Logic: Spontant opstået høj latency

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Logic: Spontant opstået høj latency

Indlæg af tomcat »

Pludselig er der ekstra latency på hvad jeg vil skyde på er mindst 300 ms –– spillet fra *samme* ep-9e som altid.

Det er kun på NYE projekter i Logic, jeg starter. (af hvad jeg har checket indtil videre, i al fald)
Når jeg åbner et projekt fra f.eks. sidste uge, er der intet galt. Jeg kan endda have både et helt nyt OG et ældre åbent samtidig.

Når jeg skifter mellem dem, er der latency på det nye projekt, men ikke det gamle.
På samme instrumenter, altså Logic's egne.

Jeg har ikke installeret noget nyt grej.
Jeg synes ikke jeg har pillet ved noget. Men det har jeg vel nok alligevel.

Kan nogen pege mig i retning af, hvad det er jeg skal ind og indstille?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Workaround er nemt:
Laver kopi af et projekt, som ikke er smittet. Nyt navn, fjerner alle filer. Så er der ren plade at spille på.

–– det kunne være godt at finde ud af, hvad fanden jeg har lavet. Jeg kunne sagtens finde på at have pillet ved et-eller-andet. Og så har glemt det nu.

Hvis nogen har en idé, er jeg lutter øren.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Et nemt tjek er jo at hive Logics .pref-fil ud på skrivebordet og genstarte Logic. Så laver Logic en ny .pref-fil - måske er din "gamle" blevet træt, hvilket absolut ikke er usædvanligt.
...men det har du måske allerede forsøgt?
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Latency opstår ikke spontant, så du må have lavet en ændring og gemt det i din template.

Hvis det kun opstår i nye/nogle arrangementer og ikke andre, så er det ikke en preference, men en song setting (som følger det gemte projekt).

Preferences er global og gælder for alle projekter.

Så du kan gå resette preferences eller slette preferences fil(er), men forklaringen må ligge et andet sted reelt.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: lør 19. nov 2022 14:12 Latency opstår ikke spontant, så du må have lavet en ændring og gemt det i din template.

Hvis det kun opstår i nye/nogle arrangementer og ikke andre, så er det ikke en preference, men en song setting (som følger det gemte projekt).

Preferences er global og gælder for alle projekter.

Så du kan gå resette preferences eller slette preferences fil(er), men forklaringen må ligge et andet sted reelt.
Det giver god mening. Jeg ville helst, hvis jeg kunne finde ud af, hvad jeg har lavet. Men når I andre, som ved meget mere end mig, ikke lige har et tip (og net-søgning heller ikke hjælper) , så er jeg vist på skideren.

I dag åbnede jeg igen den sang, jeg opdagede problemet på.
Havde fået en idé (til sangen). Kunne ikke nære mig for at arbejde videre. Jeg googlede, fandt tips til "Low Latency Mode". Det fiksede straks problemet, nu spiller Logics instrumenter igen, så snart jeg trykker på mit el-klavers tangenter.

Men prisen er, at Send-kanaler til f.eks. rumklang o.s.v. ikke fungerer normalt.
Og dét er heller ikke til at leve med.
Klassisk eksempel på pest eller kolera.

_____
Jeg kan ikke regne ud, hvad jeg har lavet. Og google hjælper ikke, bortset fra det nævnte.
Jeg må nok bide i æblet og åbne et (ikke-smittet) nyt projekt, og så manuelt genskabe mine spor med deres indstillinger o.s.v. Og så kopiere midi og audio over. :?

Og så håbe på, at "smitten" IKKE er af en art, der på en-eller-anden måde 'gemmer sig' i midi-filerne og kommer med over i det ny projekt. :cry:
Senest rettet af tomcat lør 19. nov 2022 22:35, rettet i alt 1 gang.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

bluefonia skrev: lør 19. nov 2022 13:05 Et nemt tjek er jo at hive Logics .pref-fil ud på skrivebordet og genstarte Logic. Så laver Logic en ny .pref-fil - måske er din "gamle" blevet træt, hvilket absolut ikke er usædvanligt.
...men det har du måske allerede forsøgt?
Næh, det har jeg ikke forsøgt. God idé, men der er jo kun een pref-fil. Så hvis det var problemet, ville alle sange vel være "angrebet" (?)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

tomcat skrev: lør 19. nov 2022 21:57
bluefonia skrev: lør 19. nov 2022 13:05 Et nemt tjek er jo at hive Logics .pref-fil ud på skrivebordet og genstarte Logic. Så laver Logic en ny .pref-fil - måske er din "gamle" blevet træt, hvilket absolut ikke er usædvanligt.
...men det har du måske allerede forsøgt?
Næh, det har jeg ikke forsøgt. God idé, men der er jo kun een pref-fil. Så hvis det var problemet, ville alle sange vel være "angrebet" (?)
Ja, det har du- og Holger - ret i, but just in case. Nogen gange er den digitale verden lidt underlig og det er jo et nemt forsøg og så er det jo udelukkes, hvis det ikke hjælper. jo.
Og så har jeg jo iøvrigt heller ikke nogen bedre bud :) Håber du finder en løsning...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes, enig.

Thomas, det lugter af et plug-in så. Noget du har indsat et eller andet sted. Det kan give latency og kan fjernes og du aktiverer low latency mode.

Så der er forklaringen... nu skal du bare finde det plug-in.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg oplevede engang noget lignende, det viste sig at være en limiter på en kanal jeg ikke rigtig brugte til noget særligt, det tog en evighed før jeg fandt og kunne bruge min session “live” igen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

En helt ny session fra scratch vil ikke gøre det. Det må være en template/autoload.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: søn 20. nov 2022 12:35 Yes, enig.

Thomas, det lugter af et plug-in så. Noget du har indsat et eller andet sted. Det kan give latency og kan fjernes og du aktiverer low latency mode.

Så der er forklaringen... nu skal du bare finde det plug-in.
hmm ––– så bør jeg jo kunne finde det sådan:
gem under nyt navn
slet eet spor af gangen.

.. .. så må midi-forsinkelsen vel forsvinde, når jeg sletter det "rigtige" spor.
Det vil jeg prøve.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Og så fandt jeg lige pludselig problemet.
Preferences>Audio>General>Plug-In Latency ... den stod til "All".
Jeg sætter den til "Off" –– straks er problemet forsvundet, tilsyneladende.
Åbnede den "rigtige" version af sangen, tester – Dér virker det også :banan:

Men hvorfor jeg pludselig har sat den til All, det må guderne vide ...
Vedhæftede filer
Screen Shot 2022-11-20 at 20.50.48.png
Screen Shot 2022-11-20 at 20.50.48.png (700.76 KiB) Vist 657 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Hald skrev: søn 20. nov 2022 12:52 Jeg oplevede engang noget lignende, det viste sig at være en limiter på en kanal jeg ikke rigtig brugte til noget særligt, det tog en evighed før jeg fandt og kunne bruge min session “live” igen.
Hér var det så noget andet. Jeg må ha' pillet, og så går det jo galt en gang i mellem. Når jeg ikke véd hvad jeg laver.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hmm, men altså, funktionen er der jo af en grund.
Det er nok bare mig der intet ved om Logic, men jeg ville da foretrække at alt spiller i sync, når et projekt består af mere end et plugin eller to..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den skal stå til "All" normalt.

Det er ikke løsningen du har fundet der Thomas. Du skaber en andet problem fordi du nu for alle projekter (da det er en global præference) ødelægger plug-in delay compensation mellem visse ting.

Forklaringen skal du finde først: sandsynligvis et plug-in. Begynd med at teste med et ægte, nyt, blankt projekt - ikke en template.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: søn 20. nov 2022 21:02 Den skal stå til "All" normalt.

Det er ikke løsningen du har fundet der Thomas. Du skaber en andet problem fordi du nu for alle projekter (da det er en global præference) ødelægger plug-in delay compensation mellem visse ting.

