Logic - Bounce, Mac/PC

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Logic - Bounce, Mac/PC

Indlæg af nkholst »

Hejsa
På min MAC lyder mit output fint både i Logic og som Bounce mp3-fil.
...meeeeeen... på PC og også når jeg uploader til Soundcloud, så lyder min mp3-fil mærkelig, forstået sådan at det lyder som om der er alt for meget kompressor og lydstyrken "kører" op og ned? Specielt når der kommer fuld knald på omkvædet. Det lyder slet ikke sådan på mac. Hjælp??

Prøv en lytter: (helt ekstremt fra ca. 20 sec og frem)
https://soundcloud.com/nicolai-holst-1/ ... al_sharing

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hmm, uden at vide hvordan originalen lød, er det lidt svært at afgøre. Du kan evt. tænde for at man må downloade originalen. Så vil det være muligt at sammenligne.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Det har jeg gjort nu.... men på min PC, IPHONE og alt andet en MAC, så lyder det mærkeligt??

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Prøv følgende:
Upload altid wav eller i det mindste et tabsfrit format til soundcloud.
Upload altid med peak på -1dBFS når det skal på soundcloud.

Jeg kan ikke høre det du snakker om, men der er heller ikke noget at sammenligne med, og soundcloud lyder relativt dårligt i sig selv.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Linket er helt dødt nu.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem
Indlæg: 307

Indlæg af ALTF4 »

Du har et eller andet sound enhancer halløj slået til på din mac måske?

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

...jeg gjorde som Christoffer skrev... det hjalp. Tak for hurtig hjælp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

nkholst skrev: man 15. aug 2022 20:48 ...jeg gjorde som Christoffer skrev... det hjalp. Tak for hurtig hjælp
Super!

Youtube skruer automatisk ned iforhold til et bestemt loudness target. Så nu får du sjældent intersample peaks på youtube, da den ikke rammer over 0dBFS efter deres encoding. Visse ældre uploads har ikke fået loudness nomaliseringen, og derfor kan man potentielt stadig støde på det, hvis da ikke youtube har gjort noget ved det specifikke problem. Det ved jeg ikke.

Soundcloud skruer ikke selv ned, og konverterer mig bekendt iøvrigt til en lavsigere kvalitet end youtube.
Det betyder:
Du peaker måske omkring -0.1dBFS i Logic, fordi du sætter et umiddelbart fornuftigt ceiling i din output limiter.
Du eksporterer til mp3, som måske allerede dér genererer intersample peaks grundet encodingen.
Du uploader mp3'en til soundcloud, som endnu engang konverterer din mp3 fil, med risiko for endnu flere intersample peaks. Det hedder vist transcoding, Holger, Joachip, Preben m.fl. kan snakke meget mere om det. Det er træls ihvertfald.
Er man interesseret i at folk skal høre så tæt som muligt på det samme som man har lavet i Logic, så upload i wav. Det bliver næsten altid encodet.

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Christoffer
Fedt med info... jeg er rimelig grøn i Soundcloud, Youtube mv uploads, men jeg uploadede en .wav fil med -1dBFS, som du skrev.

Nyt svar