Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Re: Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Indlæg af tomcat »

The Shape of Water

Instruktion og manus af Guillermo del Toro.
Sally Hawkins, Octavia Spencer, Michael Shannon er alle rigtig gode i rollerne.

En skæv og spøjs krydsning af høj-drama, kærligheds-fortælling –– og lidt superhelt-film, på en måde. Fire Oscars fik den, i 2017.

På et hemmeligt militært anlæg holdes et mærkeligt væsen fanget i lænker. En rengøringskone udvikler langsomt en forståelse med væsenet.

Og så bliver det farligt.
Jeg var rigtig godt underholdt.
https://www.imdb.com/title/tt5580390/?ref_=nv_sr_srsg_0

____________________
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Destroyer (2018): https://www.imdb.com/title/tt7137380/
Det er nok en smagssag, om man kan li' Nicole Kidman i den her. Jeg syntes det fungerede rigtig godt. Fed film.

Bumblebee (2018): https://www.imdb.com/title/tt4701182/
Jeg burde nok ha' genset det der Hailee Steinfeld interview, hvor hun siger, at det er den mest "cute" Transformers film til dato. Så var jeg nok bedre forberedt på hvad jeg gik ind til.
Lydeffekter og mix er ganske godt.
Jeg kedede mig, og synes ikke den der tæt på konstante, sjove vinkel passer ind.

Collateral (2004): https://www.imdb.com/title/tt0369339/
Jeg har tidligere i denne tråd kritiseret Michael Mann for hans valg af "usammenhængende" musikbrug, til Blackhat (2015). Det samme gør sig gældende i denne. Jeg troede Hans Zimmer gjorde sin entré mod slutningen, men nej, det er bare James Newton Howard jeg først "lægger mærke til" på dette tidspunkt. Der er andet originalt musik i brug undervejs, som Antonio Pinto vist har stået for.
Nåmen nok om det.
Det er en fed film. Jeg mindes også at jeg syntes godt om Blackhat. Og derfor skal jeg da også ha' set Heat (1995).

De satans chefer/Horrible Bosses (2011): https://www.imdb.com/title/tt1499658/
Havde indtil da kun set 2'eren, da det har været den tv altid valgte at vise de seneste år. Denne er lige så absurd, tilpas dum, og sjov. Jeg var rigtig godt underholdt.

Labor Day (2013): https://www.imdb.com/title/tt1967545/
Denne har gjort mig endnu mere fan af Jason Reitman, da det er noget ganske andet end jeg ellers har set fra ham.
Fed film, og fedt musik.

A Most Wanted Man (2014): https://www.imdb.com/title/tt1972571/
Fed spion-film.

Allied (2016): https://www.imdb.com/title/tt3640424/
Heh, sjovt nok også en spion-film. Den var fin.

Revolutionary Road (2008): https://www.imdb.com/title/tt0959337/
Det er lidt træls, jeg bliver nødt til at læse et referat for for alvor at kunne huske handlingen, selvom jeg syntes rigtig godt om den umiddelbart efter.
God film, og godt musik fra Thomas Newman.

The Foreigner (2017): https://www.imdb.com/title/tt1615160/
Fin, moderne action. Ikke "fuld pedal hele tiden action" dog, men Jackie Chan får masser af muligheder for at hoppe rundt, og være god til nærkamp, og meget andet.

Nawals Hemmelighed/Incendies (2010): https://www.imdb.com/title/tt1255953/
Har Villeneuve lavet dårlige film? Den her er i så fald ikke en af dem.
Mit gæt er, at det må være denne der har åbnet hollywood-dørene for ham, med Oscar-nomineringen, og værende hans seneste ikke-engelsksprogede film.
Hvis man er åben overfor primært fransk og arabisk tale, og en relativt tough handling, så er den en kæmpe anbefaling herfra. Det er ikke prototypen på en hyggefilm.

The Souvenir (2019): https://www.imdb.com/title/tt6920356/
Til tider ganske "art-film" agtig, eller hvad sådan noget hedder. Jeg ser normalt ikke den slags, og den her giver mig ikke for alvor lyst til at opsøge mere af den slags.
Der er lavet en 2'er, og den kunne jeg alligevel godt finde på at se, hvis jeg falder over den, da Tilda Swintons datter er virkelig god i den her, i hovedrollen.

