Transparent multibånds cross-over?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Transparent multibånds cross-over?

Indlæg af Identity »

Jeg har i mange år brugt et hjemmelavet audio effect rack i Ableton til at dele et signal op i low - mid - high til hvis jeg f.eks. vil processe bunden for sig uden at røre ved mid og top eller distorte mid uden at røre bund eller top. Jeg synes de fleste multibåndsplugins lyder lidt underlige ved deres crossover points.
Derfor lavede jeg i sin tid mit eget som efter mine tests er 100% transparent, og har ikke rigtigt stødt på nogle andre plugins gøre det på den måde jeg gør det på, men det findes helt sikkert derude, sig til hvis I kender nogle. Derfor blev jeg naturligvis også i tvivl om der er nogle "fejl" i mit setup eller nogle ulemper ved at gøre det på den måde jeg gør?

Audio effect racket består af:
- signalet bliver splittet til 3 parallelle signaler (low - mid - high)
- Low har et lowpassfilter ved 100 hz
- Mid har endnu et audio effect rack hvor signalet igen bliver splittet i 3 parallelle signaler
- - Low inverted hvor der er et lowpassfilter ved 100 hz og efterfølgende en polarity inverter.
- - Mid som ikke har nogle plugins på.
- - High inverted hvor der er et highpassfilter ved 2khz og efterfølgende en polarity inverter.
- High har et highpassfilter ved 2khz

Jeg har så mapped de 2 crossover points så low crossover styrer begge lowpassfiltrer og high crossover styrer begge highpassfiltrer, så jeg kan tweake frekvensen.

Jeg ligger så derefter f.eks. compression på til sidst på den parallelle kæde jeg vil bruge.

Idéen er at mid bandet polaritets inverter lowpassfiltret og highpassfiltret for så at ende ud med forskellen = altså midbandet.

Findes der et plugin der bruger samme koncept? Eller er der nogle ulemper ved at gøre det på den måde?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hm, som jeg forstår det får du stadig en konstant fasedrejning.

Hvad sker der hvis du sender signal igennem og laver en null test med kilden?

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Det er lidt svært at forstå beskrivelsen, men det lyder umiddelbart som et helt standard fourth-order Linkwitz-Riley filter du har lavet: https://en.wikipedia.org/wiki/Linkwitz% ... ley_filter

Det er klart den mest almindelige måde at gøre det på.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, men det drejer stadig fasen

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

KTAS skrev: fre 2. dec 2022 13:40 Det er lidt svært at forstå beskrivelsen, men det lyder umiddelbart som et helt standard fourth-order Linkwitz-Riley filter du har lavet: https://en.wikipedia.org/wiki/Linkwitz% ... ley_filter

Det er klart den mest almindelige måde at gøre det på.
Ser ud til at det du henviser til er 2 x 24db/oktav butterworth filtrer og det er ikke helt det jeg mener. Den metode jeg bruger er det ligemeget om jeg bruger 6, 12, 24, 48 pr oktav filtrer, og det er ligemeget hvilken type filter jeg bruger, så længe det er præcis det samme jeg bruger i alle parallelle kæder. Samme type, samme db/oktav og samme Q værdi. Ellers fungerer det ikke.

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

Holger skrev: fre 2. dec 2022 13:15 Hm, som jeg forstår det får du stadig en konstant fasedrejning.

Hvad sker der hvis du sender signal igennem og laver en null test med kilden?
Når jeg laver en null-test med kilden udfaser de hinanden 100%

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

Splitter.jpg
Splitter.jpg (77.25 KiB) Vist 731 gange
Det her kan måske bedre illustrere setuppet.

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Hvis jeg forstår korrekt så mener du sådan her:

Hlow: lowpass filter
Hhigh: highpass filter

Sub = Hlow(signal);
Top = Hhigh(signal);
Mid = signal - Hlow(signal) - Hhigh(signal)

output = Sub + Top + Mid = Hlow(signal) + Hhigh(signal) + signal - Hlow(signal) - Hhigh(signal) = signal

Ja, det nuller matematisk :)

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Jeg lavede lige en hurtig måling af frekvens-responset på det setup jeg beskrev ovenfor:
Billede

Som det ses er dit mid band ikke flat, hvilket måske er ok for musik.

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

KTAS skrev: fre 2. dec 2022 15:25 Jeg lavede lige en hurtig måling af frekvens-responset på det setup jeg beskrev ovenfor:
Billede

Som det ses er dit mid band ikke flat, hvilket måske er ok for musik.
Har det betydning i praksis hvis de 3 bånd summer til et flat output?
Vil det sige at hvis jeg f.eks. vil compresse mid bandet så vil compressoren reagere på et signal der har et bump i lowmid og highmid?
Men effekten i sidste ende vil vel stadig blive et signal hvor midbandet er compressed og at der ingen fasedrejning er ved cross-over points i sidste ende?

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Identity skrev: lør 3. dec 2022 10:14
Har det betydning i praksis hvis de 3 bånd summer til et flat output?
Vil det sige at hvis jeg f.eks. vil compresse mid bandet så vil compressoren reagere på et signal der har et bump i lowmid og highmid?
Men effekten i sidste ende vil vel stadig blive et signal hvor midbandet er compressed og at der ingen fasedrejning er ved cross-over points i sidste ende?
Ja det har betydning når du compressor signalet. Der vil altid være fasedrej når du filtrerer et signal. I dit tilfælde har du bare cancelleret det når du summer båndene igen, men det vil opstå hvis du ændrer i en af båndende. Du vil få både fasedrej og ripple i frekvens responset hvis du compressor midbandet og jo stejlere dine filtre er jo mere udtalt vil den effekt være.

Nyt svar