Placering af monitors i klasseværelse

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Henne
Medlem
Indlæg: 30

Placering af monitors i klasseværelse

Indlæg af Henne »

Jeg skal undervise en HTX klasse i musik- og lydproduktion, så jeg skal have installeret nogle nye højtaler i klasselokalet.

Det store spørgsmål er så, hvor jeg skal placere højtalerne. Nu tænker jeg, at der sikkert er nogle kloge hoveder her inde, som har bedre forstand på akustik end mig, så vil lige prøve at spørge her inde.

Lokalet er ca. 7x8 m stort. Jeg har taget et billede af lokalet (inkl. flere mål), som kan ses nedenfor. Det vigtige er, at lokalet også skal bruges til andre fag, så jeg skal så vidt muligt undgå, at højtalerne dækker for tavlen, og at man kan gå rundt og ikke knalde hovedet op i en højtaler.

Min oprindelig plan var en indkøbe nogle Yahama HS8 (https://www.thomann.de/dk/yamaha_hs8i.htm), men har også lige fundet Presonus E66 (https://www.thomann.de/dk/presonus_eris_e66.htm) som jeg stærk overvejer, da de kan placeres vandret, så de ikke fylder for meget, hvis de hænger fra loftet.

Selv tænker jeg at placere højtalerne ned fra loftet lige foran det nedsunket loftpanel, som kan ses på billedet. Så sider højtalerne selvfølgelig helt oppe i et hjørne. Men hvad synes I? har I en bedre løsning? Det er kun et C-niveau fag, så det behøver ikke at lyde fuldkommen professionelt, men det vil være rart at have en god idé omkring placering, før man begynder at bore en masse huller og trække kabler. :)

Billede
Vedhæftede filer
1659606454304.jpg
1659606454304.jpg (4.28 MiB) Vist 1757 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tvivler lidt på at det får den ønskede effekt, de er near field højttalere og vil ikke kunne dække så stort areal med ens lyd, du vil ende med overhovedet ikke at have et sweetspot.

Jeg har selv Presonus højttalerne og er ret glade for dem, selv om det måske var lidt en negativ tilbagemelding fra mig håber jeg virkelig at det lykkedes for dig at få et setup der kan glæde eleverne og dig 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Njaeh, jeg vil da osse sige at Yamaha HS-8 på 56m2 er som at skyde med gråspurve.

Tror minimum at 12" æsker er det som du skal have, både på A-B og/eller C niveau, for nu skrev du jo...musikproduktion 😃
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Højttalerne kommer jo nok til at stå meget tæt på hjørnerne, da de ikke må dække for tavlen.

Så du vil få et bass boost i omegnen +6 til +12 dB. Lineært bliver det boost ikke, men det gør det alligevel ikke i et klasselokale.

Sweet spottet vil være umuligt at ramme for de fleste.

Min erfaring med lignende setups (fra det gamle Sonic College) er, at det bliver umuligt at ramme noget der lyder godt for de fleste i et klasselokale.

Så Yamaha HS-8 på stativer tæt på hjørnerne kommer nok ikke til at lyde væsentligt bedre eller dårligere end et sæt lidt bedre eller større højttalere. Fordelen ved lidt større basenheder er primært i overhovedet at kunne ramme den dybeste oktav langt nede. Så har du råd - køb større.

Placeringen, dvs. præcis hvor og hvor tæt på hjørnerne, samt vinklingen vil dog betyde mest for den generelle lytteoplevelse i det rum.

Og naturligvis hvor eleverne sidder placeret under playback.

Brug en time på at eksperimentere med placeringen og vinklingen. Det kan være modintuitivt, så test ekstremerne også for at forstå akustikken.

Sæt dig eller en god lytter midt i rummet som en repræsentativ lytter. Glem de andre positioner i rummet - du kan ikke ramme alle korrekt.

Mest realistisk er en lyttetest med det antal elever der vil være til selve undervisningen. Kroppene vil æde lidt klang og lyd.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: fre 5. aug 2022 10:17 Mest realistisk er en lyttetest med det antal elever der vil være til selve undervisningen. Kroppene vil æde lidt klang og lyd.
Ja meget vigtig faktor, man kan kun forberede det til et hvis niveau, når der kommer folk i rummet ændrer det sig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Man kunne sætte dem på stands på hjul, og markere på gulvet hvor de opfører sig bedst. Så kan de komme lidt væk fra hjørnerne når de skal bruges; og ind i hjørnerne når de ikke skal.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

God idé! Kræver lidt kabelamangement måske.

Medlemsavatar
Henne
Medlem
Indlæg: 30

Indlæg af Henne »

Tak for responsen alle sammen :)

Jeg tror jeg starter med at købe nogle E66 fra Thomann og tester dem i lokalet for at se, om jeg synes de klarer jobbet. Hvis ikke, så har jeg en undskyldning til at bede om flere penge til noget større.

Rigtig god ide med stands på hjul. Desværre er der en dør i det ene hjørne, som åbner ind ad, og der er ikke meget plads der. Da vi har en elev i kørestol, så der helst ikke være noget i vejen for døren.

Det nemmeste vil nok være, at sætte højtalerne oppe på væggen ved siden af stikkontakterne over tavlen. Der er også huller i loftet til at trække kabler i forvejen, men nu må vi se, hvordan de lyder, når vi får højtalerne.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bare få dem væk fra loftet - endnu en flade tæt på gør ikke noget godt for lyden.

De skal være direkte i ørehøjde for de siddende elever og ikke vinkles nedad.

Nyt svar