Situationen i Ukraine

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Ja Vesten vil ikke give ukrainerne kampvogne... nu får de dem så af russerne istedet :lol:

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Hvis jeg skal være djævlens advokat, så kan jeg godt lidt forstå tyskerne

Det ser ret 'dumt ud' med tyske leopardeskadroner ca 80 år efter 2ww helt i front
Det er pisse godt udstyr og vil være temmelig overlegne, især hvis det er de opgraderede versioner

Derudover kunne USA godt, men hvorfor de ikke sender Abraham M1, ved jeg ikke. Måske for kostbart at miste hvis det skal helt i front. Risikoen er at Rusland skiler det ad og sender det til Kina.

Det de har sendt indtil nu er til at leve med at miste. Det der ikke er til at leve med at miste, Himars og MLRS er 40–70 km fra frontlinjen + alt det intel Ukr. kan bruge.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Alt hvad der kan lede til et sammenbrud for Rusland, som vi kender det, skal være velkomment, forhåbentlig kommer det til at ske "indefra", via intern revolution, og ikke WW3, men uanset hvad, så må det ske,...


Screenshot_20221013-113248.png
Screenshot_20221013-113248.png (284.86 KiB) Vist 1697 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der var masser af advarsler

Alle og enhver så det komme,.. lang tid inden

Undtagen tyskerne selv ,..

Kun hånlige grin ,.. mens de trak hele EU med ned i hullet ved selv at ligge linien som fører-hunden

Tak Schröder, Tak Merkel,..

I burde være buret inde nu

/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

:lol: Så er Putler gået stang Bacardi....:



https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-12-0 ... aesidenten

Jeg som troede, der snart ikke var mere, han kunne ødelægge for såvel andre som for sig selv - nu har han dog ødelagt sit image også som den diciplinerede KGB-mand :drunk: :lol:

Det kan godt lugte lidt af, at han efterhånden er ved at være mentalt nedbrudt af alt det håbløse rod, han har rodet sig ud i. Jeg var nok også efterhånden gået Bacardi i hans sted :wink:

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg håber han falder ned af en trappe igen og de finder ham død med lort i bukserne og at det bliver hans sidste eftermæle

sådan lidt den Gadaffi skæbne han er så bange for vil overgå ham, blive skudt af en teenager med hans egen guldbelagte revolver

men mere ydmygende

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten Bjørn skrev: lør 10. dec 2022 11:07 Jeg håber han falder ned af en trappe igen og de finder ham død med lort i bukserne og at det bliver hans sidste eftermæle

sådan lidt den Gadaffi skæbne han er så bange for vil overgå ham, blive skudt af en teenager med hans egen guldbelagte revolver

men mere ydmygende
Det er alt for barmhjertigt, han skal se sit onde
imperium gå i opløsning, og smage folkets had, alt imens han selv gennemgår en pinefuld og langtrukken død, i stil med alle de folk hans agenter dræbte med gift, rundt omkring på jorden.

Han har været relativ populær i sin egen befolkning, præcis som Hitler, så de er langt hen ad vejen medskyldige, og det er OK de bliver "ramt" også, alt imens man selvfølgelig støtter reel opposition i landet

Kina, Indien, Iran,.. og hvem der ellers holder bukserne oppe på gangsterne skal heller ikke gå fri, men rammes i størrer grad over hele linen, det samme deres partnere i tredie led

Alt hvad vi gør skal handle om at gøre os selv fri af afhængighed, samt dernæst stænge dem, både hvad energi, økonomi, produktion, og militær angår

Jeg ser ikke Kina som underlevandør eller handels-partner osv på længere sigt hvis ikke de sadler helt om

Indien skal alvorligt overvejer hvad de vil, og der skal sættes krav til deres politik, hvis der skal laves aftaler der begunstiger dem

Begge taler med to tunger og underminerer os

Helt OK hvis det kommer til at gøre ondt

Alternativet er værre
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ud over at føle de ejer Ukraine, syntes Russerne nu også at de ejer Finland lader det til:

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/rusla ... -i-finland

Det er hele måden de tænker på den er gal med

Ikke at de overhovedet skal blande sig, under nogen omstændigheder, men hvis de selv opførte sig anstændigt, så var flaget nok ikke blevet brændt, men så langt rækker deres fantasi vel ikke
/Dub

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

ja de omkringliggende lande har det efterhånden stramt med Rusland, siden Georgien i 2008

her er et dejligt rant fra Kazakstan:


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Svært for os at fatte ondskaben i Rusland

Her en lille solstråle om de gode folk derovre, der med risiko for at havne i spjældet årevis, blot for at ytre sin mening, alligevel prøver at gøre en forskel

https://www.dr.dk/stories/1288510966/pr ... -i-rusland
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »



Fantastisk 23-årig russer som har fattet hvad det er der foregår, og taget sin skæbne i sine egne hænder, so to say.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Sympatisk fyr ,.. for det meste ,.. hvis han er han er hardcore pacifist er jeg dog ikke helt på linie

Krig er nogle gange nødvendigt, eller OK ,..

Jeg har støttet Ukraine også militært, de har ikke brug for tøjbamser ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg vil stadig anbefale politisk filosof Vlad Vexler på Youtube... jeg tjekker ham nærmest daglig for nye inputs... Jeg synes han virker fornuftig og indsigtsfuld hvad angår Rusland/Ukraine-situationen. Han er ikke militærekspert, men han ved noget om det politiske spil og russisk mentalitet generelt.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Her er f.eks. en video af Vlad, som handler lidt om det, I er ind på:


The Riddle of Why Russians Don't Protest


Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

En borger, som præsenterer sig som historiker, har fået optaget et indlæg i dagens Politiken. Ved første blik kan man næsten tro, det er en fejl. Historikeren skriver om den aktuelle situation i Ukraine -- på en måde, som direkte modstrider dén vinkel, avisen ellers har.
Vedhæftede filer
krig stands.jpeg
krig stands.jpeg (1.46 MiB) Vist 1270 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Godt nok noget sludder han slynger ud

Rusland har allerede for år tilbage vendt Europa ryggen IRL ,..

Vi var bare for længe, for historieløse, og for gas-afhængige til at erkende det

(tak Schrøder, tak Merkel)

Nu hvor vi har fat om deres nosser, skal vi bare holde fast, og klemme til

Hvis de vinder i Uraine, så står vi andre for tur,.. deres visioner stopper ikke ved Urkaine

(hvilket sådan set også også er sagt åbent flere gange fra Rusisk side som jeg husker det)
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: søn 8. jan 2023 13:27 Hvis de vinder i Uraine, så står vi andre for tur,.. deres visioner stopper ikke ved Urkaine ...

Jeg har indtrykket af, at mange deler denne opfattelse.

Personligt er jeg så en af dem, for hvem dette langt fra virker indlysende. Ikke at jeg betvivler Putlers våde drømme på nætterne, men derfra og så til helt seriøst at forsøge at erobre land fra NATO i virkeligheden ville være betydelig meget mere hovedløst og håbløst, end det håbløse og hovedløse projekt han nu har kastet sig ud i i Ukraine.

Skulle han mod al sund fornuft finde på at teste NATO's beslutsomhed ved at begynde at opmarchere tæskehold langs grænsen til f.eks. Estland, så er det vel bare straks at opmarchere tilsvarende folk og materiel på vores side af hegnet, og så skal han vel være forrykt for at fortsætte :?

Jeg forstår simpelthen ikke synspunktet, at vi (NATO-lande) skulle stå for tur, hvis han lykkes med Ukraine.