Kvinder på randen af et nervøst sammenbrud (1988): https://www.imdb.com/title/tt0095675/
Første film jeg ser fra Almodovar. Højt rated "spansk Oscar-nomineret komedie og drama fra 1988" gjorde at jeg var usikker på, om det nu var mere komedie end drama. Det var det.
Hold nu kaje den er sjov. Dejligt groft og bramfrit sprogbrug, der giver mig lyst til at gense filmen, så snart jeg i en fiktiv fremtid har fået lært spansk.
Ikke ligefrem børnevenlig.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

The Adjustment Bureau (2011)

George Nolfi's fede, festlige fortolkning af en Philip K. Dick-fortælling.
Damon og Blunt har rigtig god kemi. Og jeg kan godt lide den grundlæggende historie. Der er go' smæk på jagterne og fint skrevne dialoger. Musikken er okay, lokationerne i New York er exceptionelt velvalgte.

Og så kan jeg rigtig godt lide, at den nok er farlig –– men kun op til en grænse. Jeg er lidt en kylling med f.eks. tortur og den slags udpenslet ondskab. Niveau'et her er lige tilpas til mig.

Jeg véd ikke, om man kan kalde det science-fiction. Er Groundhog Day science-fiction? Sådan en fortælling, hvor der er noget andet bag døren. En virkelighed bag virkeligheden. Om man kan lide denne slags film er en smagssag.

Når det er godt lavet, kan jeg godt lide det. Det er skide godt lavet her. Syns det dér med døre og hatte fungerer perfekt. Det er ikke første gang, jeg ser den. Og nok heller ikke sidste. For mig er det en moderne klassiker.


https://www.imdb.com/title/tt1385826/?ref_=nv_sr_srsg_0

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Nevada Smith

Steve McQueen i western fra 1966.
Scorer 6,9 på IMDb –– kunne godt være god. Har ikke set den.

Hans forældre torteres til døde. Han jagter morderne. Lyder måske li-i-idt søgt at lade den dengang 36-årige McQueen spille en uerfaren teenager. Men hva' faen. Man har set det mærkeligere.

DR2 kl 17:40

https://www.imdb.com/title/tt0060748/?ref_=nv_sr_srsg_0
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Six windows in the desert

En serie af 6 Saudiske Arabiske kortfilm.
Lavbudget, selvom , Saudi Arabien næppe kan kaldes fattig.
Rigtig god serie.
Jeg kan li´at se disse udenlandske serier fra f.eks. Mellemøsten, Afrika, Asien, indien og Syd og mellem Amerika, osv.
En af de 6 kortfilm handler om nogle mænd der er strandet i ørkenen i flere måneder.

Til sidst dukker der en mand op. Han fortæller dem at hovedvejen ligger 10 km derfra.
Og hvilke konger der er døde. Han har en mobil, men de strandede tror de lever årtier tidligere.

Manden vil hjælpe dem, men en af de strandede skyder ham i hovedet. Han er antikrist og muslimers fjende. Og ser de ikke mærket i hans pande. Og han råber gud er stor- gud er stor.

Men kender vi ikke det plot fra vestlige film ?

En gruppe står over for en ukendt fare. Og personen der har en fatalistisk tro på systemet fatter ikke situationen og ser systemfjender alle vegne og udvikler sig farlig for sine omgivelser.

Vi har ofte et karikeret billede af folk fra fjerne egne , men der er altid mennesker bag.
Er man ikke indoktrineret af populisme og propaganda kan man ligefrem, ofte, genkende typerne fra etnisk danskere.

Jeg så en film fra Nigeria. Optaget i hovedstaden. Den kunne være optaget i Danmark. Var skuespillerne udskiftet med etnisk danskere og plottet det samme. Ville ingen bemærke at det ikke var en dansk film.

Jeg kan anbefale serien Six Windows in the desert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Pas På, Vi Er Rasende (1974)–– tror jeg, den hed, da den gik i danske biografer.

– da jeg var ni år, synes jeg den var det fedeste. Næst efter Olsen Banden. Har lige genset den som voksen. Den er åndssvag. Men på en sjov måde. De dér akrobatisk koreograferede slagsmål. Hvor det kun er skurkene, der kommer noget til. Og hvert slag lyder som i en gammel tegnefilm.

Og så er den synkroniseret på engelsk. Måske er det endda Bud Spencer og Terence Hill, som selv lagde stemmer på?

Det er en helt speciel genre. Som ikke eksisterer længere. Og det behøver den heller ikke, for det kan nok ikke laves bedre end her.
Producenterne bag filmen har valgt en lille-bitte idé , og så følger de den HELT til dørs. Universet hænger sammen på sine egne, tossede præmisser.

Og så det dér vanvittige musik.
Den er måske god til børnefødselsdage med lagkager, sodavand og for meget slik.
https://www.imdb.com/title/tt0069697/

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

The Contractor (2022)

En slags Jason Bourne -klon. Eller 'barn af'. Og så er det et virus, skurkene er efter –– i stedet for hvad-det-egentlig-var i Bourne.

De første cirka 35 min er langsom, lær-figurerne-at-kende. Så begynder missionen, resten er ren action.
Lidt depressiv, passer til 2022.
Godt lavet, høj produktions-værdi. Småkedelig musik.
Hvis man er glad for genren, skal man se den.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

The Ghost Writer (2010)

Ret ubehagelig. På sådan en snigende måde. Minder i retrospekt en smule om Polanski's "Den Nye Lejer" –– ikke helt så stærk. Men samme ubehagelige følelse, der vokser hele filmen igennem. Også skrevet /instrueret af ham, så det er ikke så underligt. Men det vidste jeg ikke, før jeg bemærkede det i rulleteksterne.

Musikken bidrager ved at være enerverende. Bliver ved og ved med at hamre den samme stemning af noget snigende, ondt, hjem.

De spiller alle hammer godt. Og alt er godt lavet. Gad forresten vide, om scenerne i USA er indspillet dér? Jeg troede ikke, Polanski kunne sætte foden på amerikansk jord uden at blive anholdt.

Hvis man kan lide psykologisk snigende gys, er det er præmie-film. Hvis jeg havde vidst det, havde jeg nok valgt at se noget andet. Men nu var jeg i gang. Så blev jeg ved. Til den bitre ende. Uf.

https://www.imdb.com/title/tt1139328/?ref_=nv_sr_srsg_0

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

tomcat skrev: ons 19. okt 2022 23:23 The Ghost Writer (2010)
...
De spiller alle hammer godt. Og alt er godt lavet. Gad forresten vide, om scenerne i USA er indspillet dér? Jeg troede ikke, Polanski kunne sætte foden på amerikansk jord uden at blive anholdt.
Den er mega fed! En af mine yndlingsfilm. Til dels optaget på Rømø på strandscenerne.
skriver noder

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

bryla skrev: tors 20. okt 2022 13:40
tomcat skrev: ons 19. okt 2022 23:23 The Ghost Writer (2010)
...
De spiller alle hammer godt. Og alt er godt lavet. Gad forresten vide, om scenerne i USA er indspillet dér? Jeg troede ikke, Polanski kunne sætte foden på amerikansk jord uden at blive anholdt.
Den er mega fed! En af mine yndlingsfilm. Til dels optaget på Rømø på strandscenerne.
Ja, det fandt jeg ud af, i en filmgruppe. Og Polanski instruerede /redigerede fra cellen, hvor han blev holdt fængslet. Sjovt med Rømø, i en stor international film.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Black Adam (2022)

ER du rådden, hvor var den dårlig. Allerede efter cirka fem minutter er tonen sat: musikken har lagt sig i sit leje. Høj-dramatisk. Med højdepunkt omkring hver halvtreds'ne sekund. Og det ændrer sig ikke. Overhovedet.

Folkene, som har ansvar for dette, har intet begreb om, hvad der gør en film intens for tilskueren. Det er, som de tror, man bare kører ALT op i max. Og holder det i max, i to timer. At det så "er underholdende".

Ingen sans for opbygning. Ingen forståelse af, at der skal noget kildrende tilløb til, før et spring. Ingen fornemmelse for, hvad der skaber oplevelsen af drama for publikum. Ingen udvikling af figurer, af samspillet mellem figurer.

Bare VOLDSOM udløsning. Lige fra starten.

Det samme i samtlige andre aspekter af filmen. Den kan kun een ting: maksimum fyrværkeri.

Det er kedeligt. Det er dumt. Det er dillettant. Det er en ganske exceptionelt ringe film-oplevelse. Ikke bare een af de ringeste superhelt-film, men een af de ringeste film i det hele taget. Vi snakker meget ringere end f.eks. Ant-Man. Ringere end Superman 4. Ringere end Beverly Hills Cop 3.

Nej, det er ikke en overdrivelse-fremmer-forståelsen.
 Dette er en helt vildt dårlig film. 

Der er næsten *intet* som lykkes. Selv effekterne, som må have kostet det hvide ud af øjnene, lader mig kold. Fordi man ikke har den mindste fornemmelse for at dosere. Det er bare MAX smadder, hele tiden.

Manuskriptet følger ikke sine egne rammer. Det er som de aller-dårligste afsnit af superhelte i TV-serier. F.eks. Flash, hvor hans kræfter svinger helt vildt op og ned i potens, alt efter om plottet siger, skurkene skal slippe væk eller ej.

Figurerne har NUL motivation for de handlinger, de foretager.
 Tænk, jeg var endda forberedt på, den "nok ikke var super god". Alligevel bliver jeg regulært forbløffet. At det kan lykkes at fremstille en film som er SÅ usammenhængende, SÅ uengagerende.

Det er betegnende, at det eneste, filmen rammer skiven med, er Atom Smasher. Der er simpelthen noget fedt ved, at hans kraft er at blive kæmpestor.

Det er dét. Dét er det positive ved filmen. Alt andet er mislykket.
Jeg er forbløffet.
Jeg kan faktisk ikke lige huske, hvornår jeg sidst har set så dårlig en film.

OBS –– det er ikke skuespillernes skyld. The Rock gør det fint, og det gør de andre også. De er bare chanceløse i sådan et makværk.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Manchester By The Sea (2016)

Det blev alt for sent. Men den var god. Længe siden, jeg sidst har set en film, der var god på dén måde.

Sådan; ustresset tempo, men sletikke kedelig. Bare sindig. Fortæller sin historie. Dvæler ikke for kort, ikke for længe. Scenerne er perfekt skåret. Uden forsøg på at lave overgange perfekte.

Og en handling, jeg bliver ramt af. Figurerne er vedkommende.

Hans bror dør. Så han har ansvar for en teenager. Men hans egne dæmoner titter frem. Det hele er vældig snildt konstrueret.

Jeg afskyr flashback. Det er så forvirrende og unødvendigt, som regel. Ikke her. Her er der er formål, som giver mening, når det benyttes.

Der er enkelte sekvenser, hvor jeg bliver træt af at høre på musikken. Men det er ikke hele tiden, heldigvis.

Rigtig god film. Fantastisk instrueret og godt castet. Alle fylder sin rolle nærmest perfekt.

https://www.imdb.com/title/tt4034228/?ref_=nv_sr_srsg_0

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

McQ (1974)

Var overrasket over, hvor god den var. Ikke at jeg havde regnet med, at den var dårlig –– alligevel var jeg overraskende godt underholdt. Fedt at se The Duke i en film, som ikke er en western. Hans film er vistnok gode allesammen, har ikke set dem alle.

Men ekstra fed at se ham som hårdkogt strisser /detektiv i storbyen Seattle. Den er lige efter bogen, starter med gang i den, et rask lille mordforsøg, hvor nogen er ude efter ham. Og en kollega bliver skudt. Og der er en herlig stikker, som han må optage lån for at have råd til at få oplysninger fra. Klædt i tidens alfons-kostume med hat og pels.

Og de fede 70'r biler, de kører rundt i. De dér badekar, som sejler rundt, når de kører over et bump.

Noget af det bedste er musikken. Det er som lydsporet i de gode Bond-film med Sean Connery. Håndspillet og checket. Med enkelte pift fra unge synths, jo jo.

Stabilt instrueret af John Sturges –– og godt klippet. Wayne spiller godt som sædvanlig. Ikke noget fikumdik eller modernisme. En standard god detektiv-film. Jeg kunne regne ud, hvem bagmanden var, efterhånden som de andre bliver elimineret.
Behagelig ikke-woke film, rigtig god at slappe af til.
Og så fik den mig til at gå ud og skænke mig en whisky med is –– for den slags drikker de sføli hele tiden.


MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Monster Trucks (2016)

Den var sq fed. Det er næsten synd at fortælle om den. Men andre kan vel alligevel ikke få min oplevelse.

I intro-sekvensen kunne jeg næsten ikke holde det overdramatisk følelses-musik ud. Men jeg gav den en chance. Og forunderligt nok, musikken slappede MEGET af, efter begyndelsen var overstået, og plottet sat i gang. Pyyh..

En historie om et nærmest E.T. agtigt væsen. Som bliver venner med en ung gut, der bare gerne vil ha' en bil ligesom de andre teenagere. Og de to finder sammen ud af at løse problemerne. Dét er egentlig hele plottet. Der er nogle onde, stygge skurke. Og der er en sød, kvik pige. Og en faderfigur –– faktisk flere –– som der skal sluttes fred med.

