Strøm I tiny house studie – strategisk strømføring

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Strøm I tiny house studie – strategisk strømføring

Indlæg af Morten Bjørn »

Hej Hestenettet.dk

Har lige haft besøg af (stresset) elektriker, jeg var selvfølgelig uforberedt og han har lige været syg, så er bagud med sine opgaver

Vi kiggede rundt og han kom frem til at det vil være godt med 16 a i eet kabel rundt i hele hytten til det hele

jeg er en hat til el, så jeg hører bare hvad han siger

Udtag i lille. te–køkken til trykkoger, køleskab, kogepunkt og så ellers tripple udtag til højttalere og racksystem + ekstra udtag i tilfælde af forskellige behov

MEN jeg glemte at drøfte omkring at være helt sikker på at der ikke kommer et smæld/støj når kompressoren i køleskabet går igang nu da det hele kører i en enkelt sløjfe, gruppe eller hvad det hedder

nogen bud

måske @Hald har et hurtigt bud på min bekymring, undskyld jeg trækker på dig igen ;–)
Senest rettet af Morten Bjørn søn 27. nov 2022 17:24, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du bør helt klart have separat gruppe til alt andet end studieudstyret. Så studieudstyr for sig og lys/køleskab o.a. for sig. Det er helt standard netop for at tage de værste problemer med klik o.a.

Jeg har helt separat gruppetavle i sidebygningen, som får strøm ude fra vejen. Dertil har jeg en gruppetavle i hovedhuset.

Så har jeg separate grupper på den separat gruppetavle til alt, fx er lyset er på egen gruppe i studiet, da dimmers (mest i gamle dage dog) også kan lave støj. Derudover har jeg overspændingsbeskytter i gruppetavlen, samt to Furman P-1400 AR E bagefter.

At have tingene på to separate grupper betyder dog ikke, at du nødvendigvis slipper helt for kliks eller dyk da andre ting i systemet sagtens kan skabe problemer, inkl. tilbageløb af jævnstrøm.

Udover det, så tror jeg slet ikke du kan have trykkoger, køleskab, "kogepunkt" + studie på et enkelt 16A udtag. Bare en kogeplade helt alene kræver normalt 16A for sig.

Det undrer mig meget, hvis elektrikeren faktisk har sagt det modsatte.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Tak for input Holger

han nævnte begge løsninger, 1 gruppe med 16 amp og en med 13 amp

så jeg nævner for ham at jeg foretrækker to grupper af de årsager

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

har gået og set efter hvad jeg skal have af stikkontakter
Det blev sku rimeligt omfattende, men altså elektrikeren ringer ikke på to gange... Er der noget her der er helt skørt?

ialt 1 duo ude–stik og 9 trippelstik



Udenfor
Stik #0 udestik duo med stænkklap til wifi–repeater og udestrøm powertools
Bi–måler med Wi–fi (til smartlife app)

Gruppe 1 (16A):

trippelstik #1 på højre side af døren, lavtsiddende (til opladning af elcykelbatteri, trykkoger/slowcooker, [skjult i kasse, osse her strøm kommer ind udefra

Trippelstik #2 og #3 under bordplade i te–køkken til elkoger, køleskab, desktop kogeplade, stikdåse til køkkenredskaber, indbygningovn (eventuelt) og el–olieradiator
(6 udtag i alt)


Udlufter skal forbindes (ikke i stikkontakt) Duca Pro 50
Loftslampe skal forbindes uden tænd/sluk (bruger sensor)

Gruppe 2 (13A):

Trippelstik #4 støvsuger og bærbar PC – arbejde


Trippelstik #5 placeret over hems-gulv til ‘elevatorseng’, halogen/LEDspots, computerskærm, racksystem med lydkort og computer

Trippelstik #6 aktive højttalere x 2 venstre side

Trippelstik #7 pedalboard og andet, evt osse racksystem

Trippelstik #8 aktive højttalere x 2 højre side

Trippelstik #9 til husbehov og B&O anlæg på modsatte side af den til arbejdspc

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg ville erstatte nogle af tripple-stikkene i gruppe 2 med et par strømskinner med 6-8 stik i hver
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yup. Hver stikdåse er røvdyr og jo større jo dyrere.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

altså dem der hænger fra loftet? Det ville faktisk være ret godt inde under hemsen i hjemmestudiet men kan ikke lige gennemskue fordelene og ulemperne. Stikkontakter kan gemmes godt væk i bogkasser og under højttalerhylder

Det kan være dem her jeg skal bruge, de koster 178,– stykket (1638kr for 9 stks)

https://www.harald-nyborg.dk/lk-opus-66 ... l-med–jord

andetsteds koster de 87 kr stykket (783kr for 9 stks)

https://www.wattoo.dk/opus66-afdaekning ... F4EALw_wcB

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Tænker også at du skal have flere grupper ud til dit tiny house.
Fedt at have stikkontakter nok, dog kan du risikere at diverse strømforsyninger ikke kan være der ved siden af hinanden, og så skal du alligevel have små ledninger med fordelere på.

Personligt ville jeg lave et lille lokalt sikringsskab derude, med en bi-måler på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Har ikke strømforsyninger der vil drille umiddelbart, kun lige wifi–repeteren udenfor kan være en pestilens, skal lige se om de LDV wifi–stik kan blive et issue

der kommer en bimåler op med wifi, er kommet godt igang med Smart+ plug som jeg bruger som bimåler nu
der er kommet forbedringer på den front siden Phillips HUE men må se om jeg kan leve med 3 forskellige apps
– LDV wifi
– Nedis
– Smartlife TUYA

Her er en bimåler med wifi
https://www.elvvs.dk/p/wifi-energimaale ... r-2945331/

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis du trækker strøm derover kunne du da lige smide et rør i jorden med fiber også, så er der konge netværk i hytten, jeg kunne personligt ikke leve med wifi. Men jeg spiller også med live sessions fra andre studier og musikere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

der er et kraftstik ca 10 meter væk, det er gravet ned til et område hvor der kan stå en campingvogn

jeg skal grave de 10 meter med håndkraft men er ikke sikker på jeg orker at grave resten, det er i et naturhegn

men ellers lyder det som en rigtig god ide, gad osse godt jamme noget mere med verden og trommeslageren dr bor 12 km væk, må lige se om jeg kan indarbejde det i mit slankemotionsprojekt

elektrikeren arbejder osse inden for fiber–branchen, så måske har han en god pris, tror dog det er noget med 300 kr for den længe. Men så vil jeg osse grave det ned i et rør, havde et løst på jorden men det gik til fordi nogen snublede i det

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg ville bare bruge et færdigt kabel, de findes i mange længder. Den dyre del er konverteringen tilbage til kobber i hver ende.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

tjek

men god pointe, jeg graver et med ned og så resten på jorden i naturhegnet, evt osse i et rør

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Den sidste jeg anbefalede at lave det, trak det i et flexrør, så det kunne bruges til flere ting.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar