Mere diskplads i laptop

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Mere diskplads i laptop

Indlæg af tom »

Hey folks

Er der mon en computerkyndig person, der kan fortælle mig, om det er muligt at sætte en ekstra disk i denne laptop:
Laptop indvendig.jpg
Laptop indvendig.jpg (1.76 MiB) Vist 1121 gange
Jeg havde egentlig en drøm om at smide 500 gb SSD derind, men så vidt jeg kan se, er der kun den ene SSD-indgang, som allerede er optaget af den eksisterende "systemdisk" (ved den røde pil). Til gengæld er der en indgang til noget HDD ved den gule pil. Ville jeg mon kunne montere en disk der? Der står "SATA only" i parentes under "HDD". Jeg har flere billeder, hvis det er nødvendigt.

Hilsen Tom

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nevermind
Senest rettet af benjisan man 30. jan 2023 22:47, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Cool. Jeg var ikke klar over, at man kan sætte en SSD i en HDD-port. Der ser helt klart ud til at være plads, da der ligesom bare er et tomrum, der hvor man evt kunne have et cd-drev. Og det kunne så altså vist være sådan en disk her, du taler om:

https://www.komplett.dk/product/1146045 ... -512gb-ssd

Men hvordan monterer jeg den? Har prøvet at se nogle Youtube-videoer om sagen, og det ser ud til, at jeg muligvis skal have fat i en form for monteringsramme. Ellers er gaffertape selvfølgelig også altid en fortrinlig universalløsning! Som minimum skal jeg dog have fat i et kabel også, og så vidt jeg kan se, leveres de her 2,5-drev typisk ikke med kabel. Har du et bud på et kabel, der ville kunne bruges til min laptop?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nevermind
Senest rettet af benjisan man 30. jan 2023 22:47, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Hey Tom.

Kan du ikke skrive hvilket mærke og model det er? Det gør det lidt lettere at hjælpe. Det ligner området du vil monterer disken er lavet til et cd/dvd drev. I så tilfælde kan du købe en såkaldt "caddy" som disken kan monteres i. Så sættes caddy'en ind i stedet for et cd/dvd drev. Den passer i størrelsen og med placering af stikket, hvis du køber den rigtige type til din bærbar. Det er noget rod at begynde at sætte ting fast med tape i en bærbar. Her er et link til en side der sælger de såkaldte caddy's: https://hddcaddy.dk . Jeg har ingen erfaring med siden selv, og jeg kan derfor ikke anbefale at du køber noget der, men du kan i hvert fald få en ide om hvad det går ud på. Ellers kan du jo købe en større harddisk i samme format (m.2) som den du har siddene ved den røde pil, og så spejle dit eksisterende indhold over på den. Det eneste du skal bruge for at udføre det lille trick, er en ekstern case til det nye m.2 drev, så du kan overføre filerne med begge diske tilsluttet. Alle store fabrikanter af diske har gratis software til at udføre denne handling. Grunden til at jeg vil anbefale denne løsning, er pga. hastigheden. Det er en meget høj sansynlighed for at den disk du monterer i caddy'en, kommer til at køre markant langsommere end den kunne. Det handler selvfølgelig også om hvor mange penge du vil bruge på en ny disk. Hvis du gerne vil have noget dyrt og hurtigt, er der markant forskel på hastigheden, alene pga. forskel på de to porte. Hvis du går efter en ultra budget disk, kan det dog nok nærmest være lige meget

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Hej Scamstar

Min laptop er en HP, model da0803no.

Jeg har godt set de der "caddies", men de virker besynderligt vanskelige at få fat i. Den hjemmeside, du linker til, ser lidt suspekt ud, og faktisk er forretningsdelen af den vist også at være ude af drift:
https://hddcaddy.com/en/hp-14-15-17-com ... caddy.html

Når man kigger på sider som Komplett og Proshop, er det ret småt med sådan nogle monteringsrammer. Der er sådan noget her:
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbeho ... 35/2192661
> Men jeg kan ærligt talt knap nok se om der er til laptop eller stationær.

