Polyverse Supermodal - Modal filter

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak, den får jeg nok svært ved at lade ligge 😀
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mangler lige at høre de 3 sidste preset videoer.

Og så mangler jeg at forstå hvor modulation af panning kommer fra. Der må være en panning kontrol oppe på hjulet til venstre. Jeg mener samme slags hjul åbner en "tweak" side i Comet (som minder meget om dette GUI), med nogle indstillinger m.m. I Comet er der også mulighed for DC sidechain styring fra eksempelvis Gatekeeper, det bliver ikke rigtigt nødvendigt nu de har et dejligt snappy modulation system indbygget, som rigtigt nok virker til at være en god opdateret udgave af det der er i Manipulator.
Derudover er det nok bare mig der ikke fatter hvordan et modal filter virker, da jeg umiddelbart synes der mangler en måde at tune modal filteret på. Ja, jeg er med på der er kontrol over partials i begge ender af spektret, og SVF filteret før modal filteret.

Nu de ikke har fået manualen op endnu, og det er også fair nok, så bliver jeg jo nok bare nødt til at prøve en demo af, efter noget søvn. Selvom jeg ikke skal ha' flere plugins, og da slet ikke plugins der ikke kører 32 bit....

Lydmæssigt går det fint i spænd med resten af deres plugins. Det har potentiale til at blive ganske over the top farvet/genkendeligt at høre på, som de andre plugins.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ikke prøvet det af endnu. Men en kort kommentar, udfra screenshottet i øverste post.
Christoffer I. N. skrev: tors 27. okt 2022 05:45 ....
I Comet er der også mulighed for DC sidechain styring fra eksempelvis Gatekeeper, det bliver ikke rigtigt nødvendigt nu de har et dejligt snappy modulation system indbygget, som rigtigt nok virker til at være en god opdateret udgave af det der er i Manipulator.
...
Havde jeg kigget bedre efter, så fremgår det af screenshottet, at der er mulighed for både audiorate og DC signaler i sidechain inputtet, og at man vælger højre og/eller venstre side til det man nu skal, Envelope Follower eller MIDI/CV modulatoren. Dvs. potentiale for at route 2 forskellige kilder til hver sin side af sidechain signalet. Eksempelvis 2 envelope followers til modulation, trigget af kick og snare, og hvad man ellers kan tænke sig til.


edit:
Har tilføjet link til manual. Jeg har kun ultragrov-skimmet den, men den ser yderst informativ ud.
Hop til toppen eller klik her:
https://polyversemusic.com/downloads/ma ... Manual.pdf

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Uregistreret kører den 30 minutter af gangen, og presets kan ikke gemmes.Jeg har haft den loadet 2 gange, så en times tid med den.
Hvor meget et must den er lige her og nu ved jeg ikke. Jeg har kun prøvet den på et trommeloop, og de der physical modelling ting plejer jo gerne at reagere forskelligt afhængigt af hvad der kommer ind i dem, så der skal da prøves nogle andre kilder. Jeg valgte et færdiglavet "fuldt" loop hvor jeg også havde adgang til kick og snare sporene separat, så de kunne bruges til omtalte pannede sidechain trig.

4 modulation slots er bestemt ikke for meget, men det er også fair nok.
GUI resize virker godt, 150% var god her, jeg kunne nok også leve med de standard 100%.
Omkring tuning af Modal filteret, så står det klart og tydeligt i manualen. De to filtre er parallelle, og frekvensen på SVF filteret styrer tuningen af Modal filteret. Skriv eksempelvis G1 ind i SVF filteret, og den er tunet rigtigt. Super fed og ligetil måde at arbejde på.
Ligesom i Manipulator, så kan modulators påvirke parametre ud over deres yderpunkter, så har du eksempelvis brug for at tune endnu længere ned, kan du bruge en Meta knob Mod.
Partials filtrene til højre følger med tuningen, helt som jeg ville forvente, hvis jeg ellers tænkte over den slags. Der er generelt en del ting ved det her plugin jeg ikke bruger så meget til dagligt, men det kunne måske minde om at arbejde med spektral/additiv syntese. Og angående Partials, så er den tynde visualizer oppe i toppen rigtig fin til at få et overblik, og se at man har rullet noget af.
Jeg har ikke prøvet DC ind i sidechainen, men helt generelt, så virker Mods super snappy, virkelig godt. Også god smoothing, når der er brug for det.
De reklamerer med cross modulation, men jeg havde nok håbet på at man kunne modulate rate på en sequencer med en anden modulator, o.l.. Umiddelbart er det med cross modulation bare en styring af Mod Depth.
Angående det med modulation af panorering, som jeg skrev om længere oppe, det giver helt sig selv når man assigner en modulator. Tryk på "mono" indikatoren, og den skifter videre til de to stereo modes, den første er vist nok bare flipped polaritet, i den anden kan man styre begge fadere u-linket. Det står nok bedre forklaret i manualen...
SVF filteret og Drive lyder også ganske godt.

Jeg har nok glemt nogle indtryk, men det må blive dét for nu. Ser frem til at prøve andre kilder og udforske mere, men jeg er heller ikke helt oppe at støde over den.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er kommet i tanke om en enkelt ting. Den bruger relativt meget cpu her. cpu forbrug ændrer sig dog ikke fordi man bruger alle 4 modulators, audiorate e.l.
I standard "High" indstilling bruger den ~18% på asio meteret, ~8% på low, som umiddelbart lød til at fjerne lidt top.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så blev jeg nogle flere erfaringer rigere. Stadig ikke et absolut must at have i samlingen, men det er blevet noget lettere at lave noget brugbart. Jeg lærer med garanti stadig noget, hvis jeg får læst manualen ordentligt igennem.
Partials filtrene er virkelig brugbare til at dæmpe enten for skarp top eller for kraftig grundtone, især når signalet skal mixes ind med den tøre lyd.

Kunne skrive meget mere, men det bliver ret specifikt. Der er masser af klange i dimsen, som er oplagte til Techno o.l.
Prop en vilkårlig vokal-sample ind i den, eller en plucky noise rytme, og vælg en filtertype der laver akkorder, Detune Fifths eksempelvis, og det klinger af noget brugbart til lysere techno efter min smag.
Til slut i dag fik jeg også prøvet på et par bass'er jeg har lavet for nyligt, og den kan bestemt også skabe interessante og brugbare harmonier til den slags lyde.
Den kan godt li' at reagere kraftigst på transienten på en sustained lyd, som de bass'er kan være, så jeg fandt en passende mængde Drive til den sustainede del, og brugte en Sequencer Mod til at skrue ned for Drive i anslaget. Den indbyggede midi-triggede ADSR kunne nok også løse sådan en opgave. Med Sequenceren kan man lave mere bevægelse over tid.

Lidt træls den launcher på samme tidspunkt som Tone Projects (viewtopic.php?t=84354), ellers ville jeg nok være mindre betænkelig/nærrig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

v1.0 lanceret. Mærkeligt at det skulle tage så lang tid, nu den udgave jeg prøvede for over 2 måneder siden virkede perfekt (hos mig..)



Nyt svar