Hvad er infrarød fotografi?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Re: Hvad er infrarød fotografi?

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak for opfølgning!
bodtbody skrev: tors 27. okt 2022 19:29 ...
Farverne var overvejende lilla/lyslilla hvid , meget "selvlysende" , der er en tidlig Zappa plade med omslag i infrarød..

Billede

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sorry hvis følgende bliver en mur af quotes...
Jeg googlede lige "what wavelength are tv remotes", og det svar jeg får er 930-950 nanometer. Jeg spurgte jo tidligere i tråden:

Christoffer I. N. skrev: tirs 25. okt 2022 19:54 Er der iøvrigt nogen nem måde at konstatere på, om mit Canon SX740HS tillader en eller anden mængde IR stråling? Altså inden man køber et filter og sætter foran.
Joachip skrev: ons 26. okt 2022 15:18 Ikke af hvad jeg kender til. Måske kan du være heldig at grave noget information frem om det. Der findes jo nogen websider for folk der er fans af infrarød og ultraviolet fotografering.

Det du skal kigge efter, er om kameraet opfanger bølgelængder længere end cirka 740 nanometer, for sådan et IR filter fjerner alt der er kortere end det:

Billede



Og som jeg blev mindet om i ham gutten hers video, så kan man se den infrarøde LED i kameraet:

Christoffer I. N. skrev: ons 26. okt 2022 19:55 ....
Jeg fandt ham gutten her, der fjerner IR cut filteret i samme model som jeg har. Ikke umiddelbart en operation jeg har lyst til, for nuværende. Hvis jeg føler mig heldig, kan det være jeg prøver på mit gamle S95...



Og nu hvor de laveste IR filtre (ikke de almindelige cut-filtre) er til 680 og 720nm, så bliver jeg da alligevel fristet til at købe et filter og prøve af.
Udover Hoya R72 fandt jeg de her den anden dag:
https://cdon.dk/catalog/search?q=zomei% ... owestPrice
https://www.zomei.com/zomei-ir-filter-g ... 0113,10106
Og for god ordens skyld, hvad der ligner en UK shop der har Hoya R72. Hvis nogen har et DK/i det mindste EU link til Hoya R72 så del gerne.
https://www.photo24.co.uk/hoya-r72-infrared-filter

edit 2023/09/27: Hurtig googling "køb hoya r72" gav blandt andet Computersalg.dk og Fotoc.dk som danske forhandlere.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Husk at tjekke om dit kamera overhovedet kan opfange IR før du køber sådan et filter, for ikke alle kameraer kan se infrarødt. Eksempler:

Fuji S3 Pro: Virker.
Nikon D600: Virker ikke.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Yes, tak! Som skrevet tidligere i tråden kunne jeg måske finde på at fjerne filteret der sidder indbygget. Hvis jeg var lavet af penge købte jeg nok bare endnu et SX740 HS, og fjernede det filter (som videoen ovenover viser, udover at der ikke skal være skruer i overskud når det er samlet igen...).

Hvordan kan det iøvrigt være du lige poster dagen efter jeg har redigeret i min seneste post? Jeg er bare nysgerrig, nogen "anledning"?
Folk der tager den slags billeder, post meget gerne endnu mere. :)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Joachip skrev: tors 28. sep 2023 10:18 Husk at tjekke om dit kamera overhovedet kan opfange IR før du køber sådan et filter, for ikke alle kameraer kan se infrarødt. Eksempler:

Fuji S3 Pro: Virker.
Nikon D600: Virker ikke.
Ja hvis sensoren ikke er modificeret får man røde billeder, men der er den konvertering af de lyse og mørke områder. Er det infrarøde filter med kraftig effekt. Bliver billedet knald rødt. Man kan få filtrene i forskellig styrke. Na 2-na 4 na 8 osv. Man kan også få det modsatte et blå filter. Det kaldes af og til uv filter. Og. Canon har en tjeneste, hvor man kan indsende sit gamle Canon camera og få sensoren modificeret. Det er ikke voldsomt dyrt. Er sensoren ikke modificeret får man rødt farvestik.
Jeg har selv overvejet at få mit gamle 50d modificeret.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Kimex: Ja altså, på Fuji S3 pro får man rigtigt nok røde billeder hvis sensoren ikke er modificeret. Men så må man bare lege lidt med farverne.

Men Nikon D600 giver sorte billeder, fordi der slet ikke bliver opfanget noget som helst. Og det kan man ikke konvertere sig ud af. Så der er det ihvertifald 100% nødvendigt at modificere sensoren.
Christoffer I. N. skrev: tors 28. sep 2023 11:00Hvordan kan det iøvrigt være du lige poster dagen efter jeg har redigeret i min seneste post? Jeg er bare nysgerrig, nogen "anledning"?
Redigeret? Ahhh... jeg troede det var et nyt indlæg.

Bare for sjov: Her er et billede hvor den røde kanal er infrarød, men den grønne og blå kanal er normal:
Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev: fre 29. sep 2023 14:06 ...

Bare for sjov: Her er et billede hvor den røde kanal er infrarød, men den grønne og blå kanal er normal:
Billede
fedt :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hva' så @Joachip og evt. andre herinde, nu bladene er skiftet farve, kunne det være muligt at få et billede mere? Der er nogle få grønne tilbage her, ellers godt fordelt imellem røde og gule.
Kunne være spændende at se. Måske kræver jeg dog for meget af solen på den her tid. :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mit kamera-setup er i undtagelsestilstand (længere forklaring), så der kommer nok ikke så mange billeder herfra længere, desværre.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Modtog mit Hoya R72 filter igår, og fik prøvet det lidt op mod en spotpære her på værelset, nu solen for længst var gået ned. Ikke nedslående resultater men heller ikke det vilde ved (og igen er det svært at vide hvad den bestemte spot-pære laver af lys, synligt og usynligt..)
I dag fik jeg så prøvet en god del i den herlige forårs-solskin. Jeg har gloet en del videoer og læst en smule om emnet i de sidste par uger, så jeg var egenligt forberedt på, ikke at have for høje forventninger, skulle maxe min lukkertid på 15 sekunder ud, osv.. Det er bestemt ikke tilfældet.

Jeg skal prøve at begrænse mig, så her kommer nogle få eksempler. Alle billederne er taget igennem mine vinduer der sagtens kunne tåle en vask udvendigt og indvendigt...:

Sort hvid reference, 1/640 sek, f/5.6, ISO-100 (nok taget med "P" mode rimelig automatisk mode på Canon Powershot):

IMG_3825.JPG
IMG_3825.JPG (6.16 MiB) Vist 223 gange

R72, 1 sek, f/8, ISO-200. Jeg har et så godt som identisk billede taget med 1/4 sek og ISO-800. Måske kan jeg se noget grynet på det mere lavere lukkertid og højere ISO, derfor faldt valget på det her:

IMG_3827.JPG
IMG_3827.JPG (5.66 MiB) Vist 223 gange


Her følger 3 lignende billeder, eneste forskel på de to IR billeder er blænden, første er f/5, anden er f/8, fedt at se forskellen på dybdeskarphed. De er iøvrigt taget ~1 time efter eksemplet ovenover:

IMG_3838.JPG
IMG_3838.JPG (5.89 MiB) Vist 223 gange
IMG_3839.JPG
IMG_3839.JPG (5.29 MiB) Vist 223 gange
IMG_3840.JPG
IMG_3840.JPG (5.28 MiB) Vist 223 gange


Og så vil jeg slutte af med det sidste billede jeg tog, 1/640 sek, f/8, ISO-800. Jeg har ikke noget imod mørkere billeder, især ikke når jeg kan få en markant hurtigere lukkertid ud af det. Taget et par timer efter de 3 billeder overover.

