fugtmåler inde/ude der styrer udluftning

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

fugtmåler inde/ude der styrer udluftning

Indlæg af Morten Bjørn »

Kan lige så godt spørge her, nu har jeg ledt lidt og ikke fundet det ideelle

Har en Duca Pro 50 hvor jeg gerne vil have at den tænder når humiditeten udenfor er lavere end indenfor

–dvs en måling udenfor og indenfor og en tænd–sluk–kontakt.

hvis den eks er 80% inde og 65% ude, skal den starte + slukke når det er udlignet eller højere udenfor end indenfor

Har kigget i IFTT apparater og andet men har ikke lige fundet det jeg søger.

Sig til, hvis der er noget jeg har misforstået med temperatur og relativ luftfugtighed

Budgettet er 1000,– max.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg er ikke umiddelbart sikker på at det der linkes til kan relativere mellem to igangværende målinger og styre meningsfyldt ud fra det, efter regler du selv sætter op.

Rent elektronik-mæssigt vil du bruge to humidity-sensorer, (transducere), der f.eks. genererer 0-1 volt som repræsenterede for 0-100 pct fugtighed

Disse to føder du ind i en alm op-amp sat op som comperator

Komperatorens modstands-værdier i tilbage-koblingen styrer "hysteresen" som ønsket

(ligesom en elradiator der jo slår til og fra med et par graders forskel for ikke at gå i selvsving)

Med de stikord jeg har givet her, bringer Google dig videre ;-)
/Dub

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

hehe, dem må jeg lige slå op :D

Tusind tak!

Jeg har downloadet Nedis Smart Life app'en og der er noget med lav middel og høj luftfugtighed i mit område og jeg kunne, hvis jeg løber surt i at gøre det helt præcist – og evt. fri af internet of things men bare over wi–fi lokalt – sætte en kontakt til at slå fra når luftfugtigheden er høj i området.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

En hel del ville sikkert bruge Arduino

(jeg gider ikke sætte mig ind i det)

Disse transducer til arduino har sikker output
krypterer som seriel data istedet for analog out

https://arduinotech.dk/shop/hr202l-humi ... ugtfoeler/
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg undrer mig lidt over formålet med to målinger? Hvorfor ikke bare styre efter ca. 65-70% RH indendørs?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

det er et godt spørgsmål,

hvis jeg lufter ud mens det er meget fugtigt udenfor, 80–90%, så hjælper det ikke så meget på luftfugtigheden indenfor, det er ihverfald teorien lige nu

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

eller er det % luftfugtighed der står i vejudsigten ikke det samme som relativ fugt?

de næste 4 dage er den omkring 80 og 92 men så falder den så til nogen og 70 hvor jeg tænker det vil være bedre at have den kørende

https://www.dmi.dk/lokation/show/DK/2615438/Østrup/

eks er det tåget i nat

100% fugt

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Når du ventillerer varm luft f.eks 20 gr. 65% RH ud, så suger du tilsvarende mængde, lad os sige 8 gr. varm luft 85% RH ind gennem utætheder i dit hus.
Den kolde luft som suges ind, opvarmes til 20 gr. Dermed udvider luften sig (lavtryk) og kan rumme flere vandmolekyler, pr kubikmeter.
Derved falder den relative luftfugtighed igen fra 85 % (ude) til 65 % (inde)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

ah det giver god mening, tak, jamen så skal jeg bare have en dims der tænder slukke udluftningen indenfor når den rammer eksempelvis 50%

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten Bjørn skrev: lør 26. nov 2022 01:00 ah det giver god mening, tak, jamen så skal jeg bare have en dims der tænder slukke udluftningen indenfor når den rammer eksempelvis 50%
Måske et godt sted at starte:

https://dk.trotec.com/shop/stikdaase-hy ... -bh30.html
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Afhængigt af hvilke materialer dit hus er møbleret med, evt. syntetiske gulvtæpper eller lign. så risikerer du statisk elektricitet, hvis du går meget under 60 % RH. Det er næsten osse umuligt at opnå 50 % med en lille blæser. Der skal udover nogle blæsere osse en højere indetemp. til, omkring 22-24 grader, for at opnå større forskel mellem ude og inde temp. og dermed større udtørring af den indsugede luft.
Det er der ikke mange der har lyst til i disse tider.
Den forskel vil self blive naturligt større når det bliver koldere udenfor, og samtidigt osse mere tørt. Hvis du har radiatorer eller gulvvarme, vil du sagtens kunne holde den på ca. 60 % med en blæser.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det er til en duca pro 50, dvs en lille varmegenvinder, den skulle gerne i sig selv give noget fugtreduktion jf. Hugos kyndige gennemgang

lige nu er den på 75% så jeg skal have sat den i snarest

i et tiny house med lervægge, standardtemperaturen skal være 17-18 grader via en el-olieradiator, det går nemt med opvarmning, eneste kuldebroer er dør og to vinduer men det er ikke meget

og så et studie selvfølgelig

hydrostat til stikdåsen er fin, ikke ligefrem Georg Jensen men den kan jo gemmes væk

duca har nogen der er til elektrikerinstallation men uden display, de koster så i omegnen af 1000,–

men så er den osse påmonteret væggen. Ikke Georg Jensen heller men avancen må gå til noget andet så

og så er der Nedis og LDV wifi hvor man osse kan holde øje med strømforbrug, de har osse en fugtmåler der kan sende besked til en stikdåse

bum bum skal i Jem&Fix og der skulle være en LDV stikafbryder

Nyt svar