Diffusere

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Diffusere

Indlæg af GmB »

Hej allesammen

Jeg har ikke lige kunnet se om der tidligere har været en tråd om emmet, hvis der er, så har jeg i hvert tilfælde overset det. Jeg håber st nogle af jer kan hjælpe alligevel.


Jeg vil gerne bygge nogle diffusere, som er i stand til at diffuse lyde fra omkring de 80 - 4.000 Hertz.
De ser godt ud, som en anden form for akustik regulering i studiet, og skulle efter sigende optimister lyden i lokalet markant.

Derfor håber jeg på at nogle kyndige mennesker derude kender til de matematiske udregninger, eller et par pålidelige kilder, som kan udregne målene for en. Jeg har ingen slags forstand på matematik, eller på hvordan man nøgagtigt udregner den slags, så jeg håber at nogle af jer kan hjælpe.

På forhånd mange tak.

Mvh Thomas

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er ikke sikker, men fandt dette:

http://www.mh-audio.nl/Acoustics/Diffus ... ser#result
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Ja de ser godt ud, men at bygge en kræver lidt omhyggelighed. De vejer desuden ret meget. Så vidt jeg kan se er de længste stave i udregningen over 150 cm lange = 150 cm vandret ud i rummet.
Den lange længde er direkte afhængig af den dybeste frekvens der ønskes dæmpet.

Diffusere bliver oftest brugt fra omkring 400-500 hz og op efter.
Endelig skal man være opmærksom på at der nogle minimumafstand fra længste diffuserstav til lytteposition, i forhold til om de virker effektivt.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ikke nærlæst jeres posts.

Vi har en del tråde, med en god mængde ressourcer.
Bemærk stavemåden. Det er fint hvis du fortsætter med at bruge e istedet for o, det skal jeg ikke være herre over. :)
Derudover kan man søge på QRD, evt. andre relaterede ord.

Links. Mange af dem omhandler med garanti også andet, relateret til akustik. Postet i vilkårlig rækkefølge, tjek selv datoer:
viewtopic.php?t=56317
viewtopic.php?t=53471
viewtopic.php?t=72545
viewtopic.php?t=68494
viewtopic.php?t=55838
viewtopic.php?t=53648

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

Tak for svarene, og beklager stavefejlen :p
Jeg synes at jo mere, jeg læser om det, jo mere forvirring har jeg i hovedet. Det virker ret omfattende at skulle udregne hvordan både absorberende elementer kommer til at skulle gå hånd i hånd med diffusion. Jeg er på nippet til at skulle hyre en ekspert, selvom det virker lidt dumt..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den simple tilgang kan være at dæmpe så dybt og relativt bredt som muligt og derefter åbne op med diffusorer.

I grunden kan du ikke dæmpe (aka. kontrollere) bunden for meget, så det handler mest om plads og penge.

Derefter er det relativt nemt at lukke op for posen igen i toppen med reflektive og/eller diffuserende elementer fx på sidevægge og bagvæg.

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

Holger skrev: tirs 8. nov 2022 11:23 Den simple tilgang kan være at dæmpe så dybt og relativt bredt som muligt og derefter åbne op med diffusorer.

I grunden kan du ikke dæmpe (aka. kontrollere) bunden for meget, så det handler mest om plads og penge.

Derefter er det relativt nemt at lukke op for posen igen i toppen med reflektive og/eller diffuserende elementer fx på sidevægge og bagvæg.


Jeg læste en post, hvor du skrev noget om at sætte diffusorne op på sidevæggene i første reflektions spot, hvad med anden, og tredje reflektions spot?

Nu har jeg set tonsvis af billeder af forskellige diffusorre, og selvom jeg godt kan se at de forskellige mønstre er planlagt, så virker det alligevel ret tilfældigt, hvordan diffusion virker. Enten er det huller, store som små. Ellers er det en blanding af tynde, og brede lodrette linjer, firkantede kasser med udfyldte huller her og der.

Nogle siger at fyrretræ er det bedste træ at bruge, mens flere produkter er lavet af træfibreplader. Jeg ved ikke hvad jeg skal tænke, eller hvor jeg skal begynde. At købe nogle, der virker “profesionelle” koster kassen.

Jeg vil følge de råd, og den vejledning der ligger under bass traps, og absorbtion. Men når det kommer til diffusor, så aner jeg ikke hvad mit bedste alternativ er, hvis jeg gerne vil have så gode forhold, som det er muligt, for at mixe.

Jeg ved godt at der ligger matematiske udregninger i de forskellige diffusorerer, men kan jeg slippe afsted med at lave nogle selv, der måske er lidt random i det? Eller vil ødelægge det for mig selv?

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

Er der evt. nogle der har erfaring med vicoustic produkterne, jeg overvejer at købe nogle af deres diffusere, da jeg godt kan mærke at det nok bliver lidt overvældende at skulle bygge dem selv.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Der er flere producenter der laver forskellige typer diffusere. Jeg har ikke prøvet nogle af dem eller deres produkter.
Principperne i vicoustic m.fl er dog de samme. Så du skal lede efter det produkt der bedst dækker dit behov.
Jeg faldt over acousticmodule.com der har nogle binary hybrid diffusers, der både har en absorber effekt og diffuser effekt, kva deres opbygning.
Det ville jeg selv overveje.
Igen, det er ikke nok at købe og hænge op. Der er også behov for at tage rummets udformning og opbygning in mente, samt musik der spilles og hvor højt (hvor meget energi skal tøjles)
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

Michailov skrev: ons 9. nov 2022 08:44 Der er flere producenter der laver forskellige typer diffusere. Jeg har ikke prøvet nogle af dem eller deres produkter.
Principperne i vicoustic m.fl er dog de samme. Så du skal lede efter det produkt der bedst dækker dit behov.
Jeg faldt over acousticmodule.com der har nogle binary hybrid diffusers, der både har en absorber effekt og diffuser effekt, kva deres opbygning.
Det ville jeg selv overveje.
Igen, det er ikke nok at købe og hænge op. Der er også behov for at tage rummets udformning og opbygning in mente, samt musik der spilles og hvor højt (hvor meget energi skal tøjles)


Jeg tror absorbent + diffusion ville være en god ide. Rummet jeg kommer til at mixe i vil være småt, men aflangt i det mindste. Så jeg kommer nok til at støde ind i problemer her og der.

Nyt svar