Mastering/processering af censurerede udgaver

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Mastering/processering af censurerede udgaver

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har tænkt lidt over det her de seneste dage.
Hvis man, som jeg, tænder for MTV eller VH1, så er der i en del af numrene muted enkelte ord eller hele sætninger, afhængig af om dem på skærmen bare siger sex, weed, eller et komplet rap-stykke omhandlede narko.

Hvordan går I der laver mastering o.l. til denne opgave?
Specifikt tænker jeg på dynamik-værktøjer, der nu lige pludselig ikke skal reagere på en vokal, der ellers er ganske fremtrædende i mixet.
Den nemme løsning er selvfølgelig en compressor med ekstern sidechain mulighed, som trigges af den ucensurerede udgave. Men så er man begrænset til ikke nødvendigvis at kunne bruge den/de compressorer, man normalt ville bruge til mastering.

Ofte lyder de her vokal mutes ganske abrupte, så dem der laver det gør sig ikke nødvendigvis umage med det. Jeg har dog også hørt mere kreative udgaver, hvor man spiller baglæns eller re-arrangerede vokal-chops i det stykke der ellers ville være muted.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er så lidt og kort at det typisk er ligegyldigt, så bare et hårdt edit ind/ud. Jeg kan ikke udelukke at jeg en gang eller to har måtte kompensere en smule lige der med noget gain/EQ.

Er der lidt baglæns vokal, så er det endnu mere ligegyldigt for masteringen.

Nyt svar