Forklaringen skal du finde først: sandsynligvis et plug-in. Begynd med at teste med et ægte, nyt, blankt projekt - ikke en template.
Æv –– på den igen. :|
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Åbner et blankt projekt (ikke fra template).
Intet problem.
Fordi jeg stadig ikke véd, hvad jeg laver, checker jeg den dér plug-ing latency compensation.
Den står som den skal. Altså på All, som jeg satte den tilbage til, før jeg gemte og lukkede det stadig funktions-forstyrrede projekt.

Jeg har ikke overblik nok til at konkludere intelligent.
Andet end at: det er godt, så langt.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2022-11-20 at 21.20.35.png
Screen Shot 2022-11-20 at 21.20.35.png (34.95 KiB) Vist 643 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

opdatering:
Checkede alle mine templates, omkring 16 stykker. Det er tilsyneladende ikke nogen af dem.

Næste skridt, åbner mine seneste skitser. Ud af de seneste skitser, jeg har lavet, forsvinder problemet da jeg når til version 03 af en sang fra i tirsdags. I version 04, lavet en time senere, opstår problemet, lige så snart jeg trykker play –– og spiller på mine tangenter. Sjovt nok er der ikke noget problem med latency hvis jeg bare spiller på keyboardet umiddelbart efter sangen åbner. Men, så snart jeg afspiller sangen, opstår latency'en. Og forsvinder ikke igen.

Jeg må ha' gjort et-eller-andet dårligt træk i version 04.

At problemet så efterfølgende eksisterer i nye sangskitser, er fordi jeg ofte får en lille melodisk idé som passer til beatet, men som ikke hører hjemme i sangen –– jeg gemmer så den aktuelle sang MEN under nyt navn, sletter tonale filer ... og så kan jeg køre på med den nye sang-idé /melodi-idé uden at skulle danne et beat igen.

___________
I praksis ser det ud til, at det kun er fem-seks skitser, der har problemet.
Hvis jeg ikke kan finde årsagen, er det overskueligt at ofre dem. (vil sføli stadig se, om jeg kan overføre tonal-filerne til et clean projekt uden at problem følger med over).
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er fordi PDCen først fuldt træder i kraft når du trykker play.

Så find og bypass plug-innet.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: søn 20. nov 2022 22:33 Det er fordi PDCen først fuldt træder i kraft når du trykker play.

Så find og bypass plug-innet.
Jeg bypasser *alt*.
Ingen forskel, stadig lang latency, når jeg spiller.
Jeg har prøvet at gemme versionen med det hele bypasset, åbner igen .. så er der ingen forskel.
Jeg tænder eet plug-in af gangen, for at have noget at spille med.

Prøvet to forskellige tracks med EKS sampleren på, og to tilfældige andre af Logics egne, Retro synthen og EFM.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2022-11-21 at 22.47.35.png
Screen Shot 2022-11-21 at 22.47.35.png (569.46 KiB) Vist 575 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Prøv en blank. helt ny, ikke-template.

Så kan du bevise at der alligevel er et plug-in et sted i de andre projekter, gætter jeg på.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: man 21. nov 2022 23:38 Prøv en blank. helt ny, ikke-template.

Så kan du bevise at der alligevel er et plug-in et sted i de andre projekter, gætter jeg på.
Altså åbne en blank. Men hvad mener du derefter. På den blanke, jeg åbner, er der ikke problemet. Så hvordan 'prøv' ... ?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Teste for problemet i et ægte, nyt, blankt projekt.

Ikke en autoload/template.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hvad sker der hvis du sletter alle spor i (en kopi af) projektet? Hvis det dur, så prøv at slette ét spor af gangen.
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: tirs 22. nov 2022 19:59 Teste for problemet i et ægte, nyt, blankt projekt.

Ikke en autoload/template.
Det er forstået. Men problemet findes ikke i et nyt (blankt, ikke-template) projekt.
Anyway –– nu ser det ud til, problems rod er fundet :)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar