Billigste og bedste bilforsikring - mine erfaringer

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Billigste og bedste bilforsikring - mine erfaringer

Indlæg af Holger »

Skulle have forsikret konens fabriksnye bil, en RAV4 Plug-in Hybrid. 2 tons, 306 HK, men reelt kun 185 HK når den ikke kører AWD.

Har ringet til GF Forsikring, ringet til FDM (som formidler via Tryg) og lavet en beregning på Alka, Tryg, LB og Topdanmarks hjemmesider. Har også teste med Samlino, men der er oftest for få/forkerte valg.

Mine krav var:

· Kasko (og lovpligtig ansvar)
· Førerpladsdækning (en slags udvidet ulykkesforsikring til føreren af bilen)
· Parkeringsskade (ingen selvrisiko på parkeringsskader med ukendt modpart)
· Ingen vejhjælp hvis muligt, da vi har det i forvejen fra Toyota
· Op til ca. 20.000 km om året
· Selvrisiko tættest på 3.000 kr.

Elitebilist, 44 år ung, 5750 Ringe.

Det kom der følgende priser ud af, når jeg prøvede at matche så tæt som muligt (nogle parametre kan ikke fjernes/ændres):


1. GF Forsikring
5.990 kr. om året

√ Førerpladsdækning
√ Parkeringsskade
√ 21.000 km
√ Selvrisiko 3.200 kr.
√ Vejhjælp fjernet (sparet 144 kr.)

Umiddelbart checker det alle krav, har flest kilometer inkluderet (bortset fra LB som har fri kilometer), har lav selvrisiko og er billigst på prisen. Ingen samlerabat med bilforsikring, dvs. der er ikke mere at hente i rabat på selve bilforsikringen, hvis man har andre forsikringer hos GF.


2. FDM
7.588 kr. + 300 kr. medlemsskab = 7.888 kr. om året.
Bemærk, at der er andre fordele ved medlemsskab af FDM.

√ Førerpladsdækning
√ Parkeringsskade
√ 20.000 km
+ Friskade og glas
+ Lånebil
- Selvrisiko 3.675 kr.
- Vejhjælp automatisk inkluderet

Mere med i pakken (primært friskade + glas), men også en hel del dyrere.


3. Alka
7.833 kr. om året

√ Førerpladsdækning
√ 20.000 km
√ Vejhjælp fjernet (sparet 520 kr.)
+ Friskade og glas
- Selvrisiko 4.000 kr.

Ca. samme pris og produkt som FDM, men lidt højere selvrisiko og ingen lånebil. Parkeringsskade er ikke specifikt at finde overhovedet, men måske er den inkluderet under friskade hos Alka (skal undersøges).


4. Lærestandens Brandforsikring
9.077 kr. om året

√ Førerpladsdækning
√ Parkeringsskade
√ Selvrisiko 3.000 kr.
√ Vejhjælp fjernet (sparet 267 kr.)
+ Glas
+ Fri kilometer

Som den eneste indtil videre med fri kilometer, men ingen friskade og dyrere end FDM. Til gengæld dækker de lidt mere på tilbehør, som fx ladestander ved elbil og laveste selvrisiko i min lille sammenligning.


5. Topdanmark
10.224 kr. om året

√ Førerpladsdækning
√ Parkeringsskade
√ 20.000 km
√ Selvrisiko 3.075 kr.
+ Friskade og udvidet glas

En relativt stor pakke, men FDM er stadig et bedre alternativ til denne type pakke.


6. Tryg
13.284 kr. om året

√ Førerpladsdækning
√ Parkeringsskade
√ 20.000 km
+ Friskade og glas
- Selvrisiko 3.500 kr.
- Vejhjælp automatisk inkluderet

Tryg har - modsat når det formidles via FDM - ikke fattet at RAV4 ikke er en 306 HK bil det meste af tiden. Den pris er virker helt ude i hampen, men mon ikke der blot går et par måneder, så har de styr på tingene. Relativt burde Tryg så ende på ≥9.000+ kr. for det produkt jeg ønsker gætter jeg på.

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem
Indlæg: 307

Indlæg af ALTF4 »

Tjek lige TopDanmark også (bruger jeg - og så slipper jeg selv for at sammenligne :))

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Prøv lige at beregn prisen hos Lærestandens Brændforsikring - Det tager 2 minutter:

https://www.lb.dk/forsikringer/bilforsi ... rsikringer

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Topdanmark og Lærerstandens Brandforsikring tilføjet med samme eller tætteste parametre som de andre på listen.

Måske er forskellen mindre med konventionel (benzin/diesel) bil, men der tegner sig et billede af, at forsikringsselskaberne ikke helt har forstået visse nyere biltyper endnu.

Vi har selv haft følgende forsikringsselskaber gennem tiderne:

Codan, Lærerstandens Brandforsikring (via min kone), Tryg, Gjensidige (+erhverv hvor de bare skruede op, op, op på priserne) - og nu er vi endt hos GF af gode grunde. Sparede en smule yderligere ved at vælge GF Fyn i stedet for KBH, hvor vi oprindeligt var endt.

"If..." har jeg ikke været kunde hos, men jeg har oplevet dem som modpart i en bilskadesag, hvor de er enormt underbemandede. Ingen svar på fire bekræftede email over seks uger. Det tegner ikke godt for kunderne. Kundeservicen i telefonen var dog sød og beklagede deres underbemanding.

PS. Godt tip: HUSK at spørge hvad der præcis er med i forsikringen af automatiske tilvalg. Måske har du ikke brug for en forsikring mod seriehærværk og nedfaldende kampesten (true story) i Danmark, men måske hvis du elsker at køre på ferie i Italiens bjerge.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Min erfaring er at det giver bedst mening at tjekke alle sine forsikringer under et, hvis man gerne vil spare på det.
...og så gøre det hvert andet tredje år. Der er altid et af selskaberne der er på udsigt efter at øge porteføljen og det er ikke nødvendigvis det samme der er mest sulten fra gang til gang.

LB har jeg haft laaangt billigere da jeg havde alle mine forsikringer der. Nu har GF til næsten samme pris, men uden friskade. Til gengæld er den samlede regning blevet noget billigere. En enkelt skade kan hurtigt æde besparelsen over flere år ift ikke at have friskade med.

Tidligere har jeg oplevet at kunne få samlet mine forsikringer ved Tryg på en bedre aftale end jeg kunne få på medarbejdervilkår (via Nordea dengang) eller gennem Finansforbundet som også har en fordelagtig aftale den vej.

JEg er med på du sikkert har nogle specialforsikringer som måske ikke lige passer ind i den fremgangsmåde.
--
Robert

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Jeg har haft fin erfaring med Next. Jeg mener ikke de har friskade til andet end glas, men til gengæld kan du selv justere din selvrisiko, uden at prisen stikker af. Jeg har haft forsikret to forskellige fabriksnye leasingbiler over de seneste +5 år.

Det hele foregår online og uden telefonsupport. Men til gengæld er der hurtig support på skrift.

Som Pastorius nævner, så plejer det oftest at give mening at samle sine forsikringer og derigennem få bedre vilkår/priser.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har GF, vi får overskudsdeling, så hvis det har været et godt år uden de forventede skader bliver prisen mindre for medlemmerne året efter.

Samtidig sidder der ikke aktiefolk på toppen og malker et overskud, hvilket er mit argument hver gang en forsikringssælger ringer. Det er svært at slå en gruppeforsikring på prisen. 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar