Tips til at hindre lyd i at gå gennem væg i lejlighed

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Anima
Medlem
Indlæg: 14

Tips til at hindre lyd i at gå gennem væg i lejlighed

Indlæg af Anima »

Hej alle

Jeg har tænkt mig at gå igang med at bygge en del af stuen om til en hjemmebiograf - det burde minde om at bygge et studie, dog med nogle forskelle i og med det er en del af et rum som vil bruges til stue samtidig.

Jeg har en stue som har en væg på 5 m sådan ca. Her regner jeg med at lave en falsk væg, hvor et akustisk transperent lærred vil blive spændt ud. Jeg regner med at give 60 cm bagved lærred. Her regner jeg med at stille alt udstyr, blandt andet nogle 21" subs som godt må få lidt at leve af fra tid til anden.

Problemet er, at væggen deler to lejligheder op. Jeg ved ikke hvor tyk væggen er, men den er muret op. Anyways, det vil være trælst ikke at kunne se en god film uden at skulle bekymre sig om klager fra naboen. Derfor vil jeg gerne have nogle gode fif til, hvordan jeg forhindrer min nabo i at (modvilligt) høre med.

Er der nogen som har nogle konkrete forslag til at forhindre lyd og vibrationer i at kommer igennem til naboen? - jeg har forestillet mig at man kunne tilføre noget masse, hvorved jeg har tænkt mig at lave et podie med en højde på 10-20 cm, som fyldes op med sand. Jeg håber det tager de vibrationer som gulvet laver pga. især subwooferne. Vil det virke? - og hvad bør jeg beklæde bagvæggen med?

Behøver i flere specifikke oplysninger, eller er det nok?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Bor der nogen over eller under? og hvis ikke så deler i loft, og så kommer lyden den vej igennem, eller som du siger, igennem gulvet.. Hvis du skal undgå larm ud af stuen, skal du bygge den helt om og lave rum i rum metoden, det vil da dæmpe noget at lave en ekstra mur ind til naboen, men du vil stadig skulle tage hensyn til dem.. Min subwoofer i stuen er en 5" enhed.. og den larmer mere end rigeligt til at være til gene for de andre beboere hvis jeg spiller til, så jeg kan lige forestille mig hvordan lejligheden vil reagere på et ordentlig anlæg.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Thyge
Medlem
Indlæg: 482
Sted: Amager

Indlæg af Thyge »

Den billige og letteste løsning køb et hus med langt til naboerne!!

Seriøst! Der må mere info på bordet, hvad bor du i nu? Offentligt boligbyggeri? Ikke for at nedgøre det, men hvis det er tilfældet, så er der vel en masse beton i etageadskillelserne, og så kan du godt glemme alt om at spille højt.

Og lige et sidespørgsmål hvorfor 21" subs, de er sgu da ikke til at kontrollere, selv med en god forstærker...

Nå, tilbage til emnet, lydtæt = lufttæt.

Dæmpning af vibrationer = adskillelse, eks opklodsning på neopren klodser

Rum i rum ville sikkert være godt, men jeg tvivler på at det kan lade sig gøre rent praktisk, og hvis det er dybe frekvenser ved højt lydtryk, skal der meget til.
Ælsker maskiner...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis du har plads nok kan det altså godt lade sig gøre at lave et flydende rum i en lejlighed til omkring 100 - 150.000 kr. for et lille rum. Lidt billigere end et helt hus.

Anima, de løsninger du er ude i vil ingen effekt have hos naboen. Den eneste løsning er et fuldt flydende rum, som altså koster mindst 100.000 kr. for et lille af slagsen.

Default avatar
Anima
Medlem
Indlæg: 14

Indlæg af Anima »

Super fedt med så hurtig respons til mit begynderspørgsmål :-D
Hald skrev:Bor der nogen over eller under? og hvis ikke så deler i loft, og så kommer lyden den vej igennem, eller som du siger, igennem gulvet.. Hvis du skal undgå larm ud af stuen, skal du bygge den helt om og lave rum i rum metoden, det vil da dæmpe noget at lave en ekstra mur ind til naboen, men du vil stadig skulle tage hensyn til dem.. Min subwoofer i stuen er en 5" enhed.. og den larmer mere end rigeligt til at være til gene for de andre beboere hvis jeg spiller til, så jeg kan lige forestille mig hvordan lejligheden vil reagere på et ordentlig anlæg.
Det er en to-værelses andelsbolig i to plan - stue og køkken nedenunder, værelser ovenpå. Væggen, hvor udstyret skal spille, er det eneste som deler boligen op mellem mig og min nabo. Jeg har ca. 4-4,5 meter fra siddeplads til endevæggen som det er nu.
Thyge skrev:Den billige og letteste løsning køb et hus med langt til naboerne!!

Og lige et sidespørgsmål hvorfor 21" subs, de er sgu da ikke til at kontrollere, selv med en god forstærker...
Der er nu visse fordele i at bo 700 meter fra arbejde :wink:

21"? - fordi stor enhed som skal bevæge sig lidt er nemmere at styre end en lille enhed som skal bevæge sig tilsvarende mere. Bedre lydkvalitet. Ja, og så er alt under 10" vel dybest set en mellemtone.

Holger skrev:Hvis du har plads nok kan det altså godt lade sig gøre at lave et flydende rum i en lejlighed til omkring 100 - 150.000 kr. for et lille rum. Lidt billigere end et helt hus.

Anima, de løsninger du er ude i vil ingen effekt have hos naboen. Den eneste løsning er et fuldt flydende rum, som altså koster mindst 100.000 kr. for et lille af slagsen.
Hvad koster det i materiale? - min familie er hovedsageligt håndværkere i en eller anden forstand (jord & beton arbejder, elektriker, tømrer, murer og mekaniker..) og jeg hjalp et familiemedlem i sidste sommer med at bygge et hus helt om.. helt ned til at grave ud til nyt fundament! - så jeg har en tjeneste til gode :)

Problemet er bare, at det nok bliver ret svært at få gang i sådan et projekt hvis det skal hele skal brydes op eller hvis det hele skal hæves 10-20 cm.. jeg fandt en plantegning som er vejledende:

Billede

Det er selve stuen som skal bruges til projektet

Medlemsavatar
Sieber
Medlem
Indlæg: 703

Indlæg af Sieber »

Billigste løsning, spil lavere!
[color=#FF40FF]iMac, Logic Pro X, K+H O300D, Manley Ref C, Manley VoxBox, Apollo Twin Duo, Beats By Dr. Dre, Virus Polar, JD-800, Calrec RQP3200, UA 1176, Danfield 726, H3000, Audio & Design Compex 760[/color]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Anima skrev:
21"? - fordi stor enhed som skal bevæge sig lidt er nemmere at styre end en lille enhed som skal bevæge sig tilsvarende mere. Bedre lydkvalitet. Ja, og så er alt under 10" vel dybest set en mellemtone.
LOL!! :lol:

(Jeg griner ikke over din mellemtone-joke)

Jeg tager til enhver tid flere små enheder, tror aldrig nogensinde at jeg kommer til at lave et højttalerprojekt hvor jeg bygger til større end 15" enheder.

Jeg har ind til videre haft 10", 9" og 8" subs... seneste skud på stammen er min stue sub på 5"

En lille subwoofer der gør det godt, er bedre end en stor der bare rumler fordi den er klodset..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

K+H O800 er 10" og den mest vellydende sub jeg har hørt. Muligvis fordi filtrene er så godt designede.

Default avatar
Anima
Medlem
Indlæg: 14

Indlæg af Anima »

Hald skrev: seneste skud på stammen er min stue sub på 5"

En lille subwoofer der gør det godt, er bedre end en stor der bare rumler fordi den er klodset..
Jeg vil meget gerne høre om dine resultater med din 5" enhed - hvis du altså kan redegøre for om den har et nævneværdigt output under 20 hz, hvilket er det som definerer den som subwoofer.

Mellemtone-"joken" var en spøg. Jeg vil nu hellere kalde det en woofer, men en egentlig sub-woofer skal man op i stort membranareal for at kunne gengive. Dem jeg har er designet af Tony Gee og det er bestemt ikke nogen klods. Den er ganske habil som woofer og subwoofer.

Nå, men skal vi komme tilbage on-topic?

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Anima skrev:
Hald skrev: seneste skud på stammen er min stue sub på 5"

En lille subwoofer der gør det godt, er bedre end en stor der bare rumler fordi den er klodset..
Jeg vil meget gerne høre om dine resultater med din 5" enhed - hvis du altså kan redegøre for om den har et nævneværdigt output under 20 hz, hvilket er det som definerer den som subwoofer.

Mellemtone-"joken" var en spøg. Jeg vil nu hellere kalde det en woofer, men en egentlig sub-woofer skal man op i stort membranareal for at kunne gengive. Dem jeg har er designet af Tony Gee og det er bestemt ikke nogen klods. Den er ganske habil som woofer og subwoofer.

Nå, men skal vi komme tilbage on-topic?
Ikke en 5", men her en 2x10" der spiller ned til 8 hz
http://www.bagend.com/bagend/downloads/d10e-i.pdf
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

Husk nu på, at hørelsen ikke går så langt ned. Så det er primært for mekanisk fornemmelse, og det skal nok komme til at genere naboen til han bliver tosset.
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Det vil genere mere end en nabo, og en dag har du dem udenfor din dør med fråde om munden, og en spids hammer i deres hænder. De vil trænge ind i din lejlighed og perforere dine 21" med små huller :dollargrin:
Der er kun den dyre løsning rum i rum, hvis du skal stoppe de basbølger/vibrationer.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Min 5" er crap, den buldrer som den skal til film, rystelserne kan mærkes i sofaen, og jeg skruer ikke særlig højt op da det vil chikanere hele opgangen.. den har vist kostet 300 kr engang..

Mit setup er helt klart ikke biograf eller lignende.. men jeg har i vores lejlighed ikke grund til at købe bedre system, da jeg alligevel ikke kan slippe kræfterne løs..
Og hvis jeg skal have en Sub-woofer engang som virkelig kan sparke fra sig, bliver den ikke større end 10-12" måske i et horn..

Dog hvis det er en film med et godt lydbillede (syntes der er lidt tid imellem dem) så skal de da ses i lydstudiet :-)

Men hvorfor bruge så mange penge på at lave biograf derhjemme, jeg kan godt nok se mange film i danmarks bedste biograf for de penge. ( http://www.1148.dk/node/86 )
Jeg bor kun 15 minutter fra Struer, og Level 7 er virkelig en fornøjelse, de har kælet for lyden derinde!
http://www.1148.dk/node/67 Tænk en verden hvor man er ligeglad med hvilken sal man skal se filmen i, da de alle er super gode..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Anima
Medlem
Indlæg: 14

Indlæg af Anima »

Fordi det kommer til at være et delvist demorum.. :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Anima skrev:Fordi det kommer til at være et delvist demorum.. :)
oh.. bare glem tidligere udtalelser der måske kunne virke en anelse negative.. Dog tror jeg ikke at en lejlighed eller rækkehus er stedet at lave det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Du kan godt lave noget lydisolering på en væg der dæmper med 10-15 dB. Dvs ca en halvering af det opfattede lydniveau. (loudness). Det er noget med et dobbelt lag gips monteret i en gummifuge. Yderligere dæmpning kræver som de andre er inde på rum-i-rum løsninger, og det er ret kostbart.

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Hvis det er til erhverv, kan du vel trække en del af udgifterne fra i skat. Så er det jo bare at give los med en rum i rummet konstruktion.

Alle andre alternativer duer ikke, hvilket er blevet nævnt flere gange nu! :)

Medlemsavatar
Bertramc
Medlem
Indlæg: 3

Indlæg af Bertramc »

Ja, det er fantastisk, og for nylig har jeg også været interesseret i at finde en slags andelsboliger
Senest rettet af Bertramc fre 8. sep 2023 09:25, rettet i alt 2 gange.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

det er altid godt at søge i de gamle analer

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Anima: Overordnet set er der to koncepter indenfor akustisk regulering:
1) Absorbtion - gør at det lyder bedre der hvor du selv sidder. Det er billigt, men gør intet for naboen.
2) Isolation - gør at lyden ikke vandrer ind til naboen, eller fra naboen ind til dig. Det koster kassen som Holger netop nævner.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar