VM-sangen “Skulder ved skulder”

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
kraen
Medlem
Indlæg: 371
Sted: Hjerm

VM-sangen “Skulder ved skulder”

Indlæg af kraen »

Fik lige hørt den nye VM-sang “Skulder ved skulder”.



Egentlig kan den godt noget rent ørehængermæssigt og teksten er også i den bedre ende, når man tænker på de sidste mange bidrag.

Rant start

Men jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor den skal autotunes til døde. Kasper Schmeichel kan vidst godt synge, men alt liv og nærvær bliver taget ud af hans stemme. Der er et par kvindelige vokaler også. De bliver også mere sterile end et coronatestcenter.

Burhan G gider jeg ikke kommentere. Det er håbløst.

Jeg forstår det bare ikke.

Rant slut

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Du har ret. Det er sært, at man beslutter sig for dén lyd.
Okay at tune. Men man har virkelig trådt på pedalen.

I videoen bemærker jeg en anden ting –– at selve orkestret er fuldt køns-tunet, også:
Guitarist, bassist, tangentspiller og trommeslager er alle piger.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2681
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg var ved at skrive det opslag forleden!! Jeg fatter det simpelthen ikke. Dog, man kan mene om Burhan hvad man vil men han kan sgu godt synge. Alligevel lyder det af lort…. Han har ikke brug for autotune men hvad er det så for en effekt/saturation man bruger for at få det til at lyde som en halvdød robot?? Er det bare moderne?

Dbh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg syntes ikke der er noget galt ved orkestret, melodien, melodien, sangen eller udførelsen.

Men hvad er det for en effekt der er lagt på stemmerner , Vokaliser ??

Man efterlades, dom så ofte før, med det indtryk at når det er en folkelig fodboldssang, må vi tale til den laveste fællesnævner.

Det er en skam. Landsholdet er da fedt, for den brede befolkning.

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Det er sjovt I alle skriver PRÆCIS det jeg har tænkt.
De vokaler er noget af det mest forfærdelige jeg har hørt længe. Ingen, og jeg mener INGEN, synger så dårligt at man er nødt til at skrue så meget på knapperne.
KennethA

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

KennethA skrev: fre 28. okt 2022 13:26 Det er sjovt I alle skriver PRÆCIS det jeg har tænkt.
De vokaler er noget af det mest forfærdelige jeg har hørt længe. Ingen, og jeg mener INGEN, synger så dårligt at man er nødt til at skrue så meget på knapperne.
Jeg er åbenbart den eneste der synes de godt kunne have brugt lidt mere autotune, når der bliver sunget kor :)
--
Robert

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2681
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Pastorius skrev: fre 28. okt 2022 14:12
KennethA skrev: fre 28. okt 2022 13:26 Det er sjovt I alle skriver PRÆCIS det jeg har tænkt.
De vokaler er noget af det mest forfærdelige jeg har hørt længe. Ingen, og jeg mener INGEN, synger så dårligt at man er nødt til at skrue så meget på knapperne.
Jeg er åbenbart den eneste der synes de godt kunne have brugt lidt mere autotune, når der bliver sunget kor :)
For fanden Pastorius :)
Øl-kor SKAL jo være falsk! Forestil dig nationalsangen i Parken sunget unisont af 39.500 piger fra Radioens Pigekor?!? Røvkedeligt :)

Og så Philip Faber stående i midtercirklen?!?

:)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Ja, der er brugt lige rigeligt og tydeligt autotune på Kasper, desværre. Så havde det sgu næsten været federe, at han bare sang det 100 gange og det så blev klippet i smadder. Med mindre det selvfølgelig i forvejen er blevet det.

Og Burhan har underligt nok osse autotune på i høj grad. Det lyder i hvert fald sådan. Noget af det er sikkert tilsigtet effekt. Men der ligger den der irriterende lyd på både hans vokal og Kaspers. Og ja….underligt når nu Burhan ellers er en dygtig sanger.

Ift. øl-kor. Så ja….det skal jo ikke være for rent. Men jeg synes dælme, at det til gengæld er ALT for urent her. Hvis jeg ku bestemme….og det kan jeg ikke, så havde jeg lavet det mere rent og mixet det falske op i. Men ja….hvad ved jeg egentlig. Jeg er blot amatørmusiker. Jeg undres blot over at et professionelt produkt som dette, lyder så tarveligt.

Christophers sang med Natholdet er da langt mere cachy og poleret. I min optik generelt bare en langt bedre sang. I hvert fald mere iørefaldende.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Nicolai skrev: fre 28. okt 2022 15:18
Pastorius skrev: fre 28. okt 2022 14:12
KennethA skrev: fre 28. okt 2022 13:26 Det er sjovt I alle skriver PRÆCIS det jeg har tænkt.
De vokaler er noget af det mest forfærdelige jeg har hørt længe. Ingen, og jeg mener INGEN, synger så dårligt at man er nødt til at skrue så meget på knapperne.
Jeg er åbenbart den eneste der synes de godt kunne have brugt lidt mere autotune, når der bliver sunget kor :)
For fanden Pastorius :)
Øl-kor SKAL jo være falsk! Forestil dig nationalsangen i Parken sunget unisont af 39.500 piger fra Radioens Pigekor?!? Røvkedeligt :)

Og så Philip Faber stående i midtercirklen?!?

:)
Jamen, måske er det for at fremhæve kontrasten mellem sang og kor at de har smasket Leaden til med autotune ;)

...mere seriøst tror jeg at det er fordi autotune har været nødvendig på Schmeichel og så har de prøvet at bruge det som en effekt hele vejen rundt for ikke at udstille ham for hårdt. Uanset grunden ender det hel med at fremstå ret kikset og uhomogent.
--
Robert

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Briannielsen79 skrev: fre 28. okt 2022 15:42 Christophers sang med Natholdet er da langt mere cachy og poleret. I min optik generelt bare en langt bedre sang. I hvert fald mere iørefaldende.
Syntes at "Skulder ved skulder" er en mere i (den lange) række af skuffende VM-sange, tåkrummende faktisk IMO. Kendte slet ikke til Christophers sang - så måtte ind og google den - men helt enig - den er i mine ører overlegen på alle måder.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Men ja….det er sgu osse nærmest en umulig opgave at skrive sådan en sang uden at tabe på forhånd. Det er jo pr automatik en sang, som holdes op imod de to store sange fra 80’erne, som betyder noget for folk.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 345

Indlæg af Gothi »

Jeg fik kun hørt de først linjer autotune, så jeg fik aldrig hørt den. Jeg kan ikke fordrage den effekt. Ok på meget diskrete ubemærkede niveauer, men ikke når man får smækket det i ansigtet på den måde. Men nu er ieg slet ikke til fodbold, så hvem er jeg at komme og brokke mig? Man kan vel stadig klappe i takt med klaphatten, og med et par fadbamser indenbords er kravet til festsange nok ikke så høje.

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Jeg synes os den er ret svag. Gulddrengs VM sang er langt bedre imo :)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Peter F-J skrev: søn 30. okt 2022 17:25 Jeg synes os den er ret svag. Gulddrengs VM sang er langt bedre imo :)
Gulddreng vinder også min enkle test. Spil og syng den akustisk én mand med en guitar, og hør hvilken sang der fungerer bedst.
--
Robert

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2681
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Gothi skrev: fre 28. okt 2022 21:58 Man kan vel stadig klappe i takt med klaphatten, og med et par fadbamser indenbords er kravet til festsange nok ikke så høje.
Mjow… det er bare ikke heeeelt så festligt i år at stå på torvet i silende regn i 4 grader i slutningen af november en tirsdag kl 13.30, og på storskærmen se en eller anden oliesheik i VIP loungen kaste kampbolden ud til dommeren, på et stadion der har kostet 1.000 mennesker livet at bygge… men det er selvfølgelig hverken Jarl Friis Mikkelsen, Burhan G eller Antares’s skyld….

Dbh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Nyt svar