Det er en børnefilm, lidt på samme måde som E.T. --- d.v.s. den kan godt være uhyggelig, men foregår i et univers, hvor der ikke RIGTIG sker noget ondt, selvom det er lige ved mange gange undervejs.

Festlig og forrygende er ikke for store ord.

Man skal være i børne-humør. Ikke ha' for meget lyst til at sidde og sige "Ej, det kan den da ikke!" –– man accepterer at præmisserne er overnaturlige ligesom i et klassisk, gammelt eventyr, selvom det er rigtige mennesker i de fleste roller.

Belønningen er en fed feel-good rutsjebanetur. Fra ca 12 år, vil jeg sige. Men hvis ungerne ikke er letskræmte, kan de sagtens være yngre.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Old (2021)

Gen-såe den lige. Den holder. Den er både science-fiction og horror. Du tager på ferie på et dyrt sted ved en lækker strand. Og så opdager du, at dels kan du ikke slippe væk, og dels sker der noget mærkeligt med tidens gang.

Det er synd at røbe mere, for historien er god og velfortalt. Og fortjener at blive set uden at vide for meget.

Godt instrueret, skuespillere er alle gode, selv børnene fungerer lydefrit. Meget troværdigt, så da forklaringen efterhånden kommer, er den langt ude men nem at sluge.

Jeg ser ikke selv trailere, men det er der mange andre, som godt kan lide:
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965)

Første gang, jeg har set en Russ Meyer-film. Jeg havde –– ud fra hvad jeg har læst og hørt gennem tiden –– troet, den var langt mere trashy.

Faktisk en seriøs film. I en smule sær stil, for dén tid. Men Tarantino og andre har forlængst slået den med flere længder hvad angår særhed. Meyer var åbenbart en sær snegl af en instruktør /idémand. Det er meget tydeligt, at Tarantino har grov-studeret denne film.

Handlingen er bevidst simplificeret: tre ondsindede duller myrder en mand, uden grund. Og så bortfører de hans kæreste, og så finder de ud af, hvem de kan stjæle nogen penge fra, o.s.v.

Det hele er behagelig lige ud af landevejen. Ingen flashbacks, ingen dybere tvivl om, hvorfor lederen er så ond, det ér hun bare. Som i f.eks. Batman-historier fra 50'erne. Skurken er ond, fordi dét er en skurk.

Forrygende klart fortalt, effektivt billedsprog, klassiske kamera-indstillinger og musik. Desuden flotte biler og kvinder med hang til at støtte push-up-industrien.

Jeg troede virkelig, jeg nu skulle se noget lort. Jeg synes snarere, jeg har set en ny-klassisk film af en instruktør /fortæller, som véd præcis hvad han vil. Nævner lige igen, at det er ekstremt tydeligt, at den unge Quentin T. må ha' set denne film mange gange. Så véd man nogenlunde, hvad man går ind til. Selvom det selvfølgelig er en ældre aftapning. Tarantino's lignende værker –– Death Proof fra 2007 har åbenlyst løftet en del træk og greb fra Pussycat –– er endnu skarpere klippet og især har Tarantino arbejdet mere med dialogerne, som hér hos Meyer er mere komprimerede.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Wrath of Man (2021)

Hvis du er til at se Jason Statham være skaldet og tavs mens han sejt kæmper sig i gennem et hav af skurke for at komme frem til sandheden –– så har du nok allerede set denne film.

Ellers kan du glæde dig: den er præcis, som den slags skal være. Okay, der er en LILLE smule for meget flashback til min smag. Men det må jeg leve med.

Flere små-bemærkninger: Lydsiden er godt designet –– jeg ville helst have noget rigtig, god underlægningsmusik. Men det er jo mange år siden, den slags var almindeligt. Og lydsiden fungerer altså rigtig godt. Mørk og dunkelt og ildevarslende fra første til sidste minut.

Jeg er kræsen, og vil hellere have rigtig orkestermusik. Men er taknemmelig for, at lydsiden ikke dominerer mere end tilfældet er. Filmen er fed. Kan sagtens finde på at se den igen om nogle år.
https://www.imdb.com/title/tt11083552/

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ikke fået set så mange film de sidste par måneder, men jeg regner med at begynde på min traditionelle film-kalender i december, det bliver jo nok ikke til 30 film, men måske deroppe af.

The Company You Keep (2012): https://www.imdb.com/title/tt1381404/
Den var ganske fed.

Can You Keep a Secret? (2019): https://www.imdb.com/title/tt8707922/
Spild af tid.

Happy Christmas (2014): https://www.imdb.com/title/tt2955096/
Meget indie og ikke det store ved. Sjov (og akavet) til tider.

Minari (2020): https://www.imdb.com/title/tt10633456/
Uden at have så meget andet tilfælles med Parasite (udover sproget og en "familie-historie"), så synes jeg den største fællesnævner er, at de begge indeholder lidt af alt, på en rigtig god måde. Men så skal man heller ikke sammenligne dem mere, da det er ret forskellige film.
Der er nogle vanvittigt sjove scener. Også nogle med tyngde.
Den kunne jeg rigtig godt li'.

Pixie (2020): https://www.imdb.com/title/tt10831086/
Mit bud er at de ~4200 der har stemt på imdb, er alle anmelderne.. Jeg synes 5.9/10 er lidt hårdt.
Den var ganske sjov.
Olivia Cooke var også god i Me and Earl and the Dying Girl (https://www.imdb.com/title/tt2582496/), så jeg kunne godt finde på at opsøge flere film med hende.

No Time to Die (2021): https://www.imdb.com/title/tt2382320/
Jeg genlæste kritikken herinde umiddelbart efter, jeg har dog glemt det meste nu. Jeg synes filmen og historien var fin, lever dog ikke helt op til de andre med Daniel Craig.
Hvem der har besluttet at den effekt skal proppes på musikken ved jeg ikke, forhåbentligt ikke Hans (vis soundtrack er godt og passende, men igen kunne jeg bedre li' Thomas Newmans musik til Spectre), dvs. forhåbentligt instruktøren. Jeg blev tæt på irriteret på valget og mængden af effekt. Jeg mindes ikke andre bemærkede det herinde i deres anmeldelser..
Nårh jo, et kritikpunkt var vist at den var (alt) for lang, det synes jeg bestemt ikke.

The Five-Year Engagement (2012): https://www.imdb.com/title/tt1195478/
Levede op til forventningerne om en sjov film i godt selskab.

The Lost City (2022): https://www.imdb.com/title/tt13320622/
Jeg kan rigtig godt li', at den har fået fuld pedal på budgettet til stort orkester til Pinar, og måske ikke Marvel-level CGI, men så stadig en sammenhængende og overbevisende visuel side.
Den var helt i orden. Jeg havde måske regnet med lidt flere grin.

Looper (2012): https://www.imdb.com/title/tt1276104/
Ganske fed sci-fi, og så af Rian Johnson, det var jeg overrasket over at se, men det forklarer måske mere den hype der er kommet om ham efterfølgende.
Fin musik af hans fætter, Nathan.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg har set Troll:



Jeg er enig med Soundvenues anmelder: https://soundvenue.com/film/2022/12/tro ... eau-500466
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Min filmkalender indtil videre, hvis det er OK at jeg tyvstartede d. 30/11.. :)

Memento (2000): https://www.imdb.com/title/tt0209144/
Levede op til forventningerne om en fed og spændende film.
Sjovt lige at falde over en Melicia sample, vist nok i starten. (Melicia - Smash fra 2003, 2:46 inde: https://youtu.be/Nqvqn3bx6O8?t=166)
Musikken og akkorder minder om hvordan jeg husker melodisk Trance lød de efterfølgende år.
Lyddesign er ikke helt vanvittigt, det kræver filmen heller ikke, og det ér en efterhånden gammel, lav/lavere budget film, men alligevel lagde jeg positivt mærke til det, på nogle vigtige steder.
Den ser jeg igen, ikke lige med det samme, men ved lejlighed, og får forhåbentligt fat på nogle flere af de mange detaljer.

The Truman Show (1998): https://www.imdb.com/title/tt0120382/
I forhold til hvor langt og ekstremt virkelighedens reality TV er gået, og hvor stor en del af programmerne i flow tv der er eller tangerer genren, så tror jeg tiden er løbet lidt fra filmen her, men den var absolut stadig fin at se.

Jagten (2012): https://www.imdb.com/title/tt2106476/
Så fik jeg også set en julefilm, hæh.
Den var god!

Cake (2014): https://www.imdb.com/title/tt3442006/
Også god! Fed rolle til hende, det levede op til hvad jeg håbede.

Long Weekend (2021): https://www.imdb.com/title/tt11020728/
Gode overraskelser undervejs bidrog godt til en fin historie.

