Lydisolering

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Ebsen
Medlem
Indlæg: 1

Lydisolering

Indlæg af Ebsen »

Hej,
jeg har et lidt anderledes spørgsmå, som I måske har noget viden om.

Jeg vil gerne lydisolere mit bryggers, da indedelen på min varmepumpe laver en super irriterende højfrekvent tinitus lignende lyd. Lidt ala et køleskab bare værre. Det er ikke super højt (40 db) men lyden går desværre ret effektivt gennem de 7,5 cm letbetonskillevægge den står nær.

jeg har forsøgt at pakke den nogenlunde ind i rockwool isolering, men det gjorde intet. Så måske hjælper det kun på akustik.

Kan det være rørbæringerne der er sat ind i letbetonskillevæggene, som forplanter lyd og vibrationer? Der er ca. 1 mm gummi i rørbæringerne.

Jeg overvejer at montere antivibrationsmåtter og stille indedelen på gummifødder. Men ved ikke med effekten.

jeg vil helst ikke til at lave en ekstra mur, så har I evt. forslag til hvad jeg kan gøre?

Vh Ebsen

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Rør kan i DEN grad transportere støj ,.. det samme kan ventilations-kanaler

Mekaniske vibrationer kan også forplante sig i bygninger som difus lyd langt væk

Udedelen er specielt slem ,.. her er det god latin ikke at montere ophængt på ydervæg

Bedste er en støbt sokkel, lidt på afstand af huset, og fjedre under ,.. lidt det samme må gælde for inde-delen

Jeg ved ikke hvordan du dræber vibrationer og lyd hvis det er gennem rør

Men jeg kunne forestille mig at hvis det er metalrør, og du afbryder med et stykke PEX,
snoet i en cirkel, så kunne det nok ligge en dæmper på transmissions-støjen

Du kan nok bedst selv bedømme situationen på stedet
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Har du en ide om hvor på frekvensspektret vi er? Evt målt på det?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Et godt bud er, at det er rørerne (frem og retur) fra udedelen til indedelen, som laver den lyd. Det gør de hos mig, jeg er blot ikke generet af lyden. Her er lyden meget svagere, så jeg skal lytte intenst for at høre den overhovedet.
Grunden er nok at der er monteret gummie-fittings i starten ved udgangen på udedelen (som står på sokkel).
Måske det kunne hjælpe, hvis ikke du har det.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar