Søger feedback på autentisk lydende middelaldermusik

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Søger feedback på autentisk lydende middelaldermusik

Indlæg af mediumaevum »

Jeg forsøger at lave et så autentisk lydende stykke middelaldermusik, som det er muligt, ved brug af virtuelle instrumenter.
Er det lykkedes for mig? Mangler der reverb eller andet?

Instrumenterne er jødeharpe, trommer, fløjte (2-hullet fløjte fra ERA II Medieval Legends) og et Zither-lign. instrument fra Ethno World.

OPDATERET/RETTET VERSION:


Gammel version:
Senest rettet af mediumaevum fre 19. aug 2022 13:30, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Instrumenterne er for hårdt pannet ud, i hvert fald tromme og jødeharpe. Det giver et unaturlig stereobillede. Saml dem lidt mere.

Der mangler lidt bund og trommerne virker urealistisk lave. De drukner næsten i "zitheren", hvilket de aldrig ville gøre i virkeligheden med mindre trommeslageren stod meget langt væk.

Zitheren er særdeles bred i lyden, hvilket står i noget kontrast til resten af lydbilledet, som er mere hårdt pannet eller mono (fløjten). Det kan også bare være alt for meget rumklang på zitheren.

For en mere realistisk lyd (som du efterspurgte) så prøv at lytte til rigtige indspilninger, så vil du høre hvordan sound stagen står mere samlet og ensartet.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev: ons 17. aug 2022 14:20 Instrumenterne er for hårdt pannet ud, i hvert fald tromme og jødeharpe. Det giver et unaturlig stereobillede. Saml dem lidt mere.

Der mangler lidt bund og trommerne virker urealistisk lave. De drukner næsten i "zitheren", hvilket de aldrig ville gøre i virkeligheden med mindre trommeslageren stod meget langt væk.

Zitheren er særdeles bred i lyden, hvilket står i noget kontrast til resten af lydbilledet, som er mere hårdt pannet eller mono (fløjten). Det kan også bare være alt for meget rumklang på zitheren.

For en mere realistisk lyd (som du efterspurgte) så prøv at lytte til rigtige indspilninger, så vil du høre hvordan sound stagen står mere samlet og ensartet.
Takker for hurtig feedback :)
Jeg har ikke helt forstået den med "hård panning". Mener du dermed at de er for centrerede? Eller det modsatte?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hard pan = pannet hårdt (ud), ja.

Typisk vil folk stå ret samlet og spille instrumenterne, især når der kun er en håndfuld instrumenter. Et fuldt klassisk orkester spreder sig over mange meter.

Så hvis realisme er en ting, så lyder det som om trommeslageren står langt væk og ude til venstre, men zitheren af uvisse årsager er et 5 meter bredt instrument (måske samplingen, men muligvis også mængden af rumklang).

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det her lyder for mig som en slags musik man ville sidde og høre omkring et lejrbål om aftenen. Og i sådan nogen omgivelser ville der ikke være nogen rumklang overhovedet.

Og trommen ville helt klart være lettere at høre - d.v.s. mere fremme i lydbilledet og mere "punch" og bas i den.

Edit: Jeg sejlede ned i lidt af et rabbit hole. Nationalmuseet definerer middelalderen som år 1000 til 1536, men instrumentet Siter (eller Citer) ser ud til først at være kommet til Europa senere end det, såvidt jeg lige kan læse mig til. Det gør det jo endnu sværere for en udenforstående som mig at gennemskue hvad der er autentisk middelaldermusik.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Joachip skrev: ons 17. aug 2022 16:19 Det her lyder for mig som en slags musik man ville sidde og høre omkring et lejrbål om aftenen. Og i sådan nogen omgivelser ville der ikke være nogen rumklang overhovedet.

Og trommen ville helt klart være lettere at høre - d.v.s. mere fremme i lydbilledet og mere "punch" og bas i den.

Edit: Jeg sejlede ned i lidt af et rabbit hole. Nationalmuseet definerer middelalderen som år 1000 til 1536, men instrumentet Siter (eller Citer) ser ud til først at være kommet til Europa senere end det, såvidt jeg lige kan læse mig til. Det gør det jo endnu sværere for en udenforstående som mig at gennemskue hvad der er autentisk middelaldermusik.
Ja, du har ret. Man ville næppe heller have så meget rumklang på en borg i middelalderen, medmindre vi taler senmiddelalder.
En smule rumklang ville der være, men ikke ret meget. Hvis man forestiller sig rummet som værende på størrelse med et alm. moderne hus, med træloft, måske med et par vælvinger, er det nok rumklangen at gå efter.

Man har næppe spillet den slags musik ude i det fri heller, som titlen antyder er det festmusik inde på borgen.

Jeg udskifter nok zitheren med en simpel lyre (medieval psaltery), som man har kendt siden antikken. Den har en mere træ-agtig/snor-agtig klang, dvs. uden den metalliske lyd som zitheren har.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev: ons 17. aug 2022 15:33 Hard pan = pannet hårdt (ud), ja.

Typisk vil folk stå ret samlet og spille instrumenterne, især når der kun er en håndfuld instrumenter. Et fuldt klassisk orkester spreder sig over mange meter.

Så hvis realisme er en ting, så lyder det som om trommeslageren står langt væk og ude til venstre, men zitheren af uvisse årsager er et 5 meter bredt instrument (måske samplingen, men muligvis også mængden af rumklang).
Er det bedre nu?

Nyt svar