Ny mac, men hvilken?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Ny mac, men hvilken?

Indlæg af soduno »

Jeg skal have opgraderet maskinen i mit hjemmestudie, da den efterhånden er for gammel og outdated.
Vil gerne bruge max. 16-17k, men er faktisk lidt i tvivl om hvad der er det bedste valg af mac's pt.

De eneste stationære maskiner, så vidt jeg kan se der kan opgraderes (med mere end 16GB ram), er vidst Mac Studio og den helt store. Der er nogle ældre iMacs til salg på DBA og andre steder, men jeg magter næsten ikke at yderligere skulle inverstere i en M1 når Intel Mac's bliver unsupported en gang i fremtiden.

Hvad jeg skal kunne:
Ønsket er at kunne køre ca. 5-15 spor ad gangen, her snakker vi kun midi instrumenter såsom: Spectrasonics, Addictive Drums, Acoustic Samples m.m. På min nuværende mac, brækker den sig allerede ved 3-4 spor - og laver en del white noises.

Udover dette, kommer der nok på et tidspunkt 8-10 yderligere spor til trommerne.

Hvad er det bedste i mit tilfælde? Kunne jeg i princippet nøjes med en Mac Mini M1 med 16 GB Ram, eller er det i underkanten?
Jeg har ingen idé om hvordan M1+M2 performer i henhold til Intel Cpu'erne.

Måske i har nogle erfaringer/overvejelser jeg kan trække på?
For jeg synes lige pt. det er lidt af en "urskov" med macs, pga. deres migration til M :) :shock: :roll: :?:

Dbh. Simon
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

En Mac Mini M1 kan uden problemer køre det du efterspørger. 16GB ram er ok også til din brug, men det er lidt ærgerligt at det ikke er muligt at smide 32 GB i. Jeg bruger normalt en Intel Mac Mini (2018) med 64GB ram og den kører også uden problemer det du efterspørger. Min arbejds Macbook Air med 8GB ram (M1) testede jeg dog på et tidspunkt og den uden tvivl hurtigere end min Mac Mini. Selv uden blæser. Jeg testede dog aldrig Omnisphere, men umiddelbart vil jeg ikke være så bekymret, hvis du blot vælger 16gb. Så bruger du det halve af dit budget og kan opgradere igen om et par år, hvis du alligevel synes den for hurtigt maxes ud.

Medlemsavatar
jeobas
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af jeobas »

Jeg bruger en Macbook pro M1 16gb RAM. Og den æder alt hvad jeg smider efter den uden problemer. Skal dog siges med det forbehold, at jeg kun bruger Logic og stort set ingen sample-biblioteker. Havde i starten en del problemer med tredje parts plug-ins, som ikke var M1 kompatible, men nu er alt det jeg anvender native m1, så jeg ikke længere skal køre Rosetta-mode.
Kan se, at du går efter et stationært set up, så det interesserer dig nok ikke, at batterikapaciteten er virkelig god, men det giver måske alligevel et praj om at M1 bruger meget lidt energi. Det er aldrig lykkedes for mig at stresse den nok til at blæseren er gået i gang. Kan ikke lige se, hvad det er for en konfiguration du bruger i dag? Jeg skiftede fra en pensionsmoden late 2012 Macbook pro, som jeg havde pimped med SSD og 16 gb RAM, så min oplevelse er selvfølgelig også præget af at jeg sammenligner med noget gammelt l***

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Fedt, tusinde tak for at dele jeres erfaringer. En ting jeg er lidt i tvivl om, kan man slutte 3x 27" 2560x skærme til Mac Mini'en?
Nogle skriver man kan, andre ikke. Vil helst ikke ud i at skulle købe en splitter, eller ekstra gpu box :-)

Edit:
I øvrigt kan jeg se at der spekuleres i at Mac Mini kommer med en M2'er her om nogle måneder.
Er det ikke bedre at vente lidt? :roll:
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Mac M1 med 16 gb er rigeligt

De nye hedder vist noget med Studio og de er på markedet allerede, ligner lidt en forhøjet mac mini / cheesegrater i design

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

soduno skrev: tors 11. aug 2022 22:29 En ting jeg er lidt i tvivl om, kan man slutte 3x 27" 2560x skærme til Mac Mini'en?
Nogle skriver man kan, andre ikke. Vil helst ikke ud i at skulle købe en splitter, eller ekstra gpu box :-)
Den kan kun trække to skærme.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Der er helt sikkert en Mac Mini med M2 CPU på vej, men der er intet konkret om hvornår det bliver. Nogle rygter siger allerede i 2022, andre først i 2023.

https://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Mini
https://www.macrumors.com/roundup/mac-mini/
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Jens D
Medlem
Indlæg: 462
Sted: København

Indlæg af Jens D »

En Mac Studio M1 Max koster 17.999 og har 32 GB memory (Spectrasonics er ram-spisere) og kan trække op til 5 skærme. Jeg har selv en og er super glad for den. Måske du lige skulle strække budgettet lidt...?

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Jens D skrev: søn 14. aug 2022 22:52 En Mac Studio M1 Max koster 17.999 og har 32 GB memory (Spectrasonics er ram-spisere) og kan trække op til 5 skærme. Jeg har selv en og er super glad for den. Måske du lige skulle strække budgettet lidt...?
Jeg overvejer det virkelig... Det er mange penge, men så er der til gengæld også bare heste for livet.
Har du oplevet udfordringer med at trække flere Spectrasonics VI's ved 32gb ram?
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Jens D
Medlem
Indlæg: 462
Sted: København

Indlæg af Jens D »

Jeg opgraderede min til 64 GB memory, så nej, jeg har ikke ram problemer :-) Jeg vil dog gå stærkt ud fra at du med 32 GB ikke vil opleve problemer, med mindre du arbejder med meget store arrangementer.

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Perfekt, stærkt :)
Nu er det ikke for at fluekneppe, men når du skriver meget store arrangementer, mener du så f.eks. +42 kanaler mix mellem midi og audio? :?: :roll: :)

- Undskyld Holger hvis sproget ikke passer :|
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

18.000 er en super god pris

havde nok lidt ønsket jeg selv havde ventet men jeg ventede osse på noget men det blev bærbare med de nye chips og tossedyre for det jeg gerne ville have, så jeg endte op med M1 med 16gb

men nok om FOMO

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Jeg gir mig. Det bliver til en Mac Studio. Tænker det må være det rigtige at gøre.
Min MBP 2015 lagger, laver white noise, går ned hele tiden bare jeg laver det mindste krævende arbejde.

MEN. Er det virkelig sandt der er 4-5 ugers leveringstid på en Mac Studio? :shock: :shock: :oops:

Jeg tænker følgende specs:

Billede

Det er mange penge, jeg er bare nået til det punkt hvor jeg har fået nok af dårlig performance :puke:
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

soduno skrev: søn 28. aug 2022 02:00 ...
MEN. Er det virkelig sandt der er 4-5 ugers leveringstid på en Mac Studio? :shock: :shock: :oops:
...
Det lyder da herligt, at der ikke er et halvt års ventetid, som man har kunnet komme ud for de seneste par år.... ikke specifikt hvad angår Mac, mere sådan generelt. Det skyldes nok at Ævle er nogle af dem der støvsuger alt hvad de kan af komponenter.

Sorry for derail. Om dit valg af model og specs er godt, vil jeg lade andre om at kommentere. Personligt ville jeg hurtigt løbe tør for plads med ét 1TB drev.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

soduno skrev: søn 28. aug 2022 02:00 MEN. Er det virkelig sandt der er 4-5 ugers leveringstid på en Mac Studio? :shock: :shock: :oops:
De blev revet væk da de blev sat til salg. Har selv prøvet at opstøve maskiner i DK uden held.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men er det nu man køber M1, hvornår kommer M2 versionen?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Hald skrev: søn 28. aug 2022 19:28 Men er det nu man køber M1, hvornår kommer M2 versionen?
Snakker vi om Mac Mini M1?
Har hørt nogle snakke om den skulle udkomme sidst i dette år- men selvfølgelig kun rygter.
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hald skrev: søn 28. aug 2022 19:28 Men er det nu man køber M1, hvornår kommer M2 versionen?
Den her blev released for et halvt år siden...Der går nok et stykke tid inden den bliver opgraderet.

MacRumors er altid godt at tjekke:
https://buyersguide.macrumors.com/#Mac-Studio
--
Robert

Medlemsavatar
Jens D
Medlem
Indlæg: 462
Sted: København

Indlæg af Jens D »

Med mindre at du bruger rigtig meget grafik power (4K-8K video redigering eller 3D rendering), så ville jeg spare 1800 kr. og vælge 24 Gpu versionen. Så har du også til en 2TB ekstern SSD disk :-)

Nyt svar