Vedr. Beyerdynamic DT 700 pro X

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Vedr. Beyerdynamic DT 700 pro X

Indlæg af SLL »

Hey,

Jeg har købt nævnte hovedtelefoner, og er blevet lidt skuffet. Tidligere har jeg nemlig brugt Sennheiser HD265, som
havde en fed hyped bund, og top, sådan lidt en V shape EQ curve. Streetdance kbh. brugte HD265 i mange år, netop pga.
V shape curven, som tilføjede noget ekstra Eq til pladerne, som så solgte lidt mere. De lød godt.

Tilbage til mine nye DT 700, som ikke har den samme V shape EQ curve lyd. De lyder langt mere flade, næste lidt kedelige.
Jeg tænker, at det måske ikke er nogen dårlig ting, at de ikke er hyped, hvis man skal mixe med dem. Men jeg må indrømme, at
jeg troede der var noget mere varme, bund og top i dem. Altså, sub bass mangler ikke, de går virkelig dybt ned. Faktisk er jeg lidt
overrasket over, at det er nemmere end noget andet jeg har lyttet til, at bedømme sub, bass på dem. Man kan tydelig høre dyb sub
og bass, næsten som om det var helt delt op.

Mit spørgsmål til jer med BeyerDynamic headsets, om det virkelig kan passe, at de faktisk er ret så neutrale i lyden?
De minder lidt om mine gamle Yamaha NS10, som dog har en lidt skarp mellemtone, diskant, men som egentlig også er lidt kedelige
at lytte til.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kender bedst Beyerdynamic DT-770 og DT-990 pro, og dem opfatter jeg bestemt ikke som lineære. De booster et område mellem 60 og 100 hz og samtidigt et eller andet område oppe i diskanten. D.v.s. ekstra bas og diskant i forhold til hvad man giver dem som input.

De gode gamle Yamaha NS-10 lyder for mig til gengæld som noget der booster lidt mellem 1 til 4 khz (høj mellemtone). Så jeg opfatter Beyerdynamic og NS-10 som meget meget forskellige i lyd. Og igen af dem er efter min mening særligt korrekte. Hvis jeg skulle klare mig udelukkende med én af delene, ville det nok blive NS-10... selvom det ikke giver en skid mening af sammenligne hovedtelefoner og højttalere.

For mig er neutrale hovedtelefoner nok nærmere Grado SR-325 eller AKG 712.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg kender ikke DT700 pro X, men kan se at målinger og design er ret tæt på DT770 Pro. Og de er flade i lyden, så man kan stole på hvad man tracker eller mixer. Jeg bruger meget ofte mine, og som med alle andre monitors skal man lære dem at kende, jeg har ikke bevis på dette, men nogle snakker om at headphones skal spilles til, så måske over tid de bliver mere som ønsket.

Men ja hvis du forventer boomy bas på alt så er de ikke det rigtige værktøj, men skal du stole på et mix med dyb bas, ja så gør de det de skal.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Min opfattelse af Beyerdynamic lød måske lidt negativ, men jeg vil også lige nævne de gode ting ved dem: De er rare at have på, og de er virkeligt gode til at lokalisere uønskede klik-lyde i diskanten - f.eks. DAT bånds glitches og den slags. Og så lyder ting virkeligt flot i dem pga. boostet i bas og diskanten. Det er de hovedtelefoner jeg tager på, hvis jeg vil nyde musik og ikke lave musik.

Til sammenligning: Grado er ikke rare at have på. Faktisk tror jeg russerne bruger Grado hovedtelefoner som torturinstrumenter mod ukrainske krigsfanger for tiden.

PS: Ja, jeg har fået et par bajere.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Tak Gutter,

Jeg har lyttet lidt mere på dem, og sjovt så afslørende det er at have hovedtelefoner på, i for forhold til eksterne gen 1031. Jeg tror at rummet
er med til at sløre, blende sub, bass mere. På hovedtelefonerne er det nemmere, at høre forskellen mellem sub og bass. Det er ret tydeligt, hvis der er dyb sub ala 20 hz el. lavere på et track, hvor jeg syntes eksterne højtalere blender mere bass, hvilke gør sub vanskeligere at høre / skille ad fra bassen. I hvert fald på mine gamle Genelecs 1031, det rum jeg brugte tidligere.

Jeg sidder og tænker, at det muligvis er nemmere at mixe på hovedtelefoner, med crossover sammenligning på eksterne højtalere, da jeg ikke skal bøvle med rummet negative virkning. Men man er nød til at have eksterne højtalere til sammenligning / justering.

Mht. til gøre dem mere flade, da tænker jeg Sonarworks SoundID vil kunne bruges her.

Nyt svar