Anbefal et pålideligt lydkort under 1500,-

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Anbefal et pålideligt lydkort under 1500,-

Indlæg af stig »

Jeg har netop erhvervet mig en Mac mini m1, og håber efter en håndfuld års børnerelateret fravær fra musikproduktionen at komme lidt tilbage på sporet snart.
Desværre understøttes mit gamle Steinberg MR816x fra 2009 ikke mere, og det er vel også pænt overkill med så mange kanaler/features ift mine nuværende behov.
Derfor håber jeg at kunne høste lidt erfaringer fra jer ift mindre lydkort. Det hele er som sagt lidt langt væk, så jeg ved ikke helt, hvad der er normen mere/hvad jeg skal tænke ind i det, så her kommer mine bedste bud på “krav/forhåbninger” :-)

1 Xlr og 1 Jack indgang (evt kombineret, optager kun enten/eller)
Headphone ud
Stereo ud
USB 4/Thunderbolt
Pålidelige drivere på MacOS på en M1er

Jeg bruger Cubase og har nok i snit ca 30 mono Audio spor og 15 vst spor (EastWest sounds, Steven Slate drums, KV331 synthmaster, samt Cubases egne), så det skal selvf kunne følge med her på latency fronten.

På forhånd tak 🤞

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

SSL 2 - VIRKELIG “Bang For The Buck”

https://www.thomann.de/intl/ssl_2.htm?i ... 1670243308
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Ellers er der jo de mindre Steinberginterfaces også.

Deres UR22 serie ligger omkring en tusse.
KennethA

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Jeg købte dette sammen med min macbook for nogle år siden. Tror prisen stadig ligger omkring din grænse. Er fuldt tilfreds.

https://www.presonus.com/products/AudioBox-itwo
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Ikke helt under men tæt på - Jeg er megt tilfreds med det her interface:

https://www.thomann.de/dk/audient_id14_mkii.htm


Det har også en lillebror til næsten 500,- under budget. Jeg vil tro at convertere og preamp er det samme, og det ser faktisk ud til at møde dine behov.
https://www.thomann.de/dk/audient_id4_mkii.htm

VHJens :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

RME ,.. et brugt Babyface i basis-udgaven

Med lidt held 1500 ellers 2000

Så har man det bedste uden omveje, ikke mindst hvad support og drivere angår
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Bruger Focusrite på min MacBook Pro M1

Focusrite Scarlett 4i4 3rd Gen Koster 1555kr

En 2i2 kan måske også gøre det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Jeg er ret glad for mit Audient id 14 mk ii. Kvaliteten er imponerende for prisen, og så kan jeg godt lide formen og den fungerer som monitor controller! Jeg har også tilsluttet otte ekstra indgange over adat. Alt fjong.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Kan også kun sige +1 til Focusrite

Mit 2i2 har fungeret upåklageligt siden 2014 , og kun nyligt blevet skiftet ud med er 18i8 gen 3 , da jeg havde brug for flere indgange.

Og ved ikke lige hvad der skete med tyskernes hjemmeside , men endte med at hapse det for 1699kr , og ikke b-Stock. Få dage senere var det igen sat op til 2666kr , men man kan jo være heldig :)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jenkins skrev: man 5. dec 2022 21:56 Kan også kun sige +1 til Focusrite

Mit 2i2 har fungeret upåklageligt siden 2014 , og kun nyligt blevet skiftet ud med er 18i8 gen 3 , da jeg havde brug for flere indgange.

Og ved ikke lige hvad der skete med tyskernes hjemmeside , men endte med at hapse det for 1699kr , og ikke b-Stock. Få dage senere var det igen sat op til 2666kr , men man kan jo være heldig :)
Jeg tænker der er nye modeller på vej. Det ser ud til der er en fornuftigt plugin-pakke med til Focusrite-kortene pt.
--
Robert

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Pastorius skrev: man 5. dec 2022 22:07
Jenkins skrev: man 5. dec 2022 21:56 Kan også kun sige +1 til Focusrite

Mit 2i2 har fungeret upåklageligt siden 2014 , og kun nyligt blevet skiftet ud med er 18i8 gen 3 , da jeg havde brug for flere indgange.

Og ved ikke lige hvad der skete med tyskernes hjemmeside , men endte med at hapse det for 1699kr , og ikke b-Stock. Få dage senere var det igen sat op til 2666kr , men man kan jo være heldig :)
Jeg tænker der er nye modeller på vej. Det ser ud til der er en fornuftigt plugin-pakke med til Focusrite-kortene pt.
Ja muligvis ! Fik følgende software pakke i købet

