få Logic til at "rette en audiofil ud" .. muligt?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

få Logic til at "rette en audiofil ud" .. muligt?

Indlæg af tomcat »

Jeg har et stk. audio –– noget live-spillet guitar og vokal –– som Logic fint selv analyserer tempo på. Men, hvis jeg gerne vil "rette det ud" –– gøre det metronom-tro.
Kan jeg så det?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", High Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Absolut.

Flex Time er din ven.

Du kan gøre det mere eller mindre automatisk, men skal det være optimalt vil jeg anbefale at gøre det manuelt.

Det tager lige 5 minutter at forstår Flex Time, men derefter går det som en leg.

https://support.apple.com/da-dk/guide/l ... 968647/mac

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Cool, det kigger jeg på, tak.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Uh, svært.
Jeg fandt denne: Han vejleder godt. Jeg kommer et godt stykke af vejen.
MEN –– jeg har et øh, detalje-problem. To, faktisk.

Logic analyserer i det store hele godt. (Når man tænker på, der ikke er trommer eller lignende).
MEN laver nogle fejl. Som jeg formoder, jeg skal have rettet op FØR jeg skal trykke Set Project to Single Tempo

Grund-materialet jeg har, er 2 spor. Spor 1 med vokal + guitar og Spor 2 med kun den akkompagnerende guitar –– optaget samtidig direkte via kabel , fordi den er halv-akustisk.

Vokalisten akkompagnerer altså sig selv på sin halv-akustiske guitar.

Jeg har forsøgt at tilføje ekstra smart-tempo-markører –– men det påvirker ikke Logics "notation".

Jeg håbede på jeg blot kan ignorere det. Sålænge slagene ligger rigtigt, er det vel ligegyligt om man kalder dem 4 eller 1.

Men det andet problem gør i al fald, at jeg ikke tør be' Logic rette tempoet ud endnu:

I sangen er der en bro –– hvor kunstneren løber helt vildt. Så Logic kan ikke lave en ordentlig analyse. Kunstneren springer næsten et helt slag over, i slutningen af hver frase. Så Logic kommer endnu et ekstra slag forkert på den, for hver takt i broen.

Jeg har sføli prøvet samme løsning –– indsætte ekstra tempo-markør –– sføli med samme resultat = ingen effekt.

Skal jeg til at klippe i filerne og fysisk rykke dem? Det er min umiddelbare idé –– men det lyder så klodset, at jeg hellere vil spørge hér, først.

Jeg håber, det giver mening.

Har du Holger, eller andre, et bud på hvordan man gør?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

mht den skæve start, så har jeg haft held med at

1) analyser, fjen evt tidligere tempo 'and analyze again'
2) region tempo to project tempo

Her bliver det lidt kompliceret:
3) sæt curseren på 1–slaget i regionen
4) gå ind i tempolisten og tryk +
5) marker alt i tempolisten
6) træk i det tempo–instance du har lavet da du trykkede + og få det til at gå på 1 1 1 1 1
7) tag fat i regionen og match etslaget med projektets etslag. Cut evt. med æble–t copy og paste og træk regionen ud igen hvis der mangler noget lyd før 1slaget.

det plejer at virke og man bliver glad når det gør, hvis ikke, kan du prøve med en anden takt end etslagets

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Morten Bjørn skrev: søn 18. sep 2022 13:01 mht den skæve start, så har jeg haft held med at

1) analyser, fjen evt tidligere tempo 'and analyze again'
2) region tempo to project tempo

Her bliver det lidt kompliceret:
3) sæt curseren på 1–slaget i regionen
4) gå ind i tempolisten og tryk +
5) marker alt i tempolisten
6) træk i det tempo–instance du har lavet da du trykkede + og få det til at gå på 1 1 1 1 1
7) tag fat i regionen og match etslaget med projektets etslag. Cut evt. med æble–t copy og paste og træk regionen ud igen hvis der mangler noget lyd før 1slaget.

det plejer at virke og man bliver glad når det gør, hvis ikke, kan du prøve med en anden takt end etslagets
Tak!

Har prøvet et par gange nu –– ingen effekt, overhovedet.
Synes ellers, opskriften giver mening.
Det synes Logic så ikke, .. desværre.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

alle tallene i tempolisten skal være highlighted (blå baggrund) og når du trækker i det tempoinstance du har lavet, skal de andre tal følge med, kan det være det?

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Ah okay –– NU fik jeg det til at virke (jeg havde "hevet" inde i tempolisten –– læste din opskrift et par gange til, og fattede, at jeg skulle hive i regionerne ude i Arrange-vinduet).

Cool.

Det var det ene problem løst :)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Så mangler jeg at finde ud af, hvordan jeg "indsætter et ekstra slag hist og her" i Logic's opfattelse –– så Logic har de rigtige 1-slags-definitioner hele vejen igennem.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Måske skal jeg simpelthen bare klippe regionerne over, de relevante steder. Og så skubbe de nydannede regioner hen på plads.

Venter lige og ser, om nogen har bedre forslag (jeg har lidt en tyrker-tro på, at Logic har muligheden indbygget. At jeg bare skal finde hvor kommandoen gemmer sig).

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Alternativt: installer en trial af Ableton (fuldt funktionsdygtig i 90 dage), hiv audio filen ind, højreklik og vælg quantize, eksporter, job done. Men pas på. Ableton er vanedannende ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

tomcat skrev: søn 18. sep 2022 13:41 Så mangler jeg at finde ud af, hvordan jeg "indsætter et ekstra slag hist og her" i Logic's opfattelse –– så Logic har de rigtige 1-slags-definitioner hele vejen igennem.
måske inde i smart tempo?

der er osse noget man bliver spurgt om når man tilføjer 'region tempo to project'

et eller andet med downbeats og så en anden fluebenskasse, men har ikke fattet hvad det gør af forskel

hvis det er det og du finder ud af det, så del det gerne

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev: søn 18. sep 2022 13:44 Alternativt: installer en trial af Ableton (fuldt funktionsdygtig i 90 dage), hiv audio filen ind, højreklik og vælg quantize, eksporter, job done. Men pas på. Ableton er vanedannende ...
Altid godt med alternative forslag –– men ... det lyder som om, Ableton kan 'gætte' hvor musikeren løber så pludseligt –– sidst i fraserne –– at hun reelt springer omtrent et helt slag over.

Kan det passe, at Ableton er i stand til det?

(Ikke at jeg seriøst er fristet –– jeg tror stadig Logic godt kan. At det er bare mig, som ikke véd hvordan man gør)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Morten Bjørn skrev: søn 18. sep 2022 14:10 hvis [..] du finder ud af det, så del det gerne
Ja, det vil jeg gøre

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

tomcat skrev: søn 18. sep 2022 14:14 Altid godt med alternative forslag –– men ... det lyder som om, Ableton kan 'gætte' hvor musikeren løber så pludseligt –– sidst i fraserne –– at hun reelt springer omtrent et helt slag over.

Kan det passe, at Ableton er i stand til det?
Nej, i så ekstreme tilfælde af at være off skal man stadig manuelt flytte nogle warp markers. Og jeg oversælger den nok alligevel også en del, hvis sandheden skal frem - man skal stadig fortælle den hvilken transient der udgør det første 1-slag, og oftest også guide den i retning af det rette overordnede bpm. Stadigvæk så er det lige i omegnen af en million gange nemmere end flex time. Jeg har prøvet begge dele.
David Mondrup

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Man kan gøre det samme i Logic. Supernemt og automatisk, hvis man vil.

Sidder i en bil på vej til Billund, så kan ikke hjælpe i detaljer pt.

Måske en video på YouTube er en løsning.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Ah –– nu fandt jeg en video om BeatMapping ––– det ser ud som, at det kan bruges til mit formål (at fortælle Logic /tvinge Logic til at opfatte et bestemt sted i min audiofil som 1-slaget.)

Vil afprøve det senere i dag.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Det viser sig, at denne lille knap (pil) ikke findes i min version af Logic.
Og det er dén knap, hele beatmap-videoen lige her ovenover støtter sig på.

Jeg har forsøgt at klippe og flytte i stedet. Og hele tiden været inde og klikke Remove Original Recording Tempo for hver gang, jeg klipper i en fil og rykker den.

Første lod det til at virke –– i al fald nogenlunde. Og så håbede jeg, Logic netop vil og kunne gøre resten, når jeg via klip/flyt har ordnet de fem-seks steder, det drejer sig om.

Men –– når jeg følger resten af opskriften (fra video 1 længere oppe i tråd) ... og implementerer et stabilt tempo ... så lyder alt af lort bagefter.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2022-09-23 at 18.21.33.png
Screen Shot 2022-09-23 at 18.21.33.png (87.3 KiB) Vist 83 gange

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

SÅ .. jeg skal formodentlig opdatere min Logic-version. Hvis jeg vil ha' denne funktion. (Alt sammen ud fra idéen om, at den funktion overhovedet er, hvad jeg håber. Hvilket jeg ikke er sikker på. For jeg kan ikke finde nogen YouTube-video, eller andet, som beskriver det samme problem eller opgave, jeg har)

Jeg kører Logic 10.4.4.
Under High Sierra 10.13.6

Jeg var rundt at kigge efter opdatering til Logic 10.5 –– det kan så ikke lade sig gøre. Apple er ikke interesseret i, at man skal kunne opdatere til andet end den nyeste Logic-version.

Som App-store ikke tilbyder mig –– for den kan nok ikke køre på High Sierra.

Og så er jeg lidt fanget, gætter jeg på:
Min maskine kører udmærket til mit behov. Hvis jeg begynder at installere nyere OS-version, bliver det nok for langsomt til at være sjovt.

⬆︎ Det sidste er lidt en blanding af et gæt og et spørgsmål: Er der nogen, som umiddelbart kan sige, at min maskine vil blive langsom?

Specs ser sådan ud:
Vedhæftede filer
Screen Shot 2022-09-23 at 18.38.43.png
Screen Shot 2022-09-23 at 18.38.43.png (85.73 KiB) Vist 53 gange
Senest rettet af tomcat lør 24. sep 2022 10:02, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Min macbook ser sådan her ud. Som det ses, en anelse nyere end din, med en lidt sløvere CPU, og en større skærm. Som det også ses, så kører den det nyeste MacOS, og jeg skulle hilse og sige at det gør den rimelig smooth. Jeg har ikke noget at klage over ift. performance. Jeg er stort set holdt op med at bruge Logic, men nyeste og største Ableton version kører ganske upåklageligt.
Skærmbillede 2022-09-23 kl. 21.04.40.png
Skærmbillede 2022-09-23 kl. 21.04.40.png (162.74 KiB) Vist 72 gange
David Mondrup

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev: fre 23. sep 2022 21:09 Min macbook ser sådan her ud. Som det ses, en anelse nyere end din, med en lidt sløvere CPU, og en større skærm. Som det også ses, så kører den det nyeste MacOS, og jeg skulle hilse og sige at det gør den rimelig smooth. Jeg har ikke noget at klage over ift. performance. Jeg er stort set holdt op med at bruge Logic, men nyeste og største Ableton version kører ganske upåklageligt.
Det lyder jo opmuntrende. Så har jeg lidt erfaring at overveje på.
Tak, David :)

Nyt svar