Men jeg vil meget gerne have det forklaret, hvis der er noget, jeg har overset / misforstået.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Der er allerede en del materiel i Baltikum som en naturlig forlængelse af begivenhedernes gang

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

tomcat skrev: søn 8. jan 2023 12:53 En borger, som præsenterer sig som historiker, har fået optaget et indlæg i dagens Politiken. Ved første blik kan man næsten tro, det er en fejl. Historikeren skriver om den aktuelle situation i Ukraine -- på en måde, som direkte modstrider dén vinkel, avisen ellers har.

Med hensyn til artiklens snak om Ukraine-krigen som drejende sig om Ruslands følelse af en trussel fra NATO, så er der en god video på Youtube af Vlad Vexler, der giver en god bred belysning af emnet - hvad den såkaldte "trussel fra NATO" egentlig drejer sig om:

Did NATO pose a threat to Russia OBJECTIVELY?




Det er i det hele taget en video, der giver en god forståelse for, hvad der driver Putler i hans nuværende krig.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Hr Kjærgaard postulerede sidst i 90'erne at kvinder af forskellige grunde ikke hørte hjemme på universiteterne, bl.a. fordi kvinder sandsynligvis ikke havde modet til at vove sig ud i konklusioner

Det blev der en masse ballade ud af og han opholdt sig efterfølgende på Grønland i en årrække

Nu har han så selv tilladt sig at vove at skrive noget studentikost vrøvl

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: søn 8. jan 2023 13:27 ...

Rusland har allerede for år tilbage vendt Europa ryggen IRL ,..

Vi var bare for længe, for historieløse, og for gas-afhængige til at erkende det

(tak Schrøder, tak Merkel)

...

Hvis man skal tro den her nye artikel fra DR, så stikker tyskernes Ruslandsympati åbenbart ret dybt...:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/popula ... de-onde#!/

Det er næsten rystende læsning:
... Hele 40 procent adspurgte tyskere er for eksempel helt eller delvist enige med influenceren, når hun påstår, at NATO fremprovokerede krigen, og at Rusland var tvunget til at invadere Ukraine.

24 procent giver hende helt eller delvist ret i, at krigen var nødvendig – for at fjerne et såkaldt fascistisk ukrainsk styre. Begge tal er gået omkring ti procent frem i forhold til en lignende undersøgelse kort efter krigens begyndelse. ...
(Mine fremhævninger)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Stockholm Syndrome

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: søn 8. jan 2023 14:27
DUBTEMPLE skrev: søn 8. jan 2023 13:27 Hvis de vinder i Uraine, så står vi andre for tur,.. deres visioner stopper ikke ved Urkaine ...

Jeg har indtrykket af, at mange deler denne opfattelse.

Personligt er jeg så en af dem, for hvem dette langt fra virker indlysende. Ikke at jeg betvivler Putlers våde drømme på nætterne, men derfra og så til helt seriøst at forsøge at erobre land fra NATO i virkeligheden ville være betydelig meget mere hovedløst og håbløst, end det håbløse og hovedløse projekt han nu har kastet sig ud i i Ukraine.

Skulle han mod al sund fornuft finde på at teste NATO's beslutsomhed ved at begynde at opmarchere tæskehold langs grænsen til f.eks. Estland, så er det vel bare straks at opmarchere tilsvarende folk og materiel på vores side af hegnet, og så skal han vel være forrykt for at fortsætte :?

Jeg forstår simpelthen ikke synspunktet, at vi (NATO-lande) skulle stå for tur, hvis han lykkes med Ukraine.

