Roborock S7 robotstøvsuger anbefaling

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Re: Roborock S7 robotstøvsuger anbefaling

Indlæg af Holger »

Så fik jeg testet moppefunktionen til gulvvask.

Min erfaring over de to sidste dage er, at det kun fungerer acceptabelt, hvis man både sætter mop til "Intense" og path til "Deep". Først da bliver det nogenlunde sammenligneligt med rigtig gulvask, men bemærk ingen sæbe i maskinen aht. opløsning. Så det er ikke en ægte konkurrent til gulvvask af en rengøringskone.

Denne Intense + Deep mode kræver at der først er støvsuget separat, dvs. støvsugning og gulvvask på samme tid (som er muligt i mindre intense/dybe modes) ikke er muligt, hvis resultatet skal være godt.

Derudover bør man gøre moppen våd selv først (såkaldt pre-wetting) lige inde gulvask og så lade vandet i beholderen klare resten. Moppen skal stadig tages af og rense efter hver gulvask og der skal fyldes vand på inden. Så modsat støvsugningsdelen egner gulvasken sig ikke til skemalagt rengøring, men kræver lidt indsats.

Stadig et værdigt alternativ til 100% manuelt at vaske gulvet, hvis man er doven, da det trods alt foregår ret automatisk og resultatet er acceptabelt. En decideret fordel ved S7 er, at den bruger begrænset med vand og ikke plasker sarte trægulve til, som vores rengøringskone har nemt ved. Og sæbe er ikke godt for behandlede trægulve i det hele taget.

PS. Skal man bruge moppen bør man påklistre gulvbeskytterunderlaget ved opladeren, så evt. små restdråber fra moppen ikke ødelægger gulvet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Gulvet her bliver også vasket manuelt engang imellem, men slet ikke så ofte længere da det egentlig er pænt og ser rent ud til dagligt efter robotten har været der.

Men vi kører bare med standard indstillinger, ser det måske mere som støvsugning+
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

...altså jeg har brug mere tid på at glo på den maskine og tjekke hvilke mønstre den bruger end jeg har brugt på at støvsuge det sidste års tid :)
--
Robert


Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hej folk. Er s7 stadig the shizzle?
Jeg overvejer at købe en også. Der er jo også max og max plus modeller. Nogen der har erfaring med de forskellige modeller?

Tak

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vi er stadig glade for vores S7, men hvis vi skulle købe i dag blev det nok en S7 MaxV hvis prisen var ok (har ikke sammenlignet)

Jeg kan godt lide ideen om et tårn der tømmer og fylder osv, men kan ikke overtale konen til at have det stående, og vi skifter alligevel moppe hver gang, så vi skal alligevel have fat i den. Men den S7 virker bare rigtig godt!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ok. Godt at høre. De større modeller lægger vist ca 3000kr til prisen. Der synes jeg det bliver lidt for pebret.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Vi købte en for et stykke tid siden som stod i en papkasse lidt for længe
Nu fik vi endelig gang i den - den er jo fantastisk, meget bedre end vi forventede!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, den gør det godt. Har to. Køber nok en tredje til studiet.

Husk at du kan indstille intensitet pr. rum, fx fuld knap på i køkkenet og stille og roligt i soveværelset. Til gulvvask anbefaler jeg max intensitet og krydsmønster uanset hvad.

Støvsugning for sig og gulvvask for sig - combo fungere ikke så godt. Avoid til tæpper er bedste indstilling til gulvvask.


Tips til rengøring af selve maskinen:

Dagligt: Tøm beholder + bank filteret rent. Der er mere ny daglig støv i et hjem end man skulle tro - især med hund.

Ugentligt/hver 14. dag: Tag rullen ud og fjern hår i siderne, kør en tør/let fugtig klud over sensorer i bund og sider.

En gang om måneden: Rens det skjulte filter inde i maskinen ved at tage beholderen ud, kig ind i exhaustporten og brug en vatpind eller pincet til at fjerne evt. lag af fint støv ovenpå udtagsfilteret.

Vi følger ikke hvornår den siger noget skal udskiftes med mindre det faktisk ser slidt ud. Ingen grund til fråds.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: tirs 23. maj 2023 10:13 Støvsugning for sig og gulvvask for sig - combo fungere ikke så godt. Avoid til tæpper er bedste indstilling til gulvvask.
Hmm det har jeg slet ikke eksperimenteret med, vi kører altid begge ting samtidig, hvad skulle fordelen ved at gøre det hver for sig være?

Jeg kan kun se at det må tage længere tid.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det tager meget længere tid og den skal charge i mellem, ja.

Fordelen er at det ser pænere ud. Der er altid lidt snask fra støvsugningsdelen der har det med at blive kørt ud ved samtidig vask - måske primært hvis man har mange tæppekanter.

Vi støvsuger hver dag således:

Mandag: fuldt hus
Tirsdag: de mest brugte rum
Onsdag: de mest brugte rum
Torsdag: fuldt hus
Fredag: de mest brugte rum
Lørdag: fuldt hus + gulvvask (vaskeaggregat aftages igen)
Søndag: de mest brugte rum

Ovenpå kører en separat S7 kun to gange om ugen, men fuldt. Gulvvask en gang om måneden ovenpå.

Nyt svar