Hitmaker Expansion Software Bundle (Ableton Live Lite, 3 months Splice Sounds membership and Plugin Bundle for songwriting, mixing and mastering), Hitmaker extension plugins: Softube Marshall Silver Jubilee 2555 - Amp Sim; XLN Audio Addictive Keys - Virtual Keyboard Instruments; XLN Audio Addictive Drums 2: Studio Rock - Virtual Drum Library; Brainworx bx_oberhausen - Polysynth; Antares Auto-Tune Access - Vocals; Brainworx Bx_console Focusrite SC - Channel Strip; Focusrite Red 2 & 3 Plug-in Suite - EQ and Compressor; Relab's LX480 Essentials - Reverb; Brainworx bx_masterdesk - Mastering System

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jenkins skrev: man 5. dec 2022 22:09
Pastorius skrev: man 5. dec 2022 22:07
Jenkins skrev: man 5. dec 2022 21:56 Kan også kun sige +1 til Focusrite

Mit 2i2 har fungeret upåklageligt siden 2014 , og kun nyligt blevet skiftet ud med er 18i8 gen 3 , da jeg havde brug for flere indgange.

Og ved ikke lige hvad der skete med tyskernes hjemmeside , men endte med at hapse det for 1699kr , og ikke b-Stock. Få dage senere var det igen sat op til 2666kr , men man kan jo være heldig :)
Jeg tænker der er nye modeller på vej. Det ser ud til der er en fornuftigt plugin-pakke med til Focusrite-kortene pt.
Ja muligvis ! Fik følgende software pakke i købet

Hitmaker Expansion Software Bundle (Ableton Live Lite, 3 months Splice Sounds membership and Plugin Bundle for songwriting, mixing and mastering), Hitmaker extension plugins: Softube Marshall Silver Jubilee 2555 - Amp Sim; XLN Audio Addictive Keys - Virtual Keyboard Instruments; XLN Audio Addictive Drums 2: Studio Rock - Virtual Drum Library; Brainworx bx_oberhausen - Polysynth; Antares Auto-Tune Access - Vocals; Brainworx Bx_console Focusrite SC - Channel Strip; Focusrite Red 2 & 3 Plug-in Suite - EQ and Compressor; Relab's LX480 Essentials - Reverb; Brainworx bx_masterdesk - Mastering System
Det er vist det samme som er med nu - det lyder som om du har gjort dig en fin handel. Jeg overvejer at købe - selvom jeg så kun får 2 preamps og 2 line for de samme penge.
--
Robert

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Pastorius skrev: man 5. dec 2022 22:23
Jenkins skrev: man 5. dec 2022 22:09
Pastorius skrev: man 5. dec 2022 22:07

Jeg tænker der er nye modeller på vej. Det ser ud til der er en fornuftigt plugin-pakke med til Focusrite-kortene pt.
Ja muligvis ! Fik følgende software pakke i købet

Hitmaker Expansion Software Bundle (Ableton Live Lite, 3 months Splice Sounds membership and Plugin Bundle for songwriting, mixing and mastering), Hitmaker extension plugins: Softube Marshall Silver Jubilee 2555 - Amp Sim; XLN Audio Addictive Keys - Virtual Keyboard Instruments; XLN Audio Addictive Drums 2: Studio Rock - Virtual Drum Library; Brainworx bx_oberhausen - Polysynth; Antares Auto-Tune Access - Vocals; Brainworx Bx_console Focusrite SC - Channel Strip; Focusrite Red 2 & 3 Plug-in Suite - EQ and Compressor; Relab's LX480 Essentials - Reverb; Brainworx bx_masterdesk - Mastering System
Det er vist det samme som er med nu - det lyder som om du har gjort dig en fin handel. Jeg overvejer at købe - selvom jeg så kun får 2 preamps og 2 line for de samme penge.
Ved heller ikke lige hvad der skete . Sad og kiggede rundt , og kunne se det var listet billigere end 8i6 , det var dog ikke på lager . Men tog chancen og smed det i kurven , ventede 2 uger , og så kom det til prisen

Men ja , de har ugens deal på 4i4 til 1555kr nu som Hald skriver . Og med næsten samme plug-in pakke
Vedhæftede filer
98022A07-8ACD-4607-A502-584761F87D89.jpeg
98022A07-8ACD-4607-A502-584761F87D89.jpeg (531.75 KiB) Vist 1247 gange

Medlemsavatar
Ilddåb
Medlem
Indlæg: 35
Sted: København

Indlæg af Ilddåb »

Har både et Scarlett 2i2 og Motu M2, og Motu M2 virker bare en tand mere gennemtænkt. Det har et display med stereo level in/out meters, har rent faktisk sat en on/off knap på Audio interface hvilket er meget fedt at kunne styre uden at hive kabler ud og ind. Pre-amps, driver og latency skulle være en tand bedre hvis man googler sig blind. Dog synes jeg ikke jeg kan mærke den store forskel, der har mit 2i2 været helt fint.

Begge har headphone stik foran hvilket jeg også fortrækker, en del andre budget venlige alternativer (*host* nogle PreSonus) har headphone stik bag på, hvilket er irriterende hvis man skifter headphones engang imellem, f.eks. open og close headphones (man kan selvfølgelig købe sig en headphone hub/switch i stedet).
https://www.thomann.de/motu_m2.htm

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg bruger selv 18i8 tror det er en gen2, det kører super fint. Focusrite har lavet low latency drivere til Mac som jeg bruger da jeg spiller en del live igennem det.