Jeg har også overvejet muligheden for simpelthen at erstatte SSD'en i computeren, sådan som du foreslår. Men jeg har bare tænkt, at det er for besværligt at skulle flytte styresystemet - plus, jeg ville skulle op at have 1000 gb i stedet for bare 500, og bagefter ville jeg sidde tilbage med et ubrugeligt 256 gb-drev (altså det oprindelige).

Så jeg ved sgu ikke lige, hvad jeg gør. Enig i at det er lidt noget rod at tape en disk fast inden i en computer, men måske skulle jeg bare købe en ekstern og tape den fast udenpå!

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Faktisk behøver det måske ikke være så bøvlet at spejle/klone systemdisken. Man kan få sådan et skræddersyet "kit" til formålet:
https://www.komplett.dk/product/782084/ ... roductinfo
> Men det bliver selvfølgelig en lidt pebret løsning ...

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Det er skam ikke bøvlet at klone diske overhovedet. Jeg har gjort det et hav af gange. Det kit du linker til duer jo så bare ikke til m.2 diske. Du kan finde mange små metalholdere til 2,5" diske. Men når de ikke er lavet til lige netop din bærbar, så er du ude i en klister-noget-sammen løsning. Det er no go for mig, men slå dig endelig løs med tyggegummi og gaffatape, hvis det er sådan nogle eventyr du søger

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Nå ja, det er selvfølgelig galt, det kit jeg linker til. Men tak for input. Jeg tygger lige lidt på det.

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Hej igen,

Jeg har besluttet mig for at montere disken med velcro (lader til at være en ret gængs løsning) og lægger an til at købe sådan en her:
https://www.proshop.dk/SSD/Kingston-SSD ... GB/2591192

Eller måske sådan en her:
https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-870- ... GB/2914940

Men jeg skrev så lige til Proshops support for at spørge, hvilket kabel, jeg skal bruge til at tilslutte den til min HDD-port. De virkede ikke helt overbeviste om, at der kan tilsluttes andet end et "slim dvd-drev" til den port, men da jeg pressede lidt på, sagde de, at jeg evt kan prøve sådan en adapter her:
https://www.proshop.dk/Kabler-ledninger ... er/2976185

Kan det virkelig passe, at man ikke bare kan få et eller andet kabel til formålet?

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Jeg købte en adapter fra ssd til usb 3.0.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Men kan man på en eller anden måde tilslutte disken til en USB-port indvendigt? Ellers har jeg faktisk overvejet muligheden for at trække et kabel ud gennem en port til hukommelseskort (vistnok) og ind i et USB-stik, men det ville være en temmelig uelegant løsning. Hvis det vitterligt er muligt at slutte en SSD til HDD-porten burde der da findes et kabel til formålet.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nevermind
Senest rettet af benjisan man 30. jan 2023 22:47, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Hmm, det kan faktisk godt være, du har ret, men tumpet som jeg er, har jeg selvfølgelig ikke taget et ordentligt billede af selve porten. Der er et her, hvor man kan ane en smule mere end på det første:

Billede

Jeg synes umiddelbart det ser ud til, at porten er lavet til at tage imod nogle små "kontaktnåle", og når jeg kigger på billederne af Samsung-disken, ser der ikke ud til at være den slags fritliggende kontaktnål - de er vist snarere af den der slags, der ligesom ligger helt ind mod plastikken. Anyway, jeg må nok lige have bunden af computeren igen og tage et bedre billede af den port.
Vedhæftede filer
DSC03653.JPG
DSC03653.JPG (1.43 MiB) Vist 857 gange

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Så har jeg fået taget et par nye billeder:
Billede

