Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Re: Aktie-tråden

Indlæg af Pastorius »

Kimex skrev: lør 27. aug 2022 00:28
Holger skrev: fre 26. aug 2022 17:15 Så må vi håbe Moderna vinder:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-08-2 ... e-patenter
Hvorfor. Så vidt jeg husker lavede Pfizer-BioNTech den mest effektive vaccine. Og var der ikke problemer med at Modena lovede for meget. Ret mig hvis det var omvendt.
Jeg har , nu, haft aktier i en måneds tid, tja. Det går sgu´ egentligt, ganske godt. Jeg har i Paypall, Norsk Hydro, og et stort norsk energiselskab. Jeg solgte det halve af Paypall i morges. Jeg kunne se hvor det bar hen. Og den tabte også 4% . Så jeg mindskede tabet. Jeg havde 2 andre aktier som også var en smule i minus, jeg solgte. Derimod har de norske energiaktier, hver , steget med mere end 10 %
Så selvom jeg lagde ud, lidt famlende . Har porteføljet, på intet tidspunkt været i minus. Jeg sælge paypall igen. Håber de stiger på mandag, så jeg kan mindske tabet. Ellers sælger jeg alligevel. Måden den stiger og falder på er for tilfældig. En dag op, en dag ned. Og samlet er den gået tilbage. Det med flere spredte investeringer og is i maven. Det er ikke mig. Jeg har en knude i maven.
Men efter jeg har fået skåret nogle af de overflødige kalorier væk , ser det fornuftigt ud.
Jeg har kun fulgt med aktiemæssigt, og dér er problemet at Moderna ikke kunne få et ordenligt afkast ift deres omsætning. De var næsten i 500, og er nu i 136 (jeg købte i 111).

Jeg har ikke hørt andet end at både Moderna og Pfizer er effektive og overlegne ift til alt andet ikke mRNA - særligt mod sidevarianter.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh de sikre vindere

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Er der nogen her, der har overvejet/prøvet at købe guldbarrer?

Kan det mon give mening, som supplement til aktier og penge i banken, også at købe lidt guldbarrer for at opnå en ekstra risikospredning?

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Det lader til at https://vitusguld.dk/ er den største og mest velrenommerede forhandler af ædelmetaller (I hvert fald i følge dem selv).
Jeg kiggede hurtigt på siden og umiddelbart virker købsprocessen ret ligetil. Men det lader til at det hele er ret "fysisk" hvor man simpelthen får guldet med hjem, så man skal lige huske et pengeskab også :lol:

Jeg kan ikke helt regne ud hvorledes prissætningen foregår og hvilke udefrakommende faktorer der har indflydelse på kursen. Yderligere er der jo hele spørgsmålet om karat og fordele/ulemper ved de forskellige typer.
Men måske man skulle sætte sig bedre ind i det. Navnlig nu når aktierne er helt til rotterne og den kommende recession nok ikke lige forgylder investorerne. Det lader til at være et ret stabilt investeringsobjekt så man skal nok ikke forvente at score kassen fra den ene dag til den anden.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Guld kommer jeg ikke til at sætte mig ind i - det er for besværligt.
Aktierne ser ikke for godt ud. Mine investerede 300.000 er nu krøbet under 400.i 000 i værdi. Jeg giver det frem til efterårsferien ind jeg sælger og stopper eksperimentet. Har ingen anelse om hvad jeg ellers skulle investere i så det bliver boligforbedringer. Nyt køkken, badeværelse og diverse opdateringer.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg tror det er vigtigt ikke panikke. Et hav af investorer sælger ud fordi de er bange for fremtiden. Men måske er der bare udsalg? Det er der lidt om på Euroinvester her https://www.euroinvestor.dk/nyheder/dir ... paa-udsalg
Det er naturligvis noget der står for egen regning (Søren Risager Rasmussen, administrerende direktør i SKAGEN Fondene Danmark har udtalt det) men jeg synes bestemt at der er noget om snakken. Mærsk er eksempelvis stærkt på vej mod de 10.000. Når de det, køber jeg op (har en del i forvejen, købt under Coronas opblussen i foråret 2020)

Jeg har det lidt sådan: Går det hele rabundus er det ret ligegyldigt med aktier. Eller noget overhovedet :wink:

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: fre 23. sep 2022 11:45 Jeg tror det er vigtigt ikke panikke. Et hav af investorer sælger ud fordi de er bange for fremtiden. Men måske er der bare udsalg? Det er der lidt om på Euroinvester her https://www.euroinvestor.dk/nyheder/dir ... paa-udsalg
Det er naturligvis noget der står for egen regning (Søren Risager Rasmussen, administrerende direktør i SKAGEN Fondene Danmark har udtalt det) men jeg synes bestemt at der er noget om snakken. Mærsk er eksempelvis stærkt på vej mod de 10.000. Når de det, køber jeg op (har en del i forvejen, købt under Coronas opblussen i foråret 2020)

Jeg har det lidt sådan: Går det hele rabundus er det ret ligegyldigt med aktier. Eller noget overhovedet :wink:
Jeg har sådan set ikke så meget at panikke over. Jeg har hele tiden haft det her som et eksperiment, og lader de professionelle om at håndtere min pensionsformue - eller formøble den, som det mest ser ud pt.

Jeg tror ikke vi har nået bunden endnu - langt fra - men jeg tror heller ikke på jeg kan forudsige hvornår vi har det. Nå jeg tror på vi har nået et stabil situation igen - uden alt for mange faresignaler på at verdensordenen kan ændres dramatisk - så begynder jeg at købe aktier igen. Jeg gider ikke at følge grundigt med, og jeg gider ikke være i aktiekurserne vold når jeg bliver i dårligt humør af at tjekke kurserne mere end jeg bliver i godt humør.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg behøver vel ikke sige det endu engang, ked af at det gik som jeg forventede. Da jeg gik kontant for noget tid siden var der kun tavshed og måske en overbærende hovedrysten at spore. I dag er "tøsedrengen" glad.

Uran var det sidste der røg. Sving-tradede UUUU og fik mit samlede tab næsten væk, ned på kun 5000 kr, så jeg piver ikke, og har ikke travlt med at komme tilbage. Tværtimod mener jeg hele værdisættelsen af aktier skal til overvejelse. Den flyver rundt i vægtløs tilstand, med kun big-moneys computer-assisterede opkøb som ror-pind.

Aktionærer kaldes spottende "medejere", men vanvittige profitter, f.eks. hos Mærsk, ses forbigå kursen, uden realistisk sikkerhed for oprejsning eller bare kursmæssig status-quo inden for en realistisk tidsramme i et menneskeliv. Og ingen garanti for nogensinde. Markeds-modellen er dis-funktionel. Profitten, altså sort bundlinje, hvis man endelig er så heldig, ses gå udenom om aktionærerne, uden reel kobling.

Jeg mener vi skal tilbage til før de sindsyge manipullerede, (pump & dump), stigninger i 20-21, måske endu længere ned, før der er grobund for sund vækst i en tidsramme der gir mening for et menneskeliv. Ellers er der kun swing-trade tilbage, under de små bear-rallyes, på vejen ned 😉

Overvej også lige at EU I bedste fald vil tage 5-10 år at stabilisere igen, men WW3 er et stadig mere realistisk scenarie.

US er reelt et gældsat fallitbo, og Asien herunder Kina og Indien, gider ikke længere USD som reference.

De har iøvrigt undermineret vores boykot, (såsom den blod-bestænkte olie som Indien på Judas-agtigt vis slikkede i sig med 30 pct rabat efter at vi lod den ligge), og yderligere har de reelt valgt Rusland som partner, hvilket jeg mener nødvendigvis må ekskludere dem som samarbejds-partnere for os og vores industri. Det tror jeg vi kommer til at høre mere til.

Det handler både om rimeligheden i begunstigelse for samhandel, samt forsynings-sikkerhed, og hensynet teknologisk sikkerhed for militær samt infrastruktur herunder tele og data.

Trist, men nok bare på høje overtid at indse

Vor velstand skal ikke holdes over alt andet.

Så OK at det kommer til at gøre ondt langt frem
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: fre 23. sep 2022 19:56 Jeg behøver vel ikke sige det endu engang, ked af at det gik som jeg forventede. Da jeg gik kontant for noget tid siden var der kun tavshed og måske en overbærende hovedrysten at spore. I dag er "tøsedrengen" glad.

Uran var det sidste der røg. Sving-tradede UUUU og fik mit samlede tab næsten væk, ned på kun 5000 kr, så jeg piver ikke, og har ikke travlt med at komme tilbage. Tværtimod mener jeg hele værdisættelsen af aktier skal til overvejelse. Den flyver rundt i vægtløs tilstand, med kun big-moneys computer-assisterede opkøb som ror-pind.

Aktionærer kaldes spottende "medejere", men vanvittige profitter, f.eks. hos Mærsk, ses forbigå kursen, uden realistisk sikkerhed for oprejsning eller bare kursmæssig status-quo inden for en realistisk tidsramme i et menneskeliv. Og ingen garanti for nogensinde. Markeds-modellen er dis-funktionel. Profitten, altså sort bundlinje, hvis man endelig er så heldig, ses gå udenom om aktionærerne, uden reel kobling.

Jeg mener vi skal tilbage til før de sindsyge manipullerede, (pump & dump), stigninger i 20-21, måske endu længere ned, før der er grobund for sund vækst i en tidsramme der gir mening for et menneskeliv. Ellers er der kun swing-trade tilbage, under de små bear-rallyes, på vejen ned 😉

Overvej også lige at EU I bedste fald vil tage 5-10 år at stabilisere igen, men WW3 er et stadig mere realistisk scenarie.

US er reelt et gældsat fallitbo, og Asien herunder Kina og Indien, gider ikke længere USD som reference.

De har iøvrigt undermineret vores boykot, (såsom den blod-bestænkte olie som Indien på Judas-agtigt vis slikkede i sig med 30 pct rabat efter at vi lod den ligge), og yderligere har de reelt valgt Rusland som partner, hvilket jeg mener nødvendigvis må ekskludere dem som samarbejds-partnere for os og vores industri. Det tror jeg vi kommer til at høre mere til.

Det handler både om rimeligheden i begunstigelse for samhandel, samt forsynings-sikkerhed, og hensynet teknologisk sikkerhed for militær samt infrastruktur herunder tele og data.

Trist, men nok bare på høje overtid at indse

Vor velstand skal ikke holdes over alt andet.

Så OK at det kommer til at gøre ondt langt frem
Altså, min strategi med bare at købe 5 aktier og lade dem stå er - stadig 33% oppe. Vi nærmer os 2 år fra første aktie blev købt.

Det ser sort ud nu, og der er ikke meget der tyder på det kommer til at gå meget bedre. Men en hel del dårligdom er allerede indregnet i aktiepriserne. Som jeg tidligere har nævnt er de store billeder på aktiemarkedet været ualmindeligt nemme at læse. Da renterne var lave (Pga QE), var der masser af penge i aktier. Nu er QE stoppet, renterne stiger og kurserne falder.

I ca ti år efter finanskrisen har nationalbankerne givet statsstøtte til aktier, så kurserne er gået i vejret. Nu er støtten holdt op.

Mit bedste bud er at vi ikke rigtig har set effekterne af Ukraine og de stigende priser på energi og fødevarer endnu. Dem ser vi først for alvor når årsregnskaberne kommer næste år.
--
Robert

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

K-Bee skrev: fre 23. sep 2022 11:26 Det lader til at https://vitusguld.dk/ er den største og mest velrenommerede forhandler af ædelmetaller (I hvert fald i følge dem selv).
Jeg kiggede hurtigt på siden og umiddelbart virker købsprocessen ret ligetil. Men det lader til at det hele er ret "fysisk" hvor man simpelthen får guldet med hjem, så man skal lige huske et pengeskab også :lol:
Pengeskabet er nok der allersidste sted, hvor man skal opbevare fysisk guld, for det er vel det første indbrudstyven render med :)

Så vidt jeg kan se på vitusguld.dk, så er sådanne guldbarrer ret små, så de kan jo let gemmes hvor som helst, hvor ingen tyv nogensinde vil lede.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Men man kan da ikke sætte sin lid til passive investeringer. Men sidde klar ved sælg knappen, når der indtræffer corona, krig, brændstofkrise. Oa. der får aktier til at dykke. Hvorfor is i maven. Stiger de igen. Kan man, jo, købe tilbage. Og undgå tabet. Og oven i købet score fortjeneste. Da der er mulighed for at kurserne er langt nede når man køber tilbage.

Der har været alle disse rentestigninger. Så jeg besluttede at mindske mit portefølje til det minimale. Det var heldigt. For jeg har norske aktier. De faldt 4,17 % i snit. Mine faldt ca. 4,35.
Et minus på 107 kr. Jeg køber ikke tilbage lige med det samme. Der skal være mere ro over de nationale renter. Men gennem den nyere historie. har den som regel ligget på de ca.4-5 % Men har i kriser været helt oppe på 10-20 %

Det geopolitiske tab i den vestlige verden. Gør at jeg tror -Festen er forbi.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Når jeg går ind og laver nogle stikprøver på guldbarrer på vitusguld.dk, så ser det egentlig ikke voldsomt attraktivt ud, at investere i guld.

Tag f.eks. denne her 50-grams guldbarre:
https://vitusguld.dk/produkt/50-gr-guld ... -schweiz/
Den koster 21.509 kr. at købe, men hvis man vil sælge den tilbage til guldhandleren, så er det til 19.683 kr. Så denne guldbarre taber altså 8,5% i værdi i det øjeblik du træder ud af forretningen.

Her er en 20-grams guldbarre:
https://vitusguld.dk/produkt/20-gr-guld ... le-meule/
Den koster 9.050 kr. at købe, men hvis man vil sælge den tilbage til guldhandleren dagen efter, så bliver det kun til 7.873 kr. - altså med et tab på 13% :roll:


Man får indtryk af, at det vil svare lidt til at investere i nye biler. Er det ikke 10% af prisen, man siger går tabt, i det øjeblik en ny bil triller ud fra autoforhandleren?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Kimex skrev: fre 23. sep 2022 23:21 Men man kan da ikke sætte sin lid til passive investeringer. Men sidde klar ved sælg knappen, når der indtræffer corona, krig, brændstofkrise. Oa. der får aktier til at dykke. Hvorfor is i maven. Stiger de igen. Kan man, jo, købe tilbage. Og undgå tabet. Og oven i købet score fortjeneste. Da der er mulighed for at kurserne er langt nede når man køber tilbage.

Der har været alle disse rentestigninger. Så jeg besluttede at mindske mit portefølje til det minimale. Det var heldigt. For jeg har norske aktier. De faldt 4,17 % i snit. Mine faldt ca. 4,35.
Et minus på 107 kr. Jeg køber ikke tilbage lige med det samme. Der skal være mere ro over de nationale renter. Men gennem den nyere historie. har den som regel ligget på de ca.4-5 % Men har i kriser været helt oppe på 10-20 %

Det geopolitiske tab i den vestlige verden. Gør at jeg tror -Festen er forbi.
Det er rigtig, rigtig svært at ramme de rigtige tidspunkter, og hver gang du sælger når det er gået op, skal du regne skatten med i billedet (og en lille smule handelsomkostninger).
...og så skal man jo sætte pris på den tid man skal bruge til at følge med og handle aktier.

Historisk set har det været en god idé at investere passivt. Langt bedre end sikre investeringer som penge i banken eller obligationer. Så det kommer an på hvad man sammenligner det med.
--
Robert

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg taler ikke om at sidde konstant ved computeren og handle den enkelte aktie, når den er oppe eller nede.
F.eks. Hvis situationen omkring Taiwan spidser til og der opstår konflikt. - EU , med et markant andet flertal i kommissionen. Eller lande der forlader EU zonen, klimakatastrofer ol.. For at nævne nogle mulige scenarier . Så er der ingen grund til , ikke, at minimere sit portefølje . Og være klar til at købe, hvis opsvinget, igen, melder sig.

Der har været, næsten uafbrudt vækst i den finansielle sektor siden 80erne . Der var finanskrisen 2007- 9 . Der ,egentligt, kun var et lille bump. I vækst perioder kan man vælge sine aktier med et raflebæger .

Under denne krise har pensionskasserne mistet , mere end 500 milliarder i værdi. ATP alene , har mistet 56,6 milliarder.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Kimex skrev: lør 24. sep 2022 07:16 Jeg taler ikke om at sidde konstant ved computeren og handle den enkelte aktie, når den er oppe eller nede.
F.eks. Hvis situationen omkring Taiwan spidser til og der opstår konflikt. - EU , med et markant andet flertal i kommissionen. Eller lande der forlader EU zonen, klimakatastrofer ol.. For at nævne nogle mulige scenarier . Så er der ingen grund til , ikke, at minimere sit portefølje . Og være klar til at købe, hvis opsvinget, igen, melder sig.

Der har været, næsten uafbrudt vækst i den finansielle sektor siden 80erne . Der var finanskrisen 2007- 9 . Der ,egentligt, kun var et lille bump. I vækst perioder kan man vælge sine aktier med et raflebæger .

Under denne krise har pensionskasserne mistet , mere end 500 milliarder i værdi. ATP alene , har mistet 56,6 milliarder.
Der har været rigtig mange kriser, der IKKE har medført et fald i aktiekurserne generelt. Ikke engang de professionelle kan finde ud af at ramme rigtigt på peaks og dips.

Det har ikke været svært at regne ud at det skulle vende på et tidspunkt. Det har været svært at gætte hvornår. Jeg har tjent 33% (indtil i dag) siden en god del af de professionelle sagde at markedet havde toppet, og flere af dem var gået i kontanter. Havde jeg trukket mig på det tidspunkt, hvad jeg tjent 0%.

Vi har ingen chance for konsistent at ramme de perioder korrekt, for aktiernes pris følger ikke begivenhederne slavisk. Kunne vi forudsige nationalbankernes renter nøjagtigt, hvad vi været bedre stillet.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fald i C25 indeværende år:
Vedhæftede filer
Screenshot_20220924-145124.png
Screenshot_20220924-145124.png (312.11 KiB) Vist 1597 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev: fre 23. sep 2022 23:27 Tag f.eks. denne her 50-grams guldbarre:
https://vitusguld.dk/produkt/50-gr-guld ... -schweiz/
Den koster 21.509 kr. at købe, men hvis man vil sælge den tilbage til guldhandleren, så er det til 19.683 kr. Så denne guldbarre taber altså 8,5% i værdi i det øjeblik du træder ud af forretningen.

Her er en 20-grams guldbarre:
https://vitusguld.dk/produkt/20-gr-guld ... le-meule/
Den koster 9.050 kr. at købe, men hvis man vil sælge den tilbage til guldhandleren dagen efter, så bliver det kun til 7.873 kr. - altså med et tab på 13% :roll:

Wow - her er en 1-grams guldbarre:
https://vitusguld.dk/produkt/1-gr-guldb ... i-schweiz/
Den koster 588 kr. at købe, men man får kun 394 kr. for den, hvis man sælger den tilbage til guldhandleren. Så den taber åbenbart 33% af værdien, i det øjeblik man træder ud af butikken med den :shock:

Så har jeg altså svært ved at se pointen i at sætte sine penge i det :?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: lør 24. sep 2022 15:28
Mr. Soundman skrev: fre 23. sep 2022 23:27 Tag f.eks. denne her 50-grams guldbarre:
https://vitusguld.dk/produkt/50-gr-guld ... -schweiz/
Den koster 21.509 kr. at købe, men hvis man vil sælge den tilbage til guldhandleren, så er det til 19.683 kr. Så denne guldbarre taber altså 8,5% i værdi i det øjeblik du træder ud af forretningen.

Her er en 20-grams guldbarre:
https://vitusguld.dk/produkt/20-gr-guld ... le-meule/
Den koster 9.050 kr. at købe, men hvis man vil sælge den tilbage til guldhandleren dagen efter, så bliver det kun til 7.873 kr. - altså med et tab på 13% :roll:

Wow - her er en 1-grams guldbarre:
https://vitusguld.dk/produkt/1-gr-guldb ... i-schweiz/
Den koster 588 kr. at købe, men man får kun 394 kr. for den, hvis man sælger den tilbage til guldhandleren. Så den taber åbenbart 33% af værdien, i det øjeblik man træder ud af butikken med den :shock:

Så har jeg altså svært ved at se pointen i at sætte sine penge i det :?
LOL ,.. så kan man jo lige så godt købe aktier 😀

(ud over at de hardest ramte er sunket 60+ pct)
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: lør 24. sep 2022 14:54 Fald i C25 indeværende år:
Det er en kort periode. Jeg har ikke fulgt med i dem alle sammen, men mange af dem der er faldet hårdest, er dem der tjente rigtig, rigtig godt sidste år. Denne periode sidste år var vist tæt på all-time high, så det skal selvfølgelig også med.

Markedet går ned i år, så selvfølgelig er der nogle hårde cases. Men jeg tager lige et par eksempler af dem jeg har fulgt med i og går 2 år tilbage.

Moderna og Apple som jeg selv har, er også faldet kraftigt på det seneste år men de er stadig fornuftigt oppe over to år.
Skærmbillede 2022-09-24 kl. 16.49.49.png
Skærmbillede 2022-09-24 kl. 16.49.49.png (290.92 KiB) Vist 1588 gange
Skærmbillede 2022-09-24 kl. 16.47.43.png
Skærmbillede 2022-09-24 kl. 16.47.43.png (290.03 KiB) Vist 1588 gange
Jeg er med på at nogle af dem i bunden, og har tabt over en to års-periode. Det var sjovt nok også nogle af dem jeg kiggede på da jeg skulle købe ind - og valgte fra af forskellige grunde.
--
Robert

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Pastorius skrev: lør 24. sep 2022 16:53
DUBTEMPLE skrev: lør 24. sep 2022 14:54 Fald i C25 indeværende år:
Det er en kort periode. Jeg har ikke fulgt med i dem alle sammen, men mange af dem der er faldet hårdest, er dem der tjente rigtig, rigtig godt sidste år. Denne periode sidste år var vist tæt på all-time high, så det skal selvfølgelig også med.

Markedet går ned i år, så selvfølgelig er der nogle hårde cases. Men jeg tager lige et par eksempler af dem jeg har fulgt med i og går 2 år tilbage.

Moderna og Apple som jeg selv har, er også faldet kraftigt på det seneste år men de er stadig fornuftigt oppe over to år.

Skærmbillede 2022-09-24 kl. 16.49.49.png
Skærmbillede 2022-09-24 kl. 16.47.43.png

Jeg er med på at nogle af dem i bunden, og har tabt over en to års-periode. Det var sjovt nok også nogle af dem jeg kiggede på da jeg skulle købe ind - og valgte fra af forskellige grunde.
Selvfølgelig. Aktierne var oppe det foregående år. Men i år kunne man forudsige et dyk pga. krig mangel på gas og olie. Inflationen stiger og nationalbankerne er nødt til at hæve, den ellers, sindssyge lave rente.
Så sælg mens kurserne er højest fra sidste år. Og køb tilbage billigt når misstemningen har lagt sig.
Der var jo de investorer der havde forudset finanskrisen 2007-8-9. Og tjente store penge på det.

Den usynlige hånd.- Valutaer søger altid mod balance . I kraft af f.eks. naturen og menneskets natur.
Og når vi oplever inflasion er det mere korrekt, at sige, vores penge mister værdi i forhold til andre valutaer. En at sige priserne stiger på varer.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Kimex skrev: lør 24. sep 2022 19:22
Pastorius skrev: lør 24. sep 2022 16:53
DUBTEMPLE skrev: lør 24. sep 2022 14:54 Fald i C25 indeværende år:
Det er en kort periode. Jeg har ikke fulgt med i dem alle sammen, men mange af dem der er faldet hårdest, er dem der tjente rigtig, rigtig godt sidste år. Denne periode sidste år var vist tæt på all-time high, så det skal selvfølgelig også med.

Markedet går ned i år, så selvfølgelig er der nogle hårde cases. Men jeg tager lige et par eksempler af dem jeg har fulgt med i og går 2 år tilbage.

Moderna og Apple som jeg selv har, er også faldet kraftigt på det seneste år men de er stadig fornuftigt oppe over to år.

Skærmbillede 2022-09-24 kl. 16.49.49.png
Skærmbillede 2022-09-24 kl. 16.47.43.png

Jeg er med på at nogle af dem i bunden, og har tabt over en to års-periode. Det var sjovt nok også nogle af dem jeg kiggede på da jeg skulle købe ind - og valgte fra af forskellige grunde.
Selvfølgelig. Aktierne var oppe det foregående år. Men i år kunne man forudsige et dyk pga. krig mangel på gas og olie. Inflationen stiger og nationalbankerne er nødt til at hæve, den ellers, sindssyge lave rente.
Så sælg mens kurserne er højest fra sidste år. Og køb tilbage billigt når misstemningen har lagt sig.
Der var jo de investorer der havde forudset finanskrisen 2007-8-9. Og tjente store penge på det.

Den usynlige hånd.- Valutaer søger altid mod balance . I kraft af f.eks. naturen og menneskets natur.
Og når vi oplever inflasion er det mere korrekt, at sige, vores penge mister værdi i forhold til andre valutaer. En at sige priserne stiger på varer.
For nogle uger siden var der ikke noget dyk hos mig - der lå jeg helt lige med starten af året. Hvis jeg havde solgt da krigen startede (ikke inden), så var jeg nogenlunde på samme niveau som nu - men havde haft en skattebetaling af mit overskud, der skulle betales.
--
Robert

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

For nogle uger siden var der ikke noget dyk hos mig - der lå jeg helt lige med starten af året. Hvis jeg havde solgt da krigen startede (ikke inden), så var jeg nogenlunde på samme niveau som nu - men havde haft en skattebetaling af mit overskud, der skulle betales.
For 2 uger var jeg på plus. Og jeg bruger endda, lidt, endnu, Nordea´ invest.
Men startes væbnet konflikt i det Kinesiske Øhav ville jeg være parat ved salgs knappen.
Konflikter i sig selv har ikke den store negative indflydelse på kurser. De kan forårsage dårlig branding for nogle virksomheder . Det har heller ikke nævnelig indflydelse ,at Ukraine ikke kan sælge deres korn. Det vil give muligheder for andre. Eller millioner dør på Middelhavet eller af tørke.
Det er først når sanktioner rammer handlen, energiressourcer og de geopolitiske forhold ændre sig . Samt rentestigninger for at modgå inflation.-det gør ondt,. Og jeg bliver opmærksom på .-Nu er det tid at flytte mit portefølje.

Jeg har kig på Storbritannien. Den nye præmiereminister, der måske, er modvillig til at hæve renten. Hun har Margeret Thatcher som forbillede. Og Margeret Thatcher havde sgu´ ikke hævet renten, med kursfald som følge. Om så middelklassen måtte rode i affaldsspande for at få mad.

Man siger at det er en dårlig investor der tænker med hjertet. Men man skal jo heller ikke af princip, investere hensynsløst.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Imponerende at I formår at være i plus når nu stort set alle markeder er helt til rotterne. Godt klaret :)
Jeg er nede med snart en halv mio i år og bliver bare i dårligt humør af kigge på kurserne. Har stadig tjent lidt fordi jeg startede med at investere i april 2020 da verden var endnu mere til rotterne end nu. At jeg spredte mine aktier på tværs af mange sektorer har tilsyneladende ikke været specielt gavnligt.

Is i maven er min nuværende strategi. Er ikke ude i nye køb. Passer på kontanterne da jeg meget snart ryger på dagpenge (er projektansat). Aktiekapitalen var ment som et tilskud til både dette samt pensionen. Det er dog ved at svinde væk pt. samtid med at stort set alle priser er fordoblede.
Sikke en verden!

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg er ikke i plus. Men indtil for kort tid siden var jeg. Rentestigninger gør indhug.

Jeg har også eksperimenteret lidt for meget. Købt og solgt .
Men nu har jeg fundet nogle som ikke er helt tossede. Norske og olie, silicon, gas. De norske aktier er gået ca. 2 % op i dag. Og mine steget ca. 5 %.
Sådan har det været på det sidste, med de aktier jeg har udvalgt. Norge klarer sig en anelse bedre gennemsnitligt. Og mine aktier er ikke gået så meget tilbage end de norske gennemsnitligt. Og de har vundet lidt mere end de norske har gennemsnitligt.

Jeg har alligevel solgt 9/10 af mit portefølje. Og kan købe hvis jeg ser en stabil stigende tendens , igen.

Jeg har også solgt fordi at jeg vil investere andet sted end Nordea. Man er egentligt bare malkekvæg for disse storbanker. Man kan finde bedre investeringsplatforme og muligheder.
Havde man investeret med doller havde det været fordelagtigt. Jeg kigger på valuta og uden for EU og USA´s ´grænser.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

K-Bee skrev: fre 30. sep 2022 10:13 Imponerende at I formår at være i plus når nu stort set alle markeder er helt til rotterne. Godt klaret :)
Jeg er nede med snart en halv mio i år og bliver bare i dårligt humør af kigge på kurserne. Har stadig tjent lidt fordi jeg startede med at investere i april 2020 da verden var endnu mere til rotterne end nu. At jeg spredte mine aktier på tværs af mange sektorer har tilsyneladende ikke været specielt gavnligt.

Is i maven er min nuværende strategi. Er ikke ude i nye køb. Passer på kontanterne da jeg meget snart ryger på dagpenge (er projektansat). Aktiekapitalen var ment som et tilskud til både dette samt pensionen. Det er dog ved at svinde væk pt. samtid med at stort set alle priser er fordoblede.
Sikke en verden!

I disse tider kan man trøste sig ved at gå ind og kigge på millionærklubben og konstatere at professionelle investorer performer mindst lige så skidt som en selv:
https://www.home.saxo/da-dk/campaigns/m ... lsrc=aw.ds

For øvrigt tankevækkende.

Nyt svar