Forstærker-hovedpine/eventyr

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Forstærker-hovedpine/eventyr

Indlæg af Holger »

Min gamle amp som er Class AB røg sig uforklarligt en tur efter 8 års trofast service. Den ene udgang skal udskiftes. Koster 10K at reppe og den er klar igen om 3-4 uger, hvis jeg er heldig. Av.

Så fik jeg en spritny NAD C298 til låns fra Hi-Fi Klubben Odense, gratis. God service. Prisklasse ca. 15K.

Desværre lyder den ikke så godt i bunden. Som om der er et mikroskopisk fasedrej eller noget som gør at bunden bliver lidt bred og hul, i stedet for solid og samlet. Den er baseret på ellers teknologisk fantastiske (og danske) Purifi-moduler, som er Class D.

Men der sidder jo også andet i kæden i ampen, så hvorfor lyder NAD'en lidt på vrangen i bunden - nogle bud? Vi taler ikke polaritetsinvertering, men hvad der lyder som et mikroskopisk fasedrej eller forskel i bunden mellem de to kanaler.

Det fik min ingeniørven Peter til at snakke mere om fordelene ved Class D forstærkere og Purifi generelt, hvilket landede os på denne franske amp som også bruger Purifi, Audophonics HPA-S400 Sparkos:
https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 15715.html

Virkelig hurtig service på mail hos Audiophonics. Har købt nu, lander om et par uger i DK. Lidt nervøs, da den jo også er baseret på samme type teknologi, men umiddelbart bedre udført på strømforsyningen og evt. (for)forstærkning.

Audiophonics HPA-S400 Sparkos er målt igennem her, tæt på en af de bedst målte forstærkere nogensinde og til under €2.000 endda.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ier.32014/

Lidt spændende om den kan slå min €7.000 gamle amp eller om jeg bare har spildt pengene.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det bliver da spændende/om ikke andet lidt nørdet, at følge med i. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har egentlig altid troet at der ikke var så stor forskel på effektforstærkere (udover effekt), så hele den her affære overraskede mig.

Måske skal der meget lidt til før jeg kan hører forskelle fordi jeg har siddet næsten hver dag i 8 år på den samme forstærker.

Min hjerne fortæller mig, at en god Class D burde lyde objektivt bedre end en Class AB, da førstnævnte helt klart måler bedre på alle områder. Men implementeringer, som i NADs tilfælde, har måske noget at sige.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mini-mistanke: hvad hvis den lidt på vrangen bund jeg oplever med NAD'en skyldes, at Trinnovens settings/måling er baseret på at den gamle ampe var i kæden, og det faktisk er dén som er en lille smule upræcis.

Den kompensation er så fixet 100% med Trinov når jeg bruger den gamle amp, men føres p.t. over til NAD'en, som tværtimod (uden Trinnov) er 100% præcis i bunden rent L/R mæssigt.

Ville være logisk, hvis det altså forholdt sig sådan. Næste trin er at undersøge dette ved bypass af Trinnov og teste ren bund med sinustoner.

Hvis det er tilfældet, så må jeg lave en helt ny Trinnov måling og tweake til ny(e) forstærker(e). Heldigvis nemt at switche mellem settings med Trinnov.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

En af mine venner som har tjek på klasse-D forstærkere siger, at det er kompleske signaler i de højere frekvenser som kan være problemet for klasse-D. Han anbefalede klassisk musik som en ting man bør teste med, hvis man går klasse-D vejen.

Jeg har ikke selv fået eksperimenteret særligt meget med det endnu, ud over lidt fjolleri med en lille amp der bruger TPA3116 chippen (den samme som sidder i Soundboks). Den gør det overraskende godt i forhold til hvor billig den er. Men jeg har ikke haft den på nogen gode højttalere endnu.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror det var i gamle dage.

Hvis du klikker på testmålingerne/anmeldelsen af Purifi/Audiophonics ampen i min første post, så har den perfekt frekvensgang og langt lavere THD end nogen eksisterende Class AB forstærker, dvs. komplekse signaler inklusive de høje frekvenser er ekstremt rene (=renere).

Derudover er den load agnostisk og med bedste crosstalk målt i nogen forstærker.

Jeg synes det er ret sejt, at Purifi er made in Denmark :-)

Jeg tror til gengæld godt man subjektivt kan sige af Class AB kan lyde bedre, da lidt mere forvrængning jo godt kan få fx dybe bas til at fremstå mere tydeligt. Så er jeg spændt på om jeg kan leve med en anden, endnu mere clean/steril lyd.

Det er jo i princippet optimalt, når vi taler monitoring, men alt er jo en vanesag.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Mht. "dårligere" lyd i NAD kan det ikke være en indstilling ifb med dine lækre monitors fra din gode forstærker før?

ellers er du nødt til at købe guld ledninger til NAD'en :-) Muhahaha!

EDIT: Nu så jeg at du nævner Trinnov, gætter på det er room comp., så det er ovre i det jeg mener ovenover ;-)

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Trinnov er room compensation på steroider, jeg har selv en magen til Holgers. Den laver så meget med end "bare eq", den kan f.eks. lave nye FIR responses til højttalere, og fase ting og den slags.

Holger, det gir jo virkelig god mening at noget lyder forkert, når du bruger en forkert profil i din Trinnov. Med forkert mener jeg en der er lavet til en anden forstærker.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, måske, især hvis man antager at der kan være så (relativ) væsentlig forskel mellem amps. Hvilket jeg har lidt svært ved at tro på uden flere tests, da amps generelt måler ret ens.

Men igen: med så stor erfaring/vane med en maskine, så kan selv meget små forskelle måske virke store.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Produktionstid som lovet fra Audiophonics i Frankrig (lidt over to uger) og kun 1 dags shipping med UPS Express, så den ankommer i morgen fredag.

Mandag får jeg Rudi fra Cyber Farm ud at hjælpe med ny Trinnov kalibrering, så forstærkeren kan få en retfærdig rettergang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Først mine uvidenskabelige betragtninger:

1) Jeg har altid været glad for min gamle amp og synes den spiller fantastisk.

2) Jeg synes NAD C298 lød lidt skæv i bunden og med lidt irriterende forward mellemtone - måske blot et resultat af bunden føltes lavere/skæv, hvilket relativt kan fremhæve mellemtonen. Der var lidt sus fra gainen, selv ved laveste gain (C298 mangler en bypass tror jeg).

3) Førstehåndsindtryk af Audiophonics HPA-S400ET Sparkos var at bunden var bedre på plads end NAD'en og der var lidt ekstra fin top i forhold til hvad jeg er vant til.

FORBEHOLD - Til punkt 2 og 3 hører som tidligere nævnt, at min Trinnov var indstillet baseret på den gamle amp, dvs. der kunne være noget som kan rettes op til fordel for både NAD og Audiophonics efter korrigering. Det kommer vi til nu:


De næsten videnskabelige målinger i dag lavet sammen med Dennis Rudi viser så følgende (næsten videnskabelige kun fordi mens rum, placeringer af højttalere, generel indretning, målemikrofon og indstillinger er de samme, så kan selv små variationer i placering giver små ændringer på dagen):

A) At der faktisk ingen større generel måleforskel kan ses i frekvens, amplitude eller fase mellem den gamle amp og Audiophonics ampen. Små forskelle javel, men ingen større forskel mellem de to kanaler eller samlet set i hverken bund eller mellemtone. Så den nye amp er tættere påden gamle amp i praksis end jeg havde forventet, selvom Audiophonics muligvis måler bedre i en ikke-akustisk test, som jo i højere grad slører selve hardwarens performance.

Måske kan man konkludere, at hvis jeg syntes bunden lød en anelse højere med den gamle amp, så kan det skyldes at den forvrænger marginalt mere end Audiophonics, dvs. fremhæver overtoner fra bunden, hvilket jo subjektivt kan være fint, men måske ikke objektivt er perfekt. Forvrængning af denne art kan afsløres i en ikke-akustisk test og med ørerne, men vil ikke være synlig i en speaker/room correction måling.

B) Toppen var også næsten identisk, bortset fra lidt mere sparkle omkring 10 kHz med Audiophonics. Den gamle amp er ca. 2.5 dB lavere der eller Audiophonics er ca. 2.5 dB højere - umuligt at sige hvem der har ret, men personligt synes jeg det er klædeligt med lidt lavere top til B&W 802 Diamonds, som i forvejen er meget højtopløselige i toppen.

Om dette vitterligt skyldes forskel i amps eller er en ukendt faktor ved jeg ikke. Alt er ellers identisk, og højttalere får sjældent mere diskant med tiden, nærmere tværtimod, selvom jeg passer på dem. Så det peger mod en forskel mellem de to amps, som er noget over forventet afvigelse. Jeg tror jeg kan udelukke en målemikrofonsafvigelse fra placeringen, selvom 10 kHz er en meget kort bølgelængde, da jeg også konstaterede denne forskel med ørerne inden vi målte.

Jeg har løst den ekstra top i forhold til hvad jeg plejer at høre ved at bede Trinnov kompensere lidt der i kurven.

Bottomline
Jeg beholder min nye Audiophonics og må sige, at det er syg bang for the buck med sådan en stille og varmesvag fætter, der uden problemer han hamle op med en Class AB amp til 55.000 kr. for under en tredjedel af prisen. Køber endnu en Audiophonics til mine Minipods (overkill), men why not. Penge betalt for strømvenligt gear er jo hurtigt sparet ind på strømregningen p.t.

Teknisk gøgl
For at maksimere performance og minimere støj, så åbnede jeg Audiophonics ampen og indstillede jumpers til bypass gain.

Derefter ændrede jeg monitor out jumpers inde i Lynx HiLo til +24 dBu. Sidstnævnte monitor out er isoleret fra det normale line in/out loop, som jeg kører til +20 dBu i HiLo'en, dvs. til mit analoge masteringudstyr.

Til sidst kompenserede jeg +1 dB i Imperium for at matche mit vante playbackniveau fra den gamle amp, med en SPL måling.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fedt at du har fundet en løsning det dúr.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak og så sparer jeg også ca. 3.942 kr. i strøm om året ved at skifte den første forstærker. Kommer anden forstærker på, så sparer jeg 5.344 kr. om året.

Det kan jo nærmest betale den ene forstærker i løbet af tre år. I hvert fald hvad jeg fortæller konen, hvis hun spørger.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Altså du kan vel altid spille nedetid kortet, den tid hvor dit setup ikke kørte har jo kostet meget mere. Backup grej sparer ikke kun penge, men også bekymringer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
pfavr
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Odense

Indlæg af pfavr »

Jeg ønsker mig også Purifi. Godt det snart er jul!

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: man 17. okt 2022 19:09 Tak og så sparer jeg også ca. 3.942 kr. i strøm om året ved at skifte den første forstærker. Kommer anden forstærker på, så sparer jeg 5.344 kr. om året.

Det kan jo nærmest betale den ene forstærker i løbet af tre år. I hvert fald hvad jeg fortæller konen, hvis hun spørger.
Jeg havde engang en ven, der kunne blive trist over hvad der skulle ske når han engang skulle bort. Han var ikke bange for døden, men han havde det svært med, hvis konen solgte alt hans grej til det han havde sagt det kostede.
--
Robert


Nyt svar