Men jeg vil meget gerne have det forklaret, hvis der er noget, jeg har overset / misforstået.
Jeg tror ikke jeg kan, eller skal, forklare det,

Hvis du ikke ser det, umiddelbart, tror jeg du er uden for rækkevidde af mine argumenter,

Det ville være spild af tid :) (for os begge)

Ved ikke om du stadig, på nuværende tidspunkt, afviser tanken,

(folk værre end Putin står iøvrigt klar i kulissen til at tage over)


Men, uanset, er her et lille skriv om emnet, som jeg syntes fortjener en plads i tråden her:


https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-02-1 ... evet-deres
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: tirs 21. feb 2023 21:40 Jeg tror ikke jeg kan, eller skal, forklare det,

Hvis du ikke ser det, umiddelbart, tror jeg du er uden for rækkevidde af mine argumenter,

Det ville være spild af tid :) (for os begge)
Hvad laver du Wingman?? Du plejer da ellers altid at bakke mig op... :wink:

DUBTEMPLE skrev: tirs 21. feb 2023 21:40 Ved ikke om du stadig, på nuværende tidspunkt, afviser tanken,
Jeg ser stadigvæk på sagen på samme måde.

Men efter jeg havde skrevet mit sidste indlæg, så kom jeg faktisk til at tænke på en betragtning, som jeg måske skulle have taget med. Så den vil jeg dele nu:

Den opfattelse, som jeg har udtrykt, bygger på den antagelse og forudsætning, at den deroute, som mange europæiske landes forsvar har kørt ud ad i efterhånden mange år, den snart stopper. Hvis den derimod ikke gør det, og hvis Rusland efter nogle år kommer ordentligt til hægterne igen, jamen så kan vi før eller siden komme til at stå i en situation, hvor vores afskrækkelse simpelthen ikke er troværdig nok længere. Hvis man i Europa fremadrettet fortsætter som hidtil, så kan der en skønne dag ske det, at amerikanerne ikke længere gider garantere vores sikkerhed. Og så kan man godt risikere, at en russisk præsident a la Putler eller værre vil prøve løkken mod den tids rester af NATO.

Men denne risiko vil jeg så vel at mærke mene kunne blive lige så reel uanset hvad udfaldet på den nuværende krig i Ukraine bliver.

Personligt tror jeg dog ikke, det går så galt. Jeg er ikke sikker på, at den nuværende krig i Europa har givet europæerne en tilstrækkelig opvågning til ligefrem at vende skuden, men jeg har dog en fornemmelse af, at man i det mindste er begyndt at forstå, at man nok ikke skal lade vores forsvar synke yderlige fra nu.

En anden ting man kan nævne er også, at vi ikke kan udelukke muligheden for en krig i nærmere fremtid mellem USA og Kina omkring Taiwan. Dette vil i givet fald binde enorme militære ressourcer fra USA (og måske flere vestlige lande?) derover, og sådan noget kunne jo evt. få russerne til at udnytte chancen og prøve at nappe noget land fra NATO i Baltikum, medens man er fuldt ophængt andetsteds. (Her kan udfaldet af Ukrainekrigen så faktisk godt have en indflydelse, for det kan få indflydelse på, hvorvidt Kina overhovedet tør prøve kræfter med Taiwan... Så jo, lidt indirekte kunne man her tale for, at udfaldet af Ukraine-krigen måske kan få en betydning for vores sikkerhed i NATO).

DUBTEMPLE skrev: tirs 21. feb 2023 21:40 (folk værre end Putin står iøvrigt klar i kulissen til at tage over)
Jeg har svært ved at forholde mig til oddsene i det her, men vi kan i hvert fald blive enige om, at vi godt kan risikere, at Putlers afløser bliver værre end ham ja.

Når det er sagt, så tænker jeg, at selv tossede præsidenter har rådgivere, som måske nok vil tale dem fra de mest tåbelige ideer. Tag f.eks. Donald Trump, som spurgte sine rådgivere, om ikke man kunne bekæmpe tornadoerne med kernevåben, inden de nåede Amerikas kyst... :roll: De forklarede ham så, at det ikke ville være en god idé, og så endte den dér :lol: Skulle en rablende person blive præsident i Rusland, så vil der jo stadig være rådgivere og generaler omkring manden, som forhåbentlig vil forsøge at forklare ham konsekvenserne ved at kaste sig ud i en krig imod 30 NATO-lande, tænker jeg.

Nyt svar