Opsætte controller encoders til AU plugins i Logic: Ja/nej ?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Opsætte controller encoders til AU plugins i Logic: Ja/nej ?

Indlæg af bluefonia »

Kan det passe, at det kun er parameterne på softwareinstrumenter, der kan opsættes på en midicontroller i Logic?

Jeg har ingen problemer med at få alle parametre på softwaresynths sat op og fungere med en midi controller, men ligeså snart jeg vil sætte et effekt plugin op, så virker lortet sgu ikke....
(Det er opsætning i controller assignments og ikke Smart Controls)

Der er vist noget med AU-formatet og håndtering af midi. Er det simpelthen fordi AU plugins ikke er i stand til at "snakke" med en controller via midi eller er det mig, der har overset et eller andet?
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Nå, nu blev jeg stædig og vedholdende og har brugt et par hele dage på at researche, hvad der kan og ikke kan lade sig gøre med custom opsætning af midi controllere i Logic.
Der er ikke megen viden at finde udover Logics manual - som jeg ikke synes beskriver emnet ret forståeligt. Men ved at supplere med noget Google og Youtube, er jeg nået frem til, at opsætningsmulighederne på samme tid er meget begrænsede og næsten ubegrænsede. Under alle omstændigheder er det bøvlet og utidssvarende at have med at gøre.
Logic burde kigge Studio One over skulderen her..

Det er i bund og grund et røvkedeligt emne, men hvis nogen gerne vil vide lidt mere om mulighederne, - og er træt af mus - så læs videre. Ellers vil jeg anbefale, at man laver noget musik i stedet for eller klappe hunden. Det her bliver sgu nok en længere smøre.

Indledningsvis: Min midi-forståelse kan ligge på et ikke alt for stort sted. Så hvis nogen mere velbefarne kan tilføje noget eller rette eventuelle misforståelser, så sig endelig til

Opsætning af AU softwareinstrumenter (SWI) i Logic´s controller assignments > expert view:
Her er mulighederne fine og er r-i-m-e-l-i-g-t forståelige, hvis man blot vil sætte en hw-controller op til at styre et enkelt SWI.

Det bliver til gengæld ret kompliceret, hvis man vil have en og samme controller til at styre parametre på mere end et SWI. Så skal man - udover at assigne parametre - også have styr på, hvad zone og mode er for nogen størrelser, og det kan blive langhåret. Vil skåne jer for detaljerne, men hvis man har styr på de dele, kan man så til gengæld laver nogen ret komplekse opsætninger.
Eksempelvis kan man få samme 12 encoders på en hw-controller til at kontrollere 12 forskellige parametre på stort set lige så mange forskellige SWI man kan ønske sig. Man skal som sagt "bare" vide, hvordan man sætter en zone og - især - lige så mange SWI modes op, som man ønsker hw controlleren skal styre.

Opsætning af AU plugins (ikke SWI):
Glem det - det kan ikke lade sig gøre. Som tidligere nævnt er der vist noget med AU formatet, der er mangelfuldt her. Måske skyldes det også, at i modsætning til SWI, så kan der jo indsættes mere en et effekt plugin på en kanal, og da Logic ikke har indbygget en focus-mode (som Studio One har), kan det jo skabe forvirring - måske ligefrem kaos.

Opsætning af Smart Controls:
Har svært ved at se formålet med Smart Controls.Skal gemmes som en patch og har i min optik meget begrænset anvendelsesområde - har forsøgt mig. Tror Logic lavede Smart Controls som en nødløsning på en mangelfuld/gammeldags implementering af hw-controllers i al almindelighed.
Når man inserter et plugin i en channelstrip - EQ, comp, delay or whatever, som man har assigned en controller til - så skal det da bare spille.

Som nævnt indledningsvis, så har Studio One indbygget en fremragende, tidsvarende og ikke mindst let tilgængelig opsætning af hw-controllers. I bund og grund "klik og drej". Og så har de en focus-mode, så controlleren kun styre det plugin, der er i focus.

Logic - come on......

Min højre arm er træt af mus - bruger mange tastatur genveje i Logic, men det duer jo ikke til plugins - så hands on er vejen frem :)
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak for info.

Det er også min opfattelse, at det er noget høns at sætte op og ikke spor intuitivt.

Jeg styrer hvilket som helst parameter via MIDI i Logic og i hvilket som helst plug-in, inkl. AU/effekt plug-ins, men via Automation Quick Access. Men altså ét parameter ad gangen, så ikke hvad du er ude efter.

Eller jeg svæver musen over hvilken som helst knap eller slider og bruger min nOb controller, som reelt er en museerstatning. Det bruger jeg mest til ting der kræver meget fin opløsning og kontrol, bedre end man kan med en mus eller alm. drejeknap/slider.

That's it.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Hej Holger - ja, jeg bruger også Automation Quick Acces, men da jeg ikke har en nOb (som jeg godt kender til), så får jeg parameter jumps - også selv om min encoder og Logic er sat til pick up mode.
En nOb fjerner helt sikkert en hel del musearbejde, men allerhelst vil jeg jo gerne have 6 -8 eller lidt flere pluginparametre sat på controller encoders.

Der er måske en løsning på vej. DJTools i Californien laver en controller, der hedder Midi Twister Fighter - link nedenfor - som har nogle fede features til mit brug - hvis altså Logic vil samarbejde.
DJTools support har været utrolig serviceminded og har tilbudt - og er i gang med - at tjekke hvordan produktet arbejder sammen med Logic i forhold til mine ønsker. Foreløbig tyder det på, at Midi Twister Fighter modtager og indstiller sig efter en given parameter position på et plugin, så Quick Access Automation skulle i hvertfald virke og uden parameter jumps.
Men - en bonus ved dette produkt er, at man i samme ombæring også får samme funktion. som i en nOb. En af encoderne kan nemlig stilles op til at fungere, som nOb'en gør. Så er man ihverfald fri for parameter jumps :) og får tilmed 16 encoders, der kan programmeres til næsten hvad som helst..

Jeg giver tilbagemelding, når jeg hører nærmere fra de gode DJTools folk.

https://store.djtechtools.com/products/ ... er-twister
Skærmbillede 2022-11-17 kl. 20.25.04.png
Skærmbillede 2022-11-17 kl. 20.25.04.png (3.37 MiB) Vist 462 gange
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Ellers kig på Eucon, jeg ved controllerne er lidt dyre, men det virker og er klart den protocol der kan mest når det gælder DAW control.

Citat fra den her artikel: https://www.pro-tools-expert.com/home-p ... s-and-more
"Any Plugin from any EUCON DAW can now have custom knob mapping in EUCON Inserts. In addition, different areas of the surface can have different knob maps, so for instance the Dock/Control App can have one map of knobs and the S1/S3 another. "
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

En EUCON er helt sikkert rigtig god, men den er på alle måder et totalt overkill til mit brug.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Så er der lige lidt update:
Har lavet noget mere research vedr. controller til både sw-instrumenter og instrumenter i Logic. Mine to oprindelige kandidater var jo enten en nOb eller en Midi Twister Fighter. Begge har den for mig centrale funktion, at man blot skal svæve med musen over et parameter og så justere med en encoder/dreje-ting. De gængse midi-baserede controllere kan som sagt kun fungere med SW-instrumenter i Logic.

Jeg har fundet et rigtig godt alternativ. Har købt et Audient ID4 lydkort. Her kan volumekontrollen sættes til at fungere som musekontrol , altså som en nOB og MFT også kan - skidesmart.
Har så samtidig osse fået mig et fint lille lydkort, som er yderst nemt at tage med. Tilmed har jeg sparet en god slat penge. De to førstnævnte koster begge i omegnen af kr. 2.400-600, mens en ID4 koster ca. kr 1.000. What´s not to like :-)....
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Nyt svar