Angående det med headphones out på bagsiden er nok mest tiltænkt fastinstallationer i studier hvor de alligevel bliver patchet til et recording booth eller til et stik tættere på mix området.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Indlæg af stig »

Tak til jer alle for indsparkene - det har givet mig god anledning til at bruge thomanns sammenligningsfunktion på jeres forslag. Kan se de rundt regnet kan det samme, så det er marginaler på papiret. Derfor tror jeg, jeg holder mig til det, jeg kender lidt til i forvejen med Steinberg UR22C - også da denne understøtter USB 3.0 hvilket de fleste andre ikke. Er dog ikke sikker på at det gør den store performance forskel med 2.0 vs 3.0.

Igen, tak ☺️

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

stig skrev: ons 7. dec 2022 17:35 Er dog ikke sikker på at det gør den store performance forskel med 2.0 vs 3.0.
Det er der iflg. RME ikke.


Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg kom så til at købe et 4i4 som afløser for mit enkanals Apogee Gio (som jeg aldrig fik programmeret ordenligt til den brug jeg købte det til). Mest af alt for at få separate fysiske volumenknapper til hovedtelefoner og monitors, og så for at få kunne have et par mikrofoner og instrumenter tilsluttet samtidigt.

Så nu kigger jeg efter en budgetvenlig, alsidig mikrofon af rimelig kvalitet.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

dormin skrev: ons 7. dec 2022 21:36
stig skrev: ons 7. dec 2022 17:35 Er dog ikke sikker på at det gør den store performance forskel med 2.0 vs 3.0.
Det er der iflg. RME ikke.

Hvis man går helt i detaljerne siger han vel at der i praksis ikke er forskel på latency på RME's USB2 og 3 lydkort.
--
Robert

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Pastorius skrev: tors 8. dec 2022 20:15 Hvis man går helt i detaljerne siger han vel at der i praksis ikke er forskel på latency på RME's USB2 og 3 lydkort.
Ja, eller mere præcist er påstanden at kombinationen af RMEs drivere og den båndbredde som USB2 tilbyder, gør det unødvendigt for dem med en større båndbredde i deres produkter. Så et valg af USB3, thunderbolt mv., ikke er ud fra et performancemæssig hensyn, men snarere i forhold til kompatibilitet med nyere computere.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

dormin skrev: tors 8. dec 2022 21:25
Pastorius skrev: tors 8. dec 2022 20:15 Hvis man går helt i detaljerne siger han vel at der i praksis ikke er forskel på latency på RME's USB2 og 3 lydkort.
Ja, eller mere præcist er påstanden at kombinationen af RMEs drivere og den båndbredde som USB2 tilbyder, gør det unødvendigt for dem med en større båndbredde i deres produkter. Så et valg af USB3, thunderbolt mv., ikke er ud fra et performancemæssig hensyn, men snarere i forhold til kompatibilitet med nyere computere.
Enig - pointen var at at videoen ikke omhandler standarderne, men RME's implementering af dem (Ikke at jeg ved om der er nogen større forskel). Til mit brug er det helt uaktuelt. Mit gamle - nu usupporterede Apogee-lydkort virker fint som et helt almindeligt Class Compliant lydkort uden den medfølgende software.

...og det med forældelse er nok ikke særligt aktuelt, for selvom stikkene ikke er kompatible så er standarderne det.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: tors 8. dec 2022 17:30 Jeg kom så til at købe et 4i4 som afløser for mit enkanals Apogee Gio (som jeg aldrig fik programmeret ordenligt til den brug jeg købte det til). Mest af alt for at få separate fysiske volumenknapper til hovedtelefoner og monitors, og så for at få kunne have et par mikrofoner og instrumenter tilsluttet samtidigt.

Så nu kigger jeg efter en budgetvenlig, alsidig mikrofon af rimelig kvalitet.
Nå, det kom så i dag. Har hidtil næsten kun brugt Logics egne plugins, men man er vel jyde, og når nu der følger nogle gratis med...

Hvor der det et helvede med download, installering, forskellige accounts, registreringsprocedurer etc.
--
Robert

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Tillykke med købet.
Det bliver du glad for.

KennethA

stig skrev: ons 7. dec 2022 17:35 Tak til jer alle for indsparkene - det har givet mig god anledning til at bruge thomanns sammenligningsfunktion på jeres forslag. Kan se de rundt regnet kan det samme, så det er marginaler på papiret. Derfor tror jeg, jeg holder mig til det, jeg kender lidt til i forvejen med Steinberg UR22C - også da denne understøtter USB 3.0 hvilket de fleste andre ikke. Er dog ikke sikker på at det gør den store performance forskel med 2.0 vs 3.0.

Igen, tak ☺️
KennethA

Nyt svar