Dedikerede USB-porte til mus og tastatur - hvorfor?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Dedikerede USB-porte til mus og tastatur - hvorfor?

Indlæg af mediumaevum »

I gamle dage var det ligegyldigt i hvilken USB-port du tilsluttede mus eller tastatur. Sådan er det ikke længere.

I dag er der dedikerede USB-porte til mus og tastatur, det sidder omme bag på min stationære PC. Tilslutter jeg dem foran, virker det ikke.

Det er ikke fordi selve USB-portene ikke fungerer. De fungerer nemlig fint til eksterne harddiske, Wacom tablet, MIDI-keyboard osv.

Så jeg undrer mig, og bliver nødt til at spørge: Hvad er årsagen til dette skifte? For det virkede jo fint nok i gamle dage. Det burde, alt andet lige, være komplet ligegyldigt i hvilken USB-port du tilslutter din mus eller tastatur.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det har ikke noget med gamle dage, eller dedikerede USB-porte at gøre. Det må være en fejl i dit system, evt. i USB-indstillinger i taskmanager eller BIOS.
Har selv lige testet, og musen virker fint på fronten.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: søn 11. sep 2022 16:07 Det har ikke noget med gamle dage, eller dedikerede USB-porte at gøre. Det må være en fejl i dit system, evt. i USB-indstillinger i taskmanager eller BIOS.
Har selv lige testet, og musen virker fint på fronten.
Hm... tænkte at det måtte være noget moderne noget, siden dem der byggede computeren for mig specifikt sagde til mig at mus og tastatur skal om i de bagerste USB porte.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Der er dedikeret usb/mus port på din pc som virker når du starter op i bios. Det er ikke altid alle porte virker inde i bios. Sådan var det ihvertfald i gamle dage. Hvis du ikke skal ind i bios er det ligegyldigt hvor du sætter mus/tastatur.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ok, takker for svar :)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Forklaringen ligger nok i at man i "gamle dage" havde PS2 stik til mus og tastetur som altid virkede, selv efter at c-mos batteriet havde været dødt.
Det kneb lidt i starten da man gik over til USB, de virkede ikke altid før der var installeret en driver. Det er nok forskelligt fra motherboard til motherboard. På mit Asus ROG STRIX Z390-E, er der ikke dedikerede porte til mus og tastetur. Til gengæld er der et enkelt PS2 stik, just in case.
Det der kan være problemet her er, hvis USB af en eller anden grund ikke virker fra starten af, er det umuligt at installere noget som helst. Af samme grund har jeg gemt et gammelt PS2 tastetur.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Du er nok blevet offer for en hysterisk tech person. De har det med at lave regler, for at mindske mængden af efterfølgende telefonopkald, som kan opstå når ting ikke virker. USB er ikke bare USB. Og alle bundkort fabrikanter har deres egen måde at håndtere det, og de vælger selv hvilke features de vil implimentere, ud fra hvad de mener er deres kunders behov. I bios'en (eller uefi som det er blivet til i dag) er der gerne en mængde indstillinger for USB porte. Ting som "legasy mode", "ps2-mode", "high speed" "ultra speed", "compatible mode" og et hav af andre. Mange gange er det udtryk for det samme, men fabrikanten der bruger deres eget udtryk. Meget af det handler om bagudkompatibilitet. F.eks var der styresystemer i gamle dage der krævede at du brugte ps2 mus og keyboard. Så kan man sætte sin USB port til at emulere en ps2 port på nogle motherboards. Smart, hvis altså man skal bruge det til noget. Men mange af de modes kan sætte en kæp i hjulet mht. hastighed på dine porte. Omvendt er der porte som SKAL sættes til ultra-super-duper-mega-speed i bios for at køre så hurtigt som muligt. Det er bare for at sige at de settings ikke er ligegyldige, selvom det kunne virke sådan. Det er jo også meget normalt at man har forskellige USB porte på et bundkort. Altså USB 2 porte, USB 3 porte, USB 3.2 porte osv. Og vi skal ikke så langt tilbage i tiden før at det var ganske normalt for et bundkort kun at have 2 eller 4 "high speed" porte, og så en flok porte af ældre standart. Så hvis du bøffede dit keyboard og mus i de to hurtige porte, og så den eksterne harddisk i den sløve port, så var der ballade. Og så er der jo også rigtig mange motherboards der har en "wake-up" funktion. Hvor man kan trykke på en tast på keyboardet for at vække en computer op, eller tænde den. Men det var også ofte en funktion der kun virkede på nogle af USB portene. Ydermere var der, som det er blevet nævnt før, ofte problemer med at komme ind i bios og bruge keyboard/mus i bios hvis du ikke brugte den rigtige port. Der kan være forskellige årsager til dette fenomen. Blandt andet var det jo almindelige på ældre bundkort at fabrikanten tilføjede ekstra usb porte med sin egen controllerchip, udover dem som chipsettet understøttede, for at gøre det mere attraktivt. De virkede typisk heller ikke til til mus og keyboard, før du kom ind i windows. Og så er der hele kapitlet om strøm og USB porte, og en masse masse andet. Så en USB port er ikke bare en USB port. Ikke hvis man laver motherboards i hvert fald. Eller hvis man er computerbygger. Det jeg prøver at sige er at det mange gange godt kan betale sig for en sælger af computersystemer at sige, "Mus og keyboard skal sidde dér og dér". Simpelthen fordi de porte er mest egnede til netop det formål, og så ved han/hun (og nej der er ikke flere køn at vælge imellem) at der bliver så få problemer med det som muligt i fremtiden

Nyt svar