hvilken monitorskærm kan I anbefale til DAW arbejde, tv-streaming + det løse

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

hvilken monitorskærm kan I anbefale til DAW arbejde, tv-streaming + det løse

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg har været en f*cking klovn og kaste min EIZO monitorskærm ned på noget spidst så det er revnet inde bag. Det står vist ikke til at redde

købt brugt men den var dyr nok alligevel

kæft det er ærgeligt, var igang med at skulle købe monitorarm og i mellemtiden kunne den jo fint stå og ballancere på el-klaveret, indtil der var noget jeg lige skulle med en ledning

Nåmen jeg var heller ikke 100 pct tilfreds med den skærm, fik den anbefalet af min søster som er grafiker, men synes ikke den var så super alligevel

Har i mange år brugt Mac Retina, det er dejligt, men en skærm i den prisklasse har jeg ikke råd til

hvad med de billige gaming-skærme, kan se nogen koster 1500 eller 900 kr, er de gode til at arbejde i daw osse, se lidt film og være gode ved øjnene

hvad sidder I med og er glade for?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er glad for Dell. Har også haft en Samsung, den var fin.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Cool, kan du afsløre hvilken model du bruger nu?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg bruger pt. en HP 2009v som supplement til retina skærmen på min MBP. Har brugt forskellige andre modeller før. Det kommer sig ikke så nøje for mit vedkommende. Til DAW og kontor kan langt de fleste skærme ganske fint følge med.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis du er vant til en Mac Retina skærm, så bliver det nok svært at gå ned i kvalitet. Måske er det derfor du ikke var så imponeret over din søsters anbefaling.

Man kan desuden desværre ikke bare frit kan vælge skærm til Mac, som man kunne tro. Opløsningen skal matche GUIet eller mere korrekt så skal pixel density matche.

Med andre ord er du begrænset af følgende skema: https://bjango.com/articles/macexternaldisplays2/

Hvis du ikke følger dette skema, så vil du få gnidret interface i forhold til hvad du er vant til.

Det betyder reelt, at du pt kun kan vælge mellem smededyre Apple egenbrandede LG skærme eller LGs egne UltraFine skærme, hvis du vil have Retina.

Alternativt skal du gå ned i alm. non-Retina opløsning. Fint hvis du ikke har været vant til Retina først. OK til studiebrug (jeg har non-Retina i studiet) - ikke så fedt ellers hvis du først har haft Retina.

LG laver typisk de bedste skærme efter min mening, men de billige er stadig dårligere - så pris og kvalitet hænger sammen her. LG slår normalt Dell, HP, Eizo, osv. Sony har ligeså gode eller marginalt bedre TV som LG, men der sidder stadig LG indeni Sony - det er bare marginalt bedre billedbehandling.

Jeg ville gerne have haft en ny Mac mini + separat skærm til min kontorcomputer, men det kan ikke betale sig fordi jeg så er tvunget til at købe en LG UltraFine 27”.

Det kan bedre betale sig at købe en iMac 27” når den engang kommer på markedet. Endnu engang har Apple bevidst låst os forbrugere inde i et uhensigtsmæssigt valg. Eller vi må nøjes.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeg har en 32" LG UltraFine et-eller-andet-modelnummer. Den er efter min mening rigtig god - selv med mit efterhånden noget slidte syn. Som Holger nævner er opløsningen på LG-skærme rigtig god til DAW-arbejde på en Mac - jeg har dog sat opløsningen en tand ned, da det passer bedre til mig. Jeg bruger Logic på en MacMini M1 og LG-skærmen var plug`n play...
...også fin skærm til film m.m.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Sidder nu med en gammel tv-monitor, shit jeg er ved at blive sindssyg

Må en tur i Elgigantos og kigge, eller Power - og så købe et andet sted ... evt. brugt/fejlkøb

Vil kigge på LG UltraFine, de findes dog til 3-4.000 op til 10.000 af årsager jeg ikke kan gennemskue. Det er ikke tommerne, da jeg kan finde en på 32" i den lave ende af prisskalaen.

