højtalere til at skræmme måger væk fra restauranter

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

højtalere til at skræmme måger væk fra restauranter

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nogen der ved hvilken frekvens de skal spytte ud? Og lyd plejer jo at blive ganske retningsbestemt i de høje frekvenser, så det må nærmest være arrays der peger i mange retninger..
https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2022-08-2 ... ageklapper

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

100% fup

Måger hører ligesom de fleste fugle i det helt normale spektrum med fokus på 1kHz - 4kHz og ingen fugle kan høre ultralyd eller har nogen reaktion på ultralyd overhovedet.

Nogle fugle har lidt bredere spektra, men alle fugler har smallere spektrum end mennesket.

Man kan spille meget høje advarselsskrig (fra fx måger), men det kan menneskerne naturligvis også høre - og vel at mærke lige i det følsomme skarpe område af menneskets hørelse - og så gider man jo ikke spise dér.

Stakkels restaurant hvis de spilder deres penge på sådan noget fup, selvom manden hos kommunen sikkert mener det vel.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Bare de nu ikke rammer den brune frekvens

Medlemsavatar
WarmJet
Medlem
Indlæg: 90
Sted: Århus

Indlæg af WarmJet »

Måger er seje. Kunne vi ikke debatere hvilken lyd man skal bruge for at hidkalde dem?
Eller hvilken mikrofon der er bedst at indspille dem med?
Har gode erfaringer med Sennheiser MKH-406, men kunne levende forestille mig at en omni er mindst lige så god. Tror jeg prøver en MD211 næste gang - eller min Gefell UM70S, så længe der er nogen til at sørge for at mågerne ikke stjæler den.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg tror man skal undgå at tiltrække dem. Under corona-nedlukningen, spiste rigtigt mange mennesker her på vesterbro udendørs hele året rundt, fordi man jo ikke måtte gå ind nogen steder. Resultat: Antallet af måger eksploderede! Det er først ved at blive nogenlunde normalt nu. Så den restaurant bør undgå at der ligger mad fremme, som de kan få fat i. Og hvis restauranten er et sted hvor der var måger i forvejen, så tror jeg den eneste løsning er at flytte, eller rykke gæsterne indendørs og lukke vinduerne for larmen.

WarmJet: Optage fugle? Jeg kan varmt anbefale en Sennheiser 8040 og et lydkort der kan optage i 192 khz, for man kan lave de galeste dinosaurus-lyde på den måde. :dollargrin: Ifølge manualen går den mic til 55 khz, men i praksis er der faktisk stadigvæk lyd endnu højere oppe - hvilket er fedt, hvis man vil optage i 192 khz og afspille i f.eks. 44.1 khz.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

WarmJet skrev: man 5. sep 2022 06:02 Måger er seje. Kunne vi ikke debatere hvilken lyd man skal bruge for at hidkalde dem?
Kender ikke lige "en lyd" –– men det er nemt at fange deres opmærksomhed:
Nogengange cykler jeg hen til vandet omkring solopgang. Det er en østvendt kyst (v. Kalveboderne) –– jeg ved ikke, om det har nogen betydning.

Der er en brink. En lille skrænt med et par meters højdeforskel ned til vandet. Dén laver opvind, som mågerne udnytter. Frem og tilbage, frem og tilbage svæver de. Og dykker engang i mellem, når de ser noget spiseligt nede i vandet.

Jeg stiller mig lidt fra brinken, måske seks meter fra. Når der kommer en måge forbi, smider jeg et stk. brød eller kød eller hvad-jeg-nu-har –– op i luften foran mågen –– højt, så den har tid til at bedømme objektet.

Når først een måge har spist, kommer der snart flere.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar