Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lavede en Blocks patch igår/tirsdag, først lavet processering på den i dag.
Jeg brugte 3 af den samme type oscillator fra Toybox Nano Pack, den har en masse Mod inputs, blandt andet til PWM. Så jeg fik lavet en patch, hvor man kun hører outputtet fra den ene, den anden modulater PWM på den ene, og den tredje modulater volume på den anden, skaleret igennem en VCA. ... Tror jeg vist nok.
Det er heller ikke så vigtigt hvordan patchen blev lavet, det er mere det med at prøve synth funktioner af, som ikke så tit er i brug, PWM, Sync m.m.
De to Mod oscillatorer var vist detuned en smule, og justering af start-fasen på alle 3 var vigtigt for at ramme den rigtige lyd. Det er det generelt, når jeg bruger detunede oscillatorer, med en "retrig" opførsel, istedet for random/freerunning trig.

Da jeg nåede til at optage lyden opdagede jeg, at jeg fik sådan en træls ~7000 samples lang puls/udsving ved udklingning, så for en gangs skyld måtte jeg finde et dybt lowcut frem til at slutte patchen af med. Dog ikke før compressorer, jeg er virkelig glad for det anslag Pro-C 2 Punch og Pumping modes giver.
Her efterfølgende har jeg tænkt over, at det nok er 3 all pass filtre i Volcano 3, 2 af dem modulated med en sync'et LFO, der har lavet den her udklingnings puls.

Og så skrev jeg i min seneste lange post om, at jeg prøvede også at bruge iZotope RX til kreativ brug.
Jeg lyttede min test-optagelse igennem i RX, det er for både at se og høre resultatet. Jeg forelskede mig i en af de 16 udgaver jeg havde optaget, legede med de-click/crackle, og kunne konstatere, at RX syntes størstedelen af toppen på den her modificerede square-wave var ren klik-støj, heh.
Så prøvede jeg Partials & Noise delen af Spectral Repair. Jeg erindrer ikke, at det er den jeg er blevet glad for før, men den virker da godt nok fedt til tilfældige glitch effekter. Husk dog at eksportere med lidt mere headroom end de -1dB jeg oftest bruger.

Her er den færdigprocesserede lyd:

Og her er samme lyd med 3x Spectral Repair:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Et lille tip til brug af Fabfilters Envelope Generator:
Jeg lavede en FM bass i U-He Bazille, den er god til at lave fede anslag, med hurtige pitch og/eller fase envelopes. Ofte kan den dog finde på at lave noget ringning i toppen, især med FM. I dette tilfælde har jeg min transient der er full range, resten af lyden skal ikke bruge ~2k og op.
Jeg plejer at ha' god held med Fabfilter Volcano 3, med en hurtig envelope, som åbner for transienten, og lukker af for resten med passende timing.
I dette tilfælde mistede jeg dog mit fede klik fra transienten. Så slog jeg High Quality til, og så var klikket tilbage, og der blev lukket godt af for det snavs jeg ikke gad i toppen.

Denne Volcano sidder rimelig tidligt i kæden, så ringningen bliver ganske kraftigt forstærket i eksemplet her i posten.
Ringningen er iøvrigt primært i mono, da jeg denne gang eksperimenterede med Polyverse Manipulator på hele lyden, og efterfølgende lavede stejl filtrering af Side signalet i Pro-Q 3.
Jeg plejer at splitte lyden op i flere frekvensbånd, og lave den stereo jeg vil på hvert bånd, ofte Manipulator på den lave del, da jeg synes den lyder lækkert på de der lave mellemtone ting, og så Soundtoys Little Microshift på top-delen, mode 1 eller 3. ... Efterfulgt af en gate, nu den skal støje sådan........

Her er det færdige resultat:

2022-10-21 - FM Bass G 172 bpm - test.wav
(195.21 KiB) Downloadet 22 gange

Og her er omtalte Volcano slået fra:

2022-10-21 - FM Bass G 172 bpm - test u Volcano.wav
(190.81 KiB) Downloadet 20 gange

Så for en gangs skyld havde jeg brug for noget oversampling. Det var dejligt at kunne løse problemet, iøvrigt uden nævneværdig ændring af cpu-forbrug.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Jeg har langt om længe fået lavet en ny musikalsk videolog. Den kan høres her:

Det startede ud som en test af Lexicon PCM Room rumklangen, og den glæder jeg mig til at lege meget mere med. Generelt har jeg fået brugt PCM plugins'ne alt for lidt, i de lige under 10 år (! :shock: ) jeg har haft dem.
Alle 5 lyde sender til rumklangen, og jeg synes det preset jeg fandt, Platinum Hall med øget decay-tid, lyder ganske godt.

Efter jeg er kommet lidt igang med Lexicon plugins'ne de sidste par måneder, og efter at ha' læst lidt i UAD-manualen til deres Lexicon 480L, er det gået op for mig, at Lexicon tingene generelt kan tweakes meget mere end bare de parametre der er valgt på "forsiden" af plugin'et. Der er sjovt nok en mening med, at alle PCM plugins har en Edit knap nede i hjørnet.. :)

Derudover fik jeg i ovenstående video prøvet af at lave en synth patch, i dette tilfælde i U-He Bazille, som outputter forskellige lyde i højre og venstre side, som så kan styres mere eller mindre fælles i synthen, processeres forskelligt udenfor synthen, og eventuelt samles senerehen. Den teknik kommer jeg også til at dykke meget mere ned i. Her blev de to lyde delt op med volume envelopes i Volcano 3, så når én spiller, tier den anden stille, og omvendt. Separat processering, blandt andet med Tone Projects Kelvin, fint at få brugt den lidt igen, og til slut samlet på en gruppe.

Der står mere om processering, beskrivelser af lydene, farvekoder m.m. i beskrivelsen på Youtube. Og undskyld for den elendige auto-fokus.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Noget af denne aften blev brugt på, endnu engang, at lege med PWM modulation i U-He Zebra synthen. Jeg har leget med teknikken over de seneste par måneder, efter jeg fandt ud af, at dét værktøj også var i værktøjskassen. Altså, PWM modulation af en vilkårlig waveform, ikke bare sqaure waves.

Det kom sig af, at jeg nok for alvor kom i tanke om det her nummer, Pyramid fra Technossomy, udgivet i 1996, i forbindelse med denne tråd:
viewtopic.php?t=84228
Og mit bidrag til tråden:
viewtopic.php?p=737033#p737033

Her er hoppet direkte til breaket 5 minutter inde, hvor lyden er så godt som isoleret. Den spiller gennem en stor del af nummeret:

Og her er den sekvens jeg satte sammen. Glidende, retrigged S&H modulation af et par filtre i Zebra, panning, og PWM position, derudover flanging i Fabfilter Volcano, en parallel distortion send med lidt kort rumklang, chorus og UAD Big Muff (Bermuda Triangle), samlet på en gruppe og sendt til en dejlig Lexicon PCM Random Hall. Det tørre signal er filtreret for sig selv på en ny gruppe. Klippet viser de forskellige dele. Der står lidt mere på Soundcloud.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Jeg har forberedt mig på, at denne uge skal bruges på at prøve ting, der måske skal købes til black friday.

... Og så starter jeg sjovt nok ud med, at prøve en synth som ikke kommer på tilbud, nemlig U-He's wavetable synth Hive:
https://u-he.com/products/hive/

Grunden er dog, at jeg håber på at få 25% rabat på et eventuelt køb hos dem, som de plejer at give, når de i løbet af December sender en "feedback" mail ud. Det er langt fra alle af den slags spørgeskemaer jeg gider at svare på, men jeg gør det altid når Urs og co. spørger, fordi de er et godt og fair firma, der laver nogle virkelig gode ting.
Jeg fik endnu endnu engang læst i manualen, i løbet af weekenden - læse i manualer er sådan noget jeg gør for at hygge mig - og studsede over det her med "per note/polyfoniske" modulation kilder. Jeg burde også kunne bruge det i de andre synths jeg har fra dem, ihvertfald Bazille, Diva og Zebra, men jeg har ikke prøvet endnu. Bazille og Diva er ofte for krævende til at jeg laver de store polyfoniske patches, hvis der skal være plads til effekter og andre instrumenter, så jeg har øvet mig i at lave monofoniske patches. Men det med per note modulation er super oplagt til en wavetable synth, tilfældig panning af hver voice, offset wavetable position, lidt detuning, og meget andet.

Jeg fik brugt ~4 timer med Hive igår, og den lever fuldt ud op til forventningerne. De lyver ikke, når de skriver at den er let for cpu'en. Den bruger vel ca. 1/10-1/5 cpu pr. voice, iforhold til når jeg bruger et wavetable modul i Reaktor Blocks. Det ligner også at toppen gengives mere clean, uden at jeg har studeret det ordentligt. Det er oplagt at tænke, at man løber tør for eksempelvis LFO'er, eller envelopes, men fedt hvordan Shape sequenceren kan stå for en kort plucky envelope, på den måde tror jeg faktisk man har rigeligt af modulation. Jeg kunne godt bruge stejlere filtre, men så igen er det jo ikke det oplagte sound design tweaker monster, selvom man sagtens kan få noget komplekst ud af den.
Så jeg krydser fingrer for at det bliver muligt at skaffe den med lidt rabat.

I dag vil jeg demoe Schulz Audio Oszillos Mega Scope, et ganske lækkert oscilloskop:
https://schulz.audio/products/oszillos-mega-scope/

Samme firma er iøvrigt lige kommet med et Juno chorus, til en god intro-pris. Det skal nok blive set nærmere på i løbet af ugen.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

Jeg er også meget glad for Hive, især til Pads. Derudover optræder Repro One på flere af vores track som bass synth. Chancerne for at gå galt i byen med Uhe er små. Ved man hvad man har brug for, er der ofte en perle at finde i hans spændende arsenal.

God fornøjelse
Gothi

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ud fra demoer er Hive og Ace dem af deres synths der virker mest tillokkende IMHO

De har vist været på tilbud via Native Instruments for noget tid siden, ved ikke om det bliver gentaget
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Jeg har brugt hans synths siden 2007, og Bazille har været min go to synth i vel 4-5 år nu. Det jeg rigtig godt kan li' er, at når man lærer noget nyt i én af hans dimser, oftest synths, men også effekterne, så er funktionerne eller i det mindste tanken bag tingene den samme, så det kan overføres til det den anden synth nu kan. Derfor er jeg dejligt hurtigt kommet igang med Hive.

DUBTEMPLE skrev: ons 23. nov 2022 10:48 ..
De har vist været på tilbud via Native Instruments for noget tid siden, ved ikke om det bliver gentaget

Jeg hoppede på Dark Zebra (høhø..) i Januar 2021, da U-He tingene blev NKS kompatible og der derfor var god rabat, siden mindes jeg ikke der har været udsalg på U-He, udover den årlige feedback rabatkode.
Det er igen også noget af det jeg kan li' ved firmaet, det er en rimelig transparent prisstrategi. Køb billigst til intro pris.

Nyt svar