Ændring af BPM i Logic

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Afterclap
Medlem
Sted: Køge

Ændring af BPM i Logic

Indlæg af Afterclap »

Godaften ;)

Jeg er ny herinde, men håber i kan hjælpe med et spørgsmål ?

Jeg har lavet mange mixtapes via. Logic Pro, og har aldrig oplevet det problem jeg har nu.

Jeg skal lave et mixtape til en podcast. Og skal ændre BPM´en på nogle Tracks. Eks. fra 128 til 125. Jeg har altid gjort det i TIME & PITCH eller FLEX/POLYPHONIC. Men lige meget hvad jeg gør nu, lyder resultatet dårligt. Har også prøvet alle de andre muligheder MONOPHONIC, Rhytmic osv.

Hvad gør jeg pludselig galt, eller er der en anden måde at ændre BPM´en på ?

På forhånd mange tak ;)

Martin
Afterclap

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Til fulde mixes er den bedste Flex time stretching algoritme i Logic “Polyphonic”. Den nævner du selv og er den rigtige at bruge til fulde mixes. Check at du ikke er kommet til at sætte noget andet til... prøv evt. i et nyt, blankt arrangement.

Og ellers må du gøre det destruktivt med Time & Pitch. Her burde intet kunne variere, udover de simple settings. Lyder dette også dårligere end normalt/forventet, så tror jeg du kan konkludere at det eller de tracks du har fat i nu er mere sarte - eller dine ører er blevet bedre til at spotte problemerne.

Alternativt for bedre lyd så bruger du slet ikke time stretch men i stedet Varispeed (Speed and Pitch), men det pitcher også lyden. Kræver lidt workflow-ændringer fordi du skal bruge et separat arrangement til at bounce hvert varispeedet nummer ud eller du skal være klar på lidt frem-og-tilbage i samme arrangement.

Vil du have time stretching (og ikke pitch også), men i bedre kvalitet end Logic Pro selve tilbyder, så er der ingen vej udenom fx Izotope RX og dens destruktive time stretch. Destruktiv betyder bare at det sker på filniveau og altså ændres "destruktivt" på selve filen og ikke nemt kan laves om senere i forløbet.

RX bruger den efter min mening bedste algoritme og du kan tweake den særdeles meget, fx hvis du vil prioritere rytmisk præcision eller transienter/punch over andre ting (godt til sjovt nok rytmisk musik). Eller omvendt: prioritere fidelitet i sustained toner, vokal, m.v.

RX spiller fint med Logic men betragt det som et standalone program til dette formål. Du kan dog godt sende mixfilen over i RX direkte fra Logic, ændre tempoet, save, og så passer pengene i Logic bagefter. Workflowet er ok, jeg gør det hver dag til mastering, bare med spektralreparation.

Default avatar
Afterclap
Medlem
Sted: Køge

Indlæg af Afterclap »

Hej Holger
Tak for et fint svar :)
Googlede/YouTube éde mit problem og flere gange dukkede Izotope frem. Tror jeg vil læse lidt mere om den ;) Lyder som en god løsning.

Nyt svar