Mystificeret over Pro-Q3

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Telstar
Forum Donator

Mystificeret over Pro-Q3

Indlæg af Telstar »

Når jeg udelukkende laver et low cut med Fabfilter Pro-Q3, hvordan kan det så resultere i højere volumen?
Sidder og tester på et færdigt mix (stereo fil). Har lagt Pro-Q3 på master bussen. Filen er i forvejen masteret til 0db. Nu lægger jeg et simpelt lowcut på, omkring 60hz ... og så går master outputtet lige pludselig i rødt med 2-3 db. Ville have forventet det modsatte. 🤔

Medlemsavatar
NoSonicLimits
Medlem
Sted: København

Indlæg af NoSonicLimits »

Der er en fin tråd om det her: :)
viewtopic.php?t=56940

Default avatar
Telstar
Forum Donator

Indlæg af Telstar »

NoSonicLimits skrev: man 5. sep 2022 18:12 Der er en fin tråd om det her: :)
viewtopic.php?t=56940
Tak. Interessant læsning. Kan se de nævner resonans. Har dog svært ved at forstå hvorfor et resonant peak skulle introduceres ved et simpelt low cut. Men lad det nu ligge. 😄
Overvejede også om det kunne have noget med interpeak samples at gøre. Filen jeg arbejder på blev masteret engang i slutningen af 90'erne, så overholder helt sikkert ingen regler, og er skubbet op til max i forvejen.
Fandt lige ud af, at hvis jeg placerer et dither plugin efter Pro-Q3, går masteren tilbage til at peake omkring 0db. Aner ikke hvorfor. Men i selve Pro-Q3 overstyrer den stadig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Et filter skaber noget post filter resonans.

Jo stejlere et filter er, fx et low cut, jo mere resonans.

Test det ved at fx vælge 96 dB/Oct kontra 6 dB/Oct low cut i Pro-Q. Du vil se, at jo stejlere filteret er, jo mere resonans og dermed jo højere peak vil du få.

Test det nu med samme filter men indstil Q-værdien højere (og lavere) og bemærk hvordan det stiger og falder relativt til resonansen.

Et "simpelt lowcut", som du kalder det, er nok noget af det der introducerer mest resonans netop fordi det er potentielt stejlt - langt mere end en typisk bell curve eller en shelf.

Det har ikke noget med inter-sample peaks at gøre her.

Et dither plug-in i sig selv ændrer ikke peaks (væsentligt), men gætter på det ændrer output fra floating point til integer måske clipper internt. Derfor ser det sådan ud.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Derudover kan du kigge på hvad peak målingen er mellem minimum phase indstilling (som din Pro-Q 3 nok står til), og så skifte til linear phase.

Lad os sige at din stortromme, eller basslinje, har en grundtone omkring de 60 hz. Indsæt så et nærmest vilkårligt minimum phase lowcut ved 60 hz, og så får du en oftest betydelig faseændring. Hvilken vej det trækker dit peak niveau er ikke til at sige..

Det her er iøvrigt ikke en opfordring til at al din processering fremadrettet skal være linear phase, nærmere tværtimod. Det er mere det med at forstå at man påvirker fasen især omkring den valgte frekvens.
Jeg tunede en hihat på plads den anden dag, ved at sætte et 24 eller 36 db/okt high shelf omkring 1k, oveni et lille bell boost omkring samme sted. Det er super fedt at have adgang til stejlheden i de forskellige shapes i Pro-Q 3.

Nyt svar