> Jeg synes ikke rigtig, det ser ud til, at disken uden videre vil kunne monteres direkte på den port. I øvrigt opdagede jeg et andet problem. Det viser sig, at der på låget er monteret en slags rist/gitter, der optager den plads, hvor jeg havde tænkt mig at placere disken:
Billede

Aner ikke hvad det er for noget - måske en form for varmeafledningssystem? - men i hvert fald kan det vist i hvert fald ikke fjernes uden at udøve betydelig vold. Så det kan sgu godt være, jeg må droppe planen om sådan en 2,5" disk.
Vedhæftede filer
Rist.JPG
Rist.JPG (3.64 MiB) Vist 830 gange
Port 2.JPG
Port 2.JPG (3.66 MiB) Vist 830 gange

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nevermind
Senest rettet af benjisan man 30. jan 2023 22:48, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ehh er de ikke placeret omvendt det brede og korte stik?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nevermind
Senest rettet af benjisan man 30. jan 2023 22:48, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Har du en disk ved den grønne pil? (gul ramme)
ekstra.png
ekstra.png (522.52 KiB) Vist 788 gange
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Stikket: I mine øjne ser det ud til, at porten er lavet til, at der skal stikkes nogle små kontaktnåle ind i de små firkantede huller, og når jeg kigger på billedet af disken, ser det ud til, at nålene mere ligger direkte op ad plastikken. Men det kan da godt være, jeg tager fejl?

Hald: Nej, jeg tror faktisk godt lige, der kunne være plads i det gule felt, du har tegnet. Må lige have bunden af igen og se, om der er de fornødne 10 centimeter, som en disk vist fylder i længden. Men at placere den der kræver så i hvert fald, at man finder et passende kabel ....

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

ekstra 2.png
ekstra 2.png (4.28 MiB) Vist 772 gange
Måske stikket allerede er der, område er beregnet til sådan en SSD.

Billedet her viser en model der minder meget om din, og der sidder en SSD i den røde firkant.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Det var sørens. Som du kan se på det første billede jeg postede (det hvor du har tegnet en gul ramme), så er der ikke umiddelbart et stik, men der er nogle huller, som meget vel kunne være beregnet til et stik. Hvis man zoomer ind, kan man se, at der står ting som m2x3 og CH1/CH2. Det, der mangler i min, må være det grå "forbindelsesstykke", som vedkommende med den der næsten identiske computer har brugt til at montere sin disk med. En slags adapter. Spørgsmålet er, om det er noget, der skal loddes på, eller om det bare skal trykkes ned i endnu en eller anden form for stik. Har du evt et link til det sted, hvor du har fundet det billede? Måske kan jeg opsnuse noget mere info der.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

På dine billeder fandt jeg model nummeret på computeren, jeg søgte lidt på YouTube med det hvor jeg kom forbi en del videoer, hvilke ved jeg ikke længere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

All right, jeg fulgte lige dit tip og tjekkede nogle videoer på Youtube, og det viser sig, at det slet ikke er den store sorte port, der skal bruges. Den må vitterligt være til et cd/dvd-drev. Som det fremgår af dit billede af den "fremmede" laptop er et SATA-stik også en del bredere end det i min cd/dvd-port.

I stedet skal disken tilsyneladende tilsluttes den lille hvide port bag den store sorte, altså direkte under hvor der står HDD. Og til det formål skal man bruge et eksotisk kabel, der hedder noget a la "Sata HDD flex cable", og den type kabler varierer vist desværre fra fabrikant til fabrikant - og de lader heller ikke til at være noget, man kan købe i de almindelige computerwebshops. Så jeg må sgu nok kaste mig ud i Scamstars store kloningsprojekt, hvis jeg vil have en større disk.
I øvrigt er den relevante video her:
> Scroll hen til ca 11.15 for at se det magiske kabel.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja jeg ville heller ikke satse på at finde en del til sådan en computer, de kan skifte flere gange selv inden for samme model hvis der er revisioner i designet.

Så større primær disk i den, det er trods alt billigere end at skifte computeren
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar