte Augspurger monitos, siger at det lyder meget som dem, hvilket jeg er meget glad for.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Respekt !
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Respekt

Havde et lidt anderledes projekt jeg gik i stå med for 5 år siden, så kom hus i sverige, video, foto-rejser i Norden, MC, arbejde, og alt mulig andet ind som topprioritet istedet

viewtopic.php?p=638154&hilit=Fountek#p638154

Købte nogle små presonus istedet, har nogle mission, og bruger en del hovedtelefon når der endelig er tid til musik

Sådan vil det nok blive et par år endu

Min holdning er at jeg vil kun have noget jeg selv har bygget hvis prisen overstiger nogle få tusinde

Højtalere er en "sliddel", de skal kunne reppes for et rimeligt beløb, her fejler markedet fuldstændigt

Masser af mellemklasse-monitors bliver i praksis kasseret når den første af enhederne dør, fordi der ikke bakkes up fra fabrik og forhandler med rimelige priser på rep, eller ubøvlet tilgængelighed på sigt hvad stumper angår

De små og mellemstore systemer med 2 små eller melkemstore basser, bånddiskant, og aktiv deling, samt evt noget sub, lader sig dog lave DIY med aktiv deling relativt ukompliceret.

Man køber så lidt ekstra enheder fra start ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tror egentlig at design af delefiltre eller opsætning af kompenserende DSP og match med forstærkere bliver både for dyrt og besværligt i forhold til priserne på markedet for near-field.. men på mains er vi jo også i en anden kaliber, og der spiller lokalet vel også ind i endnu højere grad.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 13 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
jokke1231
Medlem

Indlæg af jokke1231 »

Delefilteret koster ca. 1900,- pr. monitor. Det er helt rigtigt at der er rigtig mange gode near-field monitors på markedet, men hvis man ønsker at eje et par monitors som kan gå helt ned til 20 - 30hz og kunne leverer et SPL over 80 - 90 dB uden for meget forvrængning, skal man op i større monitors. Vedhæfter lige et billede af frekvens responset af selve delefilteret, På billedet runder low-end'en af tidligere men det er ikke den aktuelle frekvensmåling efter enhederne er kommet i kabinettet.
Vedhæftede filer
299326097_10224075981421986_8906815219230673580_n.jpeg
299326097_10224075981421986_8906815219230673580_n.jpeg (82.34 KiB) Vist 597 gange

Default avatar
jokke1231
Medlem

Indlæg af jokke1231 »

Så blev de nye mains lavet færdige og sat op, og det hele fungere bare som det skal, vi får et rigtigt flot lydbillede med phantom center, så vokalerne sidder bare hvor de skal, nu skal der bare tages en masse målinger.
Vedhæftede filer
IMG_1874.JPG
IMG_1874.JPG (2.11 MiB) Vist 77 gange
IMG_1870.JPG
IMG_1870.JPG (1.91 MiB) Vist 77 gange
IMG_1868.JPG
IMG_1868.JPG (2 MiB) Vist 77 gange

Nyt svar