Vil gerne give 3-4.000 hvis jeg så kan lade være med at smadre den igen

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeg gav vist nok ca. 3.700 for min hos ProShop for et åras tid siden....
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

...fandt lige model nr.: LG 32UN650-W 31.5".
Prisen er p.t. 3.137 hos CompuMail - jeg gav squ 3.900 for halvlandet år siden
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem
Indlæg: 307

Indlæg af ALTF4 »

Prøv at holde øje med demo varer, hvis du vil have noget for pengene i det prisleje.
Jeg gav 1.800kr for denne:
https://www.komplett.dk/product/1200498

Den havde været tændt i 18 timer, og jeg kan ikke finde den ene pixelfejl, der skulle være.

Under alle omstændigheder har jeg svært ved at arbejde på andet end ultrawide efterhånden - så det er min anbefaling :) Selvom det ikke er optimalt at se tv/streame på (man får typisk sorte bars i siderne, da formatet er anderledes).

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev: man 9. jan 2023 04:27 Jeg er glad for Dell. Har også haft en Samsung, den var fin.
Morten Bjørn skrev: man 9. jan 2023 09:37 Cool, kan du afsløre hvilken model du bruger nu?
Dell PH2212H på den her surfer/kontor/evt. streaming computer.
Dell U2412M på musikmaskinen. Hvordan youtube, streaming osv. ser ud på den, aner jeg ikke. Den bliver kun brugt til Cubase, RX, Wavelab, evt. andre lydrelaterede programmer.. Bemærk iøvrigt utraditionel opløsning, 1920x1200.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har en HP X27q som jeg har haft i lidt over et år nu:

https://www.elgiganten.dk/product/compu ... arm/325053

Jeg er tilfreds med den bortset fra, at brightness-indstillingen ryger, hver gang computeren har været slukket.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Mr. Soundman skrev: tirs 10. jan 2023 01:39 Jeg har en HP X27q som jeg har haft i lidt over et år nu:
Kan se den er i outlet lige nu til 1700,-

Bruger du den til mac?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Altså, det helt fede er jo OLED, men de er stadigvæk svære og dyre at skaffe i normal monitor-størrelse som f.eks. 27".
Men hvis du vil have max kvalitet, så er det OLED. (Pas på, QLED er ikke det samme.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

LG har 4-5 OLED modeller i 27"+ men ja de er ikke billige. Til gengæld crusher de alt andet. Overkill til mit brug i studiet dog, men til film har jeg 77" LG OLED.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

jeg kommer i tanke om at jeg arbejder i Københavns Kommune, det havde jeg lige glemt

Tror vi har samtlige Samsung og Dell skærme der er nævnt, så jeg tager min mac mini med på arbejde og så ser jeg om der er noget jeg kan leve med

og så spørger jeg min chef - man kan jo altid prøve - om jeg kan få en skærm til min hjemmearbejdsplads

og hvis nej, så er jeg som minimum blevet lidt klogere på, hvad jeg skal ha'

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Morten Bjørn skrev: tirs 10. jan 2023 10:41
Mr. Soundman skrev: tirs 10. jan 2023 01:39 Jeg har en HP X27q som jeg har haft i lidt over et år nu:
Kan se den er i outlet lige nu til 1700,-

Bruger du den til mac?

Nope. Jeg bruger den til PC.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Er der nogen der bruger deres iPad og Sidecar med eller uden kabel til computeren. Overvejer at købe en iPad før jeg køber monitor igen :-)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

hvis jeg lige skulle kaste en "dark horse!" ind i puljen, er der også sådan noget som https://consumer.huawei.com/dk/monitors/mateview/

3840 x 2560 i 3:2 format, så altså en mellemting mellem 16:9 og 4:3 hvilket jeg personlig synes fungerer virkelig godt til productivity og daw brug.

dens farver er hæderlige, specielt i sRGB, men det er en productivity skærm trods alt! der er masser af reviews på youtube og nettet i øvrigt, hvis man er nysgerrig ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar