Oversampling

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Oversampling

Indlæg af Hugo »

I min masterfader hvor jeg f.eks bruger FabFilters MB Compresser og L-2 Limiter, men osse C2-Compresser i nogle af trackene.
Her bliver jeg tilbudt oversampling, x 4 eller 8 eller endda 16x
Jeg ved godt hvad oversampling gør.
Det jeg ikke ved er; bør jeg slå det til alle steder, eller er det nok med bare et sted, f. eks. i limiter.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mit råd er at bruge det der, hvor du kan høre at det gør en forskel.
Et eksempel fra mig selv, ikke relateret til de specifikke Fabfilter plugins du nævner her: viewtopic.php?p=738364#p738364

Med fabfilters plugins, der har du somme tider mulighed for minimum eller lineær fase response, OG oversampling. Du kan alle kombinationer, dvs. minimum fase oversamplet eller ej, lineær fase oversamplet eller ej. Det kan sagtens have noget at sige.
Men i udgangspunktet vil jeg bruge noget andet end lineær fase, uden oversampling.

Du kan måske bedst høre en effekt af oversampling, når limiteren skal arbejde (alt) for meget.
Når det ikke handler om clipping og brickwall limiting, men "bare" compressorer, så vil oversampling potentielt ændre en lille smule på hvordan dimsen opfører sig timings-mæssigt. Det er nok mere den potentielle distortion der afhjælpes ved oversampling. Der er IMHO ikke meget grund til at oversample en klassisk glue compressor, ratio 2-4, 1-6dB's gain reduction, ~10 ms attack, ~50-200 ms release. Pro-C 2's lookahead har dog meget at sige for opførslen.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg limiterer sjældent mere end - 2db i peak, og bruger liniær fase, men sætter oversampling til max alle steder, hvor jeg kan komme til det.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Steder hvor jeg typisk ville overveje oversampling ville være:

1) Ting der laver store ændringer oppe i diskanten.
2) Processer der indeholder resampling, f.eks. chorus, pitchshiftere, detunere og reverb.

Der vil sikkert være mange situationer hvor det gør så lille en forskel at det ikke er vigtigt. Så hvis din CPU har svært ved at følge med, så brug det kun dér hvor det virkeligt gør en hørbar forskel.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Compressor også, hvis det skal være mere clean.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tak for al feedback. Det var yderst brugbart.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Et sted, hvor det ikke giver mening:

Hvis du bruger en limiter efter en clipper, så giver det ikke nødvendigvis mening at slå oversampling og slet ikke True-Peak detection til. Så vil limiteren stort set altid begynde at overlimitere/pumpe.

Ellers kan det være fint med oversampling (og/eller True Peak detection) i en limiter, hvis renhed er vigtigere end loudness og man ikke har clippet inden.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

@Holger Jeg bruger aldrig clipper, synes ikke det passer til min musik. Har indtryk af at det er noget man bruger til meget hård rock? Måske tager jeg fejl her.
Jeg bruger TruePeak og Limiter.
Iøvrigt var jeg ude for at et stille stykke vokal i mit seneste upload lød ad h..... til på Lydkluden. Prøvede mange ting. Til sidst bouncede jeg så i 16-bit dithered, og det hjalp. Kan det være rigtigt?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar