disk info: Available 86,89 GB (13,84 GB purgeable)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

disk info: Available 86,89 GB (13,84 GB purgeable)

Indlæg af tomcat »

tanke: "det er jo altid godt at have mere plads; rydde op og smide ud."

Hvad gør I andre?

a) fortsætte med at ignorere
b) sletter ––> men ,hvordan finder du så ud af, hvad der kan slettes i praksis?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vigtig data er enten i iCloud eller på min NAS, data som operativsystemet finder den kan pusle med får den lov til at rydde op i.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis de ca. 14 GB ikke purges efter restart, så enten:

Vent 24+ timer

eller

Manuelt slet local snapshots fra Time Machine

Kræver lidt pilleri i Terminalen.

Der er også en tredje løsning hvor du laver en ny kunstig fil der tvinger systemet til at frigøre pladsen, men det kræver også Terminalen.

Mit bud er local snapshots fylder op.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

tomcat skrev: tirs 15. nov 2022 16:58 tanke: "det er jo altid godt at have mere plads; rydde op og smide ud."

Hvad gør I andre?

a) fortsætte med at ignorere
b) sletter ––> men ,hvordan finder du så ud af, hvad der kan slettes i praksis?
Sørger for at have plads nok - og rydder så op når jeg nærmer mig 75%.

Jeg har 500GB internt på min Mac's SSD, så har jeg en ekstern SSD på 2 TB og masser af plads på roterende rust.
De ting jeg bruger ofte er på min interne diske, og når jeg ikke bruger det længere, ryger det ud på min eksterne SSD. Det gælder også mit Fotos-Library, min iMovie-Library og min iTunes etc. Med Lightroom og Logic, flytter jeg tingene manuelt ved mine oprydninger.

Roden på min eksterne SSD, giver et meget godt billede af hvordan jeg organiserer mig.
Skærmbillede 2022-11-15 kl. 18.10.38.png
Skærmbillede 2022-11-15 kl. 18.10.38.png (35.03 KiB) Vist 444 gange
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Pastorius skrev: tirs 15. nov 2022 18:09
Sørger for at have plads nok - og rydder så op når jeg nærmer mig 75%.

Jeg har 500GB internt på min Mac's SSD, så har jeg en ekstern SSD på 2 TB og masser af plads på roterende rust.
De ting jeg bruger ofte er på min interne diske, og når jeg ikke bruger det længere, ryger det ud på min eksterne SSD. Det gælder også mit Fotos-Library, min iMovie-Library og min iTunes etc. Med Lightroom og Logic, flytter jeg tingene manuelt ved mine oprydninger.

Roden på min eksterne SSD, giver et meget godt billede af hvordan jeg organiserer mig.

Skærmbillede 2022-11-15 kl. 18.10.38.png
Det giver et meget godt billede, ja. Tak for dét, inspiration til mig. (holde endnu bedre oprydning /orden.)
Det er cirka samme *princip* jeg styrer efter. Flytter over på ekstern 1 TB Glyph efterhånden. Tror egentlig mit træk i praksis bliver at købe en ekstra Glyph. Tak for input.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: tirs 15. nov 2022 17:41 Hvis de ca. 14 GB ikke purges efter restart, så enten:

Vent 24+ timer

eller

Manuelt slet local snapshots fra Time Machine

Kræver lidt pilleri i Terminalen.

Der er også en tredje løsning hvor du laver en ny kunstig fil der tvinger systemet til at frigøre pladsen, men det kræver også Terminalen.

Mit bud er local snapshots fylder op.
Nej de purges ikke automatisk. Det har set sådan ud i nogen tid.
Time Machine og local snapshots er ubetrådt land for mig. Har hørt ordet Timemachine, men aldrig brugt det. Jeg må ud på Google og se, hvad jeg kan finde. Tak.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis du ikke har aktiveret Time Machine, så kan du ignorere det.

Det er Apples backup-funktion.

At have fx 14 GB purgeable space er helt normalt. Men har du pludselig 100 eller flere GB purgeable, som ikke forsvinder af sig selv efter genstart, så skyldes det normalt Time Machine.

Nyt svar