Meta komprimerer lyd 10x mer end Mp3 64kbps uden kvalitetstab

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Meta komprimerer lyd 10x mer end Mp3 64kbps uden kvalitetstab

Indlæg af Mike-air »

https://ai.facebook.com/blog/ai-powere ... technique/
We achieve an approximate 10x compression rate compared with MP3 at 64 kbps, without a loss of quality. While such techniques have been explored before for speech, we are the first to make it work for 48 kHz sampled stereo audio (i.e., CD quality), which is the standard for music distribution. We are sharing additional details in a research paper, along with code and samples as part of our commitment to open science.
Til musik og musikere har det nok intet at sige, men den tekniske side af det syntes jeg er ret interessant:
Imagine listening to a friend’s audio message in an area with low connectivity and not having it stall or glitch. Our research shows how we can use AI to help us achieve this. We built a three-part system and trained it end to end to compress audio data to the size we target. This data can then be decoded using a neural network.
Hvis nogen har set hbo-serien ‘silicon valley’, så er det netop det Richard og hans venner gør med Pied piper :-D Selv om det ikke er ‘middle-out’ ;-)
The new approach can compress and decompress audio in real time to state-of-the-art size reductions. More work needs to be done, but eventually it could lead to improvements such as supporting faster, better-quality calls under poor network conditions and delivering rich metaverse experiences without requiring major bandwidth improvements.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Argh... bare Gavin Belson ikke ser det!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

lakris skrev: fre 13. jan 2023 23:21 Argh... bare Gavin Belson ikke ser det!
Gavin... f*cking... Belson...

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Hvis han ser det, mon ikke han laver en Signature Box IV? :)


Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Hahaha - Silicon Valley er for sjovt!


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

petal skrev: lør 14. jan 2023 09:15 Hvis han ser det, mon ikke han laver en Signature Box IV? :)

Jeg var på en IT-konference i Stockholm for et par måneder siden, og havde svært ved at tage oplæggene seriøst fordi jeg var ved at gense Silicon Valley i samme periode. Det er så tæt på virkeligheden nogle gange. Hehe. Måske også lidt fordi CEO'en fra et firma på et tidspunkt stod på scenen præcist som Gavin Belson og sagde "And our seamless database integration literally saves lives everyday!" fordi et medicin firma var en af deres kunder :lol:
Senest rettet af Mike-air lør 14. jan 2023 11:44, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

En af mine favoritter:


Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Ja, det er meget svært at tage det der marketing bullshit lingo alvorligt. Især efter Silicon Valley og nu også måske "efter" Musk ;)

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Mike-air skrev: lør 14. jan 2023 11:38 En af mine favoritter:

It's funny because it's true :)

Nyt svar