Det sidste brev fra din elsker (2021): https://www.imdb.com/title/tt1893273/
Godt se at mere fra dem begge. Flot og fint lavet.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Avatar (2009)

Gen-ser den, så jeg er klar til to'eren. Historien er fængende ligesom da jeg såe den dengang i 2009. I mellemtiden er musikken godt nok ikke blevet bedre. Pu ha, enerverende for meget og dumt det samme, samme, samme ... i tre timer. Stygt. Endda værre nu, end jeg husker det. (Tænk hvis de lavede alle film med en valgmulighed til ... at kontrollere niveau for, eller helt at slukke for, muzakken. Uden at påvirke dialog-sporet. 'Kæft, det ville være godt.)

Al resten fungerer lige så godt, som første gang jeg såe den. En fortjent succes. Super-basal historie:

Helten er en bundskrab taber, men som har hjertet på rette sted. Ved at følge sit hjerte overvinder han alle prøvelser, får pigen og tilsidst også kongeriget, og undervejs vinder han stærke venner og beundrere. Plus fjenden kommer ned med nakken. Og fjenden er virkelig ondsindet, de sidste fyrre minutter er en regulær krigsfilm. Det er flot lavet, det er troværdigt, når man bare lige accepterer de let stive bevægelser hos alle de blå CGI-figurer. Drama for alle pengene. Død, mod, tapperhed, monstre, sex (well, en lillebitte smule, og man ser ingenting, hvilket er godt).

Ikke underligt, den blev endnu en vinder for Cameron.
Er spændt på at se to'eren en af dagene.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

tomcat skrev: tors 15. dec 2022 19:32 Avatar (2009)

Gen-ser den, så jeg er klar til to'eren. Historien er fængende ligesom da jeg såe den dengang i 2009. I mellemtiden er musikken godt nok ikke blevet bedre. Pu ha, enerverende for meget og dumt det samme, samme, samme ... i tre timer. Stygt. Endda værre nu, end jeg husker det. (Tænk hvis de lavede alle film med en valgmulighed til ... at kontrollere niveau for, eller helt at slukke for, muzakken. Uden at påvirke dialog-sporet. 'Kæft, det ville være godt.)

Al resten fungerer lige så godt, som første gang jeg såe den. En fortjent succes. Super-basal historie:

Helten er en bundskrab taber, men som har hjertet på rette sted. Ved at følge sit hjerte overvinder han alle prøvelser, får pigen og tilsidst også kongeriget, og undervejs vinder han stærke venner og beundrere. Plus fjenden kommer ned med nakken. Og fjenden er virkelig ondsindet, de sidste fyrre minutter er en regulær krigsfilm. Det er flot lavet, det er troværdigt, når man bare lige accepterer de let stive bevægelser hos alle de blå CGI-figurer. Drama for alle pengene. Død, mod, tapperhed, monstre, sex (well, en lillebitte smule, og man ser ingenting, hvilket er godt).

Ikke underligt, den blev endnu en vinder for Cameron.
Er spændt på at se to'eren en af dagene.
"Pocahontas in space"
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev: tors 15. dec 2022 20:38
tomcat skrev: tors 15. dec 2022 19:32 Avatar (2009)
"Pocahontas in space"
Hæ, det var der også een der sagde i min filmgruppe
Jeg har ikke set Pocahontas. Men plottet er jo *meget* klassisk. Så det undrer mig ikke.

At en social taber rejser til et nyt land hvor han bliver Den Udvalgte ... som endeligt besejrer Fjenden og får prinsessen og Folkets Hyldest ... mon ikke det er en ældgammel fortælling i alle kulturer?

Harry Potter gjorde det samme. Bare lige den første, jeg tænker på. Tarzan også. Jens Lyn –– som er glemt nu, men var een af de absolut mest populære eventyr-figurer i USA i fem-ti år. Samme plot, grundlæggende.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Avatar 2 (2022)

Ikke så god som den første. Det *ville* også være mærkeligt. Cameron gør et godt stykke arbejde, som altid. Men selve fortællingen er ikke så stram som i hans andre film.

Den formår ikke at underholde på samme niveau. Hvis jeg skal være lidt ubehøvlet, så kunne man ud af den første halvanden time skære fem kvarter fra. Uden at historien ville blive vanskelig at forstå. Den samlede underholdnings-værdi ville blive skærpet.

Her begynder spoilers .........

SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER

SPOILER
SPOILER
SPOILER
DU ER SELV UDE OM DET .....

Fortællingens problem er især, at Cameron ikke rigtig har orket finde på et nyt problem. Han kloner simpelthen bare problemet fra første film omtrent 1:1.

Og det er ikke det eneste, han kloner. Skurken fra etteren –– som man jo *ser* dø i slutningen af etteren's finale –– ham gen-bruger man alligevel her i 2'eren.

Det er plot-mæssig dovenskab. På mange måder er film 2 en slags opkog af etteren. Jo, jo, der er da lagt lidt friske godbidder i gryden. Men ––– meget langt hen ad vejen er det samme suppe på nye dåser.

Det er ikke en dårlig film. Jeg kunne godt holde den ud. Men jeg kiggede da på uret et sted undervejs. Og var lettet, fordi der kun var knap en time tilbage. Det viste sig så, at den sidste time er klart den bedste. Det var jo heldigt for mig.

Computer-animationen er naturligvis blevet endnu bedre siden 2009. Til gengæld er musikken 90 % plat og unødvendig, lige som i den første film. Hele tiden få de samme fladpandede akkord-rækker hældt ned over sig, i tre timer. Nøjagtig som i den første. Temmelig generende, ikke fedt.

Et middelmådigt produkt. Eller måske mere korrekt: Cameron kører i tomgang, fortæller den samme historie een gang til. Selvom han gør det på et afviklings-mæssigt enormt højt niveau. Så man kan godt holde det ud.

Det er et værk fra en mesters hånd. Men det er ikke noget "mesterværk". En middelmådig fortælling fra en mesterligt dygtig håndværker.
Slutningens morale –– hele filmens morale –– er god, og jeg er helt enig. Jeg vil ikke røbe den her. Jeg gættede den selv, da de flyver væk fra skoven i første time.

Den måde, hvorpå filmen åbenlyst og uden skam lægger uforløste tråde ud til sidst, fortæller at der helt 100 kommer endnu en opfølger.

Og hvorfor ikke? Hvis billetterne sælger, kan Cameron leve af dette varemærke resten af sine dage. Bare spytte en ny i rækken ud –– hvert tredje år eller der-omkring. Lidt ærgerligt, men det rager jo ikke mig, hvad en dygtig mand vil bruge sin tid på.
Jeg må nøjes med at glæde mig over alle hans tidligere film. Og det har jeg tænkt mig at gøre –– hans hidtidige værk er en bedrift, der ikke forsvinder lige med det samme.

https://www.imdb.com/.../tt163.../media ... m92486145/...
Vedhæftede filer
Screen Shot 2022-12-16 at 19.32.40.png
Screen Shot 2022-12-16 at 19.32.40.png (1.65 MiB) Vist 1032 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

tomcat skrev: fre 16. dec 2022 20:11
david mondrup skrev: tors 15. dec 2022 20:38
tomcat skrev: tors 15. dec 2022 19:32 Avatar (2009)
"Pocahontas in space"
Hæ, det var der også een der sagde i min filmgruppe
Jeg har ikke set Pocahontas. Men plottet er jo *meget* klassisk. Så det undrer mig ikke.

At en social taber rejser til et nyt land hvor han bliver Den Udvalgte ... som endeligt besejrer Fjenden og får prinsessen og Folkets Hyldest ... mon ikke det er en ældgammel fortælling i alle kulturer?

Harry Potter gjorde det samme. Bare lige den første, jeg tænker på. Tarzan også. Jens Lyn –– som er glemt nu, men var een af de absolut mest populære eventyr-figurer i USA i fem-ti år. Samme plot, grundlæggende.
Pocahontas referencen stikker lige 2-3 lag dybere ift. Avatar, men det giver selvfølgelig kun mening hvis man kender historien. Pocahontas handler om John Smith, der rejser til Amerika som del af den europæiske kolonialisering. Her møder han den indfødte smukke unge kvinde, Pocahontas, og selv om de to som udgangspunkt er på hver sin side af konflikten i kampen om magten over det (for europæerne) nye land, så indleder de med noget besvær et venskab, der senere bliver til kærlighed. Avatar er jo så 1 til 1 den samme historie, bare iscenesat i rummet.

Hvad en del ikke ved er så, at Pocahontas filmen er baseret på en virkelig historie, der dog i virkelighedens verden var noget mere kompleks end Disneys version, og som ikke endte specielt lykkeligt: https://da.wikipedia.org/wiki/Pocahontas
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar