Monitors i mindre rum

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Monitors i mindre rum

Indlæg af Knord »

Hej
Jeg har et spørgsmål ang. køb af monitors til mindre lokale da jeg er blevet lidt i tvivl.
Rummet er 7.5 m2 der er terrænbats i trekanter (bastraps) i alle hjørner, ecophonloft, cloud, absobers på frontvæg, bagvæg og sidevæggene (reflektionspunkter).
Jeg vil selvfølgelig gerne have mest muligt ud af det. Når nu jeg har investeret tid og penge i at få rummet behandlet lidt.
Så mit spørgsmå er hvor vil I mene jeg for mest muligt ud af det et par f.eks. yamaha hs 7, Dynaudio Bm5, Neumann KH120.??
Som udgangspunkt er rummet jo ikke optimal str så
mener selvfølgelig pris ift udbytte - så man ikke spilder penge, der er jo en væsentlig forskel😀
Pft.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er ikke sådan at man skal købe små højttalere til små rum.

Så du skal stadig købe de bedste og største/dybeste højttalere du har råd til, og som kan være i rummet. Købe mains give næppe mening, hvis der ikke er plads til dem.

Men du kunne godt have et par store nearfields.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har ikke fået min morgenkaffe endnu, men er spørgsmålet hvilke af de der højttalere du bør købe? Det afhænger vel også meget af budgettet. Et hurtigt pristjek hos tyskeren viser at et stereopar koster:

Yamaha HS7: ca. 3400 lr.
Dynaudio BM5: ca. 5500 kr.
Neumann KH120: ca. 10000 kr.

Jeg kender ikke Neumann'en, men har hørt godt om deres mindre modeller. Hvis budget er et issue, ville jeg nok gå efter BM5. Dem synes jeg man kan komme ret langt med, og de har et highpass filter indbygget, hvilket kan være smart hvis man senere anskaffer en subwoofer der ikke har et highpassed output.

PS: Jeg har selv ret store nearfields i et lille rum, så det kan man sagtens (som Holger nævner).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Tak for jeres input og måske var det dårligt formuleret.
Det var ikke de specifikke modeller mens prisleje ift. hvad mit udbytte vil være da der jo er stor forskel i pris.
Hvis forskellen på de billigeste og dyreste i mit rum er minimal ville det jo ikke være værd at kaste penge efter.
Egentligt havde jeg kig på dynaudios, men som I begge kommer ind på så kan det da være at jeg skal kigge på en større model?
Eller sub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror ikke jeg ville bruge penge på sub i dit tilfælde, så gå hellere efter lidt større basenheder i selve højttalerne.

Højttalere er liiidt som kærester. Det skidesvært at anbefale, bedre selv at prøve ;-) Hør din forhandler om du enten kan komme forbi og høre 3-4 sæt eller låne med hjem en dag eller to.

Du bor i KBH så tag evt. ud forbi Cyber Farm.

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Ok
Tak for råd - jeg prøver at tage en tur dertil.

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Holger skrev: man 5. sep 2022 10:22 Det er ikke sådan at man skal købe små højttalere til små rum.
Men det må da være en regel med et lille "hvis".

Hvis rummet er dæmpet efter alle kunstens regler (som det stort set er i dette tilfælde), så man har så få problem-frekvenser at slås med som muligt. Ellers er der vel altid et par hørtalere som er for store til et pågældende rum. Jeg kender i hvert fald rigtig mange som har måtte skille sig af med deres monitors og købe nogle med mindre bas enheder, simpelthen fordi bassen var for ustyrlig i deres lille rum. Lydteknisk set er et ubehandlet rum jo selvfølgelig helt i skoven, men den situation som mange befinder sig i, i amatørkredse eller måske bare i opstart-facen.

Det er bare for at sige at hvis man ikke kan/vil akustisk behandle sit rum af mindre størrelse, kan det i det tilfælde være en god ide at ikke købe verdens største højtalere.

Skulle jeg i hvert fald mene :-P

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det har ikke helt så meget med størrelsen af rummet at gøre, at bassen er ustyrlig.

Det er i højere grad dimensionerne og dårlig dæmpning. Fx et kvadratisk rum og skum, så det er nok nærmere dér skoen trykker, som du også er inde på.

Det er sandt at små rum har kortere til fladerne og derfor højere reflektion/tryk ved grænserne.

Men at vælge små monitors til et lille rum giver ikke objektivt bedre eller mere lineær bas - det giver bare mindre bas eller der er frekvenser man slet ikke hører fordi højttalerne ikke spiller dernede. Men det er lidt som at stikke hovedet i buksen og tro problemet er væk bare fordi man ikke kan se (=høre) det.

Jeg får nogle mixes ind i ny og næ hvor subben sejler fuldstændig fordi vedkommende ikke kan høre noget dernede i monitors. Typisk <50-40 Hz.

Så må man overveje hvad der er værste løsning. Jeg ville nok bare dæmpe mere og mere effektivt og bruge dybere højttalere i stedet for at gætte/skjule problemet lokalt væk ved at skifte til små højttalere.

Så det er OK med store højttalere i et lille rum, så længe man faktisk kan sidde i et sweetspot og højttalerne kan være der, samt at rummets dimensioner og dæmpning er i orden (men det sidste gælder også små monitors).

Der er selvfølgelig en fysisk begrænsing, dvs. du kan ikke komme to styk 1.5 x 1 meter mains ind på 7m2, men et par alm. gulvhøjttalere kunne måske godt være der og samtidig lyde bedre end et par mindre nearfields.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har haft et lille rum på ca. samme størrelse, jeg havde udfordringer med at få bas nok i det dybeste, så i dagtimerne kunne jeg åbne vinduet i rummet så kom der godt nok larm fra byen ind, men jeg fik bedre niveauer.

Jeg lærte at lokalet er for lille, så gem plads i budgettet til gode hovedtelefoner.

De monitors jeg brugte dengang var KRK rokit5 (mindes jeg)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja en åben dør eller vindue i et lille rum kan virke som en bass trap og give mere hørbar bas.

Nyt svar