Lyddesign og løn

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
EmilAaJohansen
Medlem
Indlæg: 3

Lyddesign og løn

Indlæg af EmilAaJohansen »

Hej. Jeg er interesseret I at høre hvad i der er ansatte som lyddesignere i en virksomhed får i løn.
Jeg står over for at forhandle med en virksomhed der vil ansætte mig, men jeg ved ikke hvad startlønnen som lyddesigner i f.eks. mediebranchen er.

Jeg er også interesseret i hvordan i udregner jeres honorar i forhold til en freelanceansættelse.

Alt godt

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Startlønnen for fastansatte kan være helt ned til 25-26.000 om måneden + feriepenge og pension, stigende op til typisk 35-40.000 + feriepenge og pension, når du har mere anciennitet.

Der er undtagelser hvor fastansættelseslønnen er lidt højere, fx på TV2, især når du har anciennitet. Der kan du godt ramme de 50K om måneden + det løse eller mere i toppen.

Den højeste løn jeg er blevet tilbudt som fastansat som lydtekniker/designer/konsulent er 62.500 kr. om måneden, hvilket jeg takkede pænt nej til, da jeg tjener det dobbelte som selvstændig og ikke skal arbejde så meget.

DR har elendig løn derimod, især for freelancere. Undgå DR som pesten, med mindre det er for at få erfaring.

Som freelancer kan og bør du typisk gange med 2 + moms, dvs. helst hive mellem 50 og 80.000 + moms for at kunne dække egne omkostninger, egenbetalt ferietid, egenbetalt pension og ekstra opsparing pga. manglende jobsikkerhed. 50.000 kan godt lyde af meget i starten, men efter virksomhedsomkostninger, skat, pension, ferie og opsparing er der ikke så meget tilbage, når man sammenligner med fastansættelse.

De fleste freelancere (læs: selvstændig erhvervsdrivende) i lydbranchen i DK omsætter for mellem 40 og 120.000 om måneden + moms, og det kan sagtens være mindre end 37 timer om ugen, så den reelle timeløn kan være noget højere. Usikkerheden er til gengæld større og det tager tid at skabe netværk og en fast kundekreds.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Holger skrev: fre 20. jan 2023 16:29 Startlønnen for fastansatte kan være helt ned til 25-26.000 om måneden + feriepenge og pension, stigende op til typisk 35-40.000 + feriepenge og pension når du har mere anciennitet.

Der er undtagelser hvor fastansættelseslønnen er lidt højere, fx på TV2, især når du har anciennitet. Der kan du godt ramme de 50K om måneden + det løse.

Den højeste løn jeg er blevet tilbudt som fastansat som lydtekniker/designer/konsulent er 62.500 kr. om måneden, hvilket jeg takkede pænt nej til, da jeg tjener langt mere som selvstændig og ikke skal arbejde så meget.

DR har elendig løn derimod, især for freelancere. Undgå, med mindre det er for lidt erfaring.

Som freelancer kan og bør du typisk gange med 2 + moms, dvs. helst mellem 50 og 80.000 + moms for at kunne dække egne omkostninger, egenbetalt ferietid, egenbetalt pension og opsparing pga. manglende jobsikkerhed.
Man skal da ikke betale moms som ansat. ?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej da, det skrev/mente jeg heller ikke.

Der stod freelancer i anden del, men du tænker måske tidsbegrænset ansættelse og ikke som selvstændig?

Som freelancer er det normalt fakturering og dermed + moms. Det er i hvert fald hvad jeg vil anbefale, da hverken A- eller B-skat er særlig fedt kontra mulighederne med virksomhed efter min mening.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg forstod det sådan at det drejer som ansættelse i et firma som lyddesigner.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, nemlig fastansat. Det svarede jeg så på.

Derefter et spørgsmål om freelancer (=ikke fastansat, typisk som selvstændig erhvervsdrivende). Det svarede jeg også på.

To forskellige spørgsmål og to forskellige svar.

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Tror også det kommer meget an på hvilken del af branchen du er på vej ind i...?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg er ansat i et firma som fotograf. De sidste år har det været skånejob ordning. Jeg arbejder 2 dage om ugen a ´ 7 timer. Alt udstyr betaler firmaet, samt lokale plads. Jeg er faktisk ligeglad med, om andre tjener mere end mig.

Det er der en grund til. Under sygeplejerske strejken fik jeg indblik hvad de tjente. Og jeg kan se at min levestandart er meget gennemsnitlig.
Og så er jeg vokset op med fattigdom inde på livet. Min far var havnearbejdet. Han tjente godt, men mange andre i den lille havnearbejder landsby, drak lønnen op og og min mor og andre madammer smurte leverpostej madder til deres sultne børn. Men havnearbejdere blev syge. De fik stenlunger af de foderstof produkter de skovlede op af lasterne , samt asma og bronkitis . Og deres dårlige lunger belaster hjertet, så også hjerteproblemer. Så da min far som 36 årig fik førtidspension. og der endnu ikke fandtes arbejdsskade forsikring.
var princippet , at det vigstigste var at børnene, ikke, gik sultne i seng. Det var fattigdom, ikke relativ fattigdom.
Når jeg ikke mærkede til fattigdom var det fordi jeg havde ansvarsfulde forældre

Min far fagforeningsmand til det sidste, men han sagde ofte. Nu er det 7-4 job og det handler om villagrund og bil i indkørslen.

Det er det vi lærer der er den reelle værdi. Og det der sikrer vores fremtid. Pengende kan recession minimere i et snuptag,

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det vigtigste (for mig) er friheden og min tid, og at jeg laver noget jeg godt kan lide.

Penge er dog i en vis grad også frihed, men ultimativt er det at lave noget man brænder for og elsker vigtigere end resten.

Og selv en "lav" løn i Danmark er ok, hvis man er lidt kreativ og ikke behøver at bo i centrale København. Vi har det generelt ret godt her trods alt.

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Enig

Jeg er en notorisk GAS inficeret fattigrøv som lever på en sten, men jeg arbejder rimeligt minimalt og nyder frie dage med hund og at tage hånd om familien - lifeworkbalance ☀️🤗
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Michael Østerz skrev: lør 21. jan 2023 17:16 Enig

Jeg er en notorisk GAS inficeret fattigrøv som lever på en sten, men jeg arbejder rimeligt minimalt og nyder frie dage med hund og at tage hånd om familien - lifeworkbalance ☀️🤗
Cool, lige i min ånd, mangler snart kun hunden, samt et par år mere på fast deltid,..

Men efter den seneste udvikling i verden bliver det så nødvendigt at sesson-arbejde lidt mere end først planlagt

Rejser, camp, køretøjer, og lidt udstyr gider jeg ikke undvære, det er jo det jeg skal hygge mig med

Godt at man kan få godt udstyr billigt, lever på bagkanten, har f.eks. lige købt Canon 7D mk 1 til 1300 kr :lol:

(konen og mig splejser om objektiver, typisk brugte)
/Dub

Default avatar
EmilAaJohansen
Medlem
Indlæg: 3

Indlæg af EmilAaJohansen »

Tak for spændende svar.
Jeg søgte egentlig blot indsigt blandt jer nuværende lyddesignere, da jeg ikke kan finde en fagforening der kan lave et opslag i deres løndatabase omkring stillingen, til grundlag for lønforhandling, og for ikke at under-eller-overbyde branchen.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

EmilAaJohansen skrev: søn 22. jan 2023 15:52 Tak for spændende svar.
Jeg søgte egentlig blot indsigt blandt jer nuværende lyddesignere, da jeg ikke kan finde en fagforening der kan lave et opslag i deres løndatabase omkring stillingen, til grundlag for lønforhandling, og for ikke at under-eller-overbyde branchen.
Det er vel det samme som at være ansat som fotograf. Da det er et liberalt erhverv og de fleste fotografer har et cvr nr. er der ikke nogen lønaftale.

Jeg vil tro du skal spejle dig i de overenskomst fastlagte lønninger. Og der er forskel om du skal betale for lydudstyr eller firmaet betaler.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg startede som lyddesigner på 25.000kr Kom direkte fra kons på lydtek linjen. Ingen pension. Efter 6 år (mener jeg det var), fik jeg 30.000kr, stadig ingen pension. Lavede lyd til TV serier og reklamer. TV serierne var af stort format, med et af de største internationale navne bag.

Skiftede til computerspilbranchen og laver lyddesign og musik (og en del lyddesign implementering). Fastansat.
Lønnen og forholdende er bedre. Får også pension, men du skal desværre ikke forvente dig en konge-løn. Jeg er stadig slet ikke tilfreds med min. Vil desværre ikke afsløre hvad jeg får i løn.

Jeg ville personligt holde mig langt væk fra "lyd til reklamer" - verdenen. Det er benhårdt og der er altid en eller anden der vil gøre det for den kvarte pris af dig. Der er masser af enorme egoer i reklameverdenen og generelt en ubehagelig affære synes jeg. Man kan gøre det nogle år for at lære en masse etc.

Lyd i film/tv/reklamer er noget af det sidste der bliver prioriteret og derfor også lavt lønnet.
Jeg forbander lidt at jeg elsker lyd og derved ikke får den løn jeg fortjener.
Til gengæld har jeg ikke haft en dag hvor jeg ikke gad på arbejde, siden 2011. Det er til gengæld unikt og faktisk en del løn værd.

Summa summarium:
Gør det kun hvis du kan leve med lav løn.
Hvis du en dag har tænkt dig at få børn og ha økonomisk ansvar, skal du spænde livremmen ind og vide hvad du er værd eller finde et andet arbejde.

Nyt svar