IMG_3869.JPG
IMG_3869.JPG (5.6 MiB) Vist 223 gange


Iøvrigt, omkring ISO, så var den vist på Auto på alle de viste billeder.
Jeg prøvede også uden stativ, det blev ikke umiddelbart så brugbart, men det får jeg nok prøvet noget mere af henaf vejen. Alt i alt er jeg dejligt positivt overrasket.
Nu skal der bare laves en bedre måde at bruge filteret på, se evt. min tråd her: viewtopic.php?t=85890. Det bliver nok lavet i løbet af den næste måneds tid. Så er der måske også kommet flere blade på træerne. :)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg er for doven til at tjekke i tråden(og undrer mig hvis jeg ikke har nævnt ham før)
Gmunk - en af de vildeste indenfor Flash, Video, motion graphics, UI designs i bl.a. film. Tron:2, Oblivion…. Og Win10’s desktop argh…. Han har i langt tid rodet med infrarøde fotografi og video, og sælger dem også :-)
Tjek ham ud, hvis man lyster 🍺

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

lakris skrev: tors 7. mar 2024 23:38 Jeg er for doven til at tjekke i tråden(og undrer mig hvis jeg ikke har nævnt ham før)
Gmunk - en af de vildeste indenfor Flash, Video, motion graphics, UI designs i bl.a. film. Tron:2, Oblivion…. Og Win10’s desktop argh…. Han har i langt tid rodet med infrarøde fotografi og video, og sælger dem også :-)
Tjek ham ud, hvis man lyster 🍺
Tak for info, jeg fandt lige siden:
https://gmunk.com/InfraMunk-vol1

Udover at det for mig ligner at der ikke nødvendigvis er sparet på digital redigering, så minder farverne mig mest om Kolari Vision filtrene, eksempelvis IR Chrome giver spændende farver, hvis man er til farve-IR billeder.

Ham her på YT har testet flere af Kolari Vision filtrene, embedder dem ikke nu der er så mange links... Burde være i nogenlunde kronologisk rækkefølge:
https://www.youtube.com/watch?v=apLBMlTQwJc
https://www.youtube.com/watch?v=lzb9gOyr-4Y
https://www.youtube.com/watch?v=0iwk148M3pM
https://www.youtube.com/watch?v=EP79l50cZ88
https://www.youtube.com/watch?v=foOv8oFFtck
https://www.youtube.com/watch?v=dEyvsT6mg2Y
https://www.youtube.com/watch?v=-kpZZaz2bcw

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev: søn 9. okt 2022 11:57 Her er min lokale park i infrarød. Desværre er mit kamera ikke særligt godt til formålet, da det fjerner det meste infrarøde lys i selve sensoren. Det er nødt til at være bragende solskin før der kommer nok lys ind.

Billede
Hey Joachip, jeg ved det er en gammel post og vel endnu ældre billede.
Er der ændret hvidbalance indstilling da du tog det billede? Det er jo et farve-billede, men det har meget lidt rød farve iforhold til hvordan farvebilleder ellers ser ud igennem Hoya filteret.

Jeg har lige leget lidt med mit Canon kamera, det med at bruge brugerdefineret hvidbalanceindstilling. Det burde jeg nok ha' gjort i høj solskin tidligere på dagen, men umiddelbart tror jeg jeg har fundet ud af hvordan det gøres. Man tager et billede af noget hvidt igennem filteret, og vælger billedet som "kilde". Hos mig er det Menu>"shoot" side 3, punkt 3 (Canon Powershot SX740 HS).
Håber det bliver solskin igen imorgen, så bliver det prøvet af. :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er super længe siden jeg tog det billede, og jeg må indrømme jeg ikke kan huske hvordan jeg fremkaldte det. Men jeg kan nærmest garantere at jeg ikke brugte en "normal" hvidbalance – hvad det så end er. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev: tirs 19. mar 2024 11:11 Det er super længe siden jeg tog det billede, og jeg må indrømme jeg ikke kan huske hvordan jeg fremkaldte det. Men jeg kan nærmest garantere at jeg ikke brugte en "normal" hvidbalance – hvad det så end er. :)
Super, jeg leger videre med det. :)

Nyt svar