"Sjov" sammenligning: Shure SM7B mod SM58, og Behringer Ultravoice XM8500

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

"Sjov" sammenligning: Shure SM7B mod SM58, og Behringer Ultravoice XM8500

Indlæg af Christoffer I. N. »

"Sjov" fordi han synes de lyder helt vildt ens. Hvis det ene og alene er trafoens skyld - nævnes i slutningen af videoen - at SM58 mangler top og har det low mid bump, så skulle han da næsten ha' loddet den ud. Jeg har ikke gidet at glo den video han omtaler, om trafo-moddet.
Og sjovt med Behringeren. Om SM58 lyder de knap 5 gange bedre end den ved jeg ikke, men det er da tydeligt, at der mangler noget guf fra den.. Måske er det en bedre formulering, om Behringeren kun lyder 5 gange så billigt.


Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

Sjov video. Men det er svært at tage mikrofon råd fra en mand der har s'er i sin video, så høje at det kan få ører til at bløde :shock:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev: tors 28. jul 2022 00:32g sjovt med Behringeren. Om SM58 lyder de knap 5 gange bedre end den ved jeg ikke, men det er da tydeligt, at der mangler noget guf fra den.. Måske er det en bedre formulering, om Behringeren kun lyder 5 gange så billigt.
Min kone køber sådan en billig men stadig ægte Parma-skinke i supermarkedet i ny og næ. Den koster ca. 30 kr. for 5 tynde skiver.

Så køber hun også en langtidslagret skinke via Årstiderne. Den koster 150 kr., ditto for 5 skiver.

Så kommer spørgsmålet om den lagrede skinke er 5 gange prisen værd?

Det er svært at kvantificere, men jeg ved at hvis jeg vil have nogenlunde samme madvare, men i klart bedre kvalitet (aka 100% i en blindtest), ja så koster den mere. Hvor mange gange mere er ikke så relevant, så længe køberen føler det er prisen værd.

I sidste ende er det jo value based pricing, præcis samme koncept jeg selv kører med i min masteringbiks. Er jeg 4-5 gange bedre end den billigste hjemmebiks? Helt sikkert for nogle, muligvis ikke for andre - men alle har muligheden for at sige ja eller nej tak til prisen.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg synes faktisk også hans video lød meget skarpt og lidt unaturligt. Jeg gætter på at det er en Røde mic. Hans $100 snyde-SM7B lyder da mere behageligt. :-D

Men er $400 dyrt for en SM7B? Eller er det faktisk bare SM58 der er billig? Svært at sige. Men jeg har lavet så mange vellykkede optagelser med SM57 (som har samme kapsel som SM58) i tidens løb, at jeg er mere tilbøjelig til at sige, at det bare er rigtig meget mikrofon til pengene. Og hvis man laver et pop-filter ud af noget bøjet ståltråd og en strømpe, så kan man sgu godt lave ganske fine vokal-optagelser uden at have en 3D printer.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg lavede enkelte forsøg for 15-20 år siden med XM8500 samt 57/58 m.fl. husker ikke
detaljerne, men Pointen holder, at XM8500 er
noget nær samme ydelse. De er bare en smule forskellige, XM8500 måske lidt bedre til noget, og 57/58 til noget andet. Der ikke nogen vinder
eller taber som sådan. Men en masse bashing.

Skulle jeg ud og købe 10-20 stk af de mics idag ville jeg helt klart undgå Shure gr pris

Men hans project er underligt, det skal ligne noget det ikke er, uden grund, og som sagt ovenover er der bedre måder mht afstand

Besværligt overkill til ingen nytte
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 29. jul 2022 09:25, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

SM58 lyder bedst på hans stemme synes jeg. Den har lidt mere varme og nærhed end SM7B, som er en lille smule tyndere og har noget mere midrange. XM8500 lyder mere som SM7b end SM58 i testen synes jeg, men den lyder en smule mere fjern og tynd.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AvS skrev: fre 29. jul 2022 09:14 SM58 lyder bedst på hans stemme synes jeg. Den har lidt mere varme og nærhed end SM7B, som er en lille smule tyndere og har noget mere midrange. XM8500 lyder mere som SM7b end SM58 i testen synes jeg, men den lyder en smule mere fjern og tynd.
Men hvordan står dipswitchesne på SM7B?

Det virker ikke specielt videnskabeligt uden en mere detaljeret sammenligning.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

DUBTEMPLE skrev: fre 29. jul 2022 09:04 Men hans project er underligt, det skal ligne noget det ikke er, uden grund, og som sagt ovenover er der bedre måder mht afstand
Underligt i forhold til et lydstudie - måske!
Underligt i forhold til en youtube kanal - helt sikkert ikke!

Jeg synes da det er et fint projekt og kan generelt godt lide små, sjove DIY hacks. Der hvor jeg tænker det kunne være ekstra fedt er hvis man, som youtuber, fik designet sit eget hus. Det handler jo delvist om at skabe et unikt look.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten B skrev: fre 29. jul 2022 12:45
DUBTEMPLE skrev: fre 29. jul 2022 09:04 Men hans project er underligt, det skal ligne noget det ikke er, uden grund, og som sagt ovenover er der bedre måder mht afstand
Underligt i forhold til et lydstudie - måske!
Underligt i forhold til en youtube kanal - helt sikkert ikke!

Jeg synes da det er et fint projekt og kan generelt godt lide små, sjove DIY hacks. Der hvor jeg tænker det kunne være ekstra fedt er hvis man, som youtuber, fik designet sit eget hus. Det handler jo delvist om at skabe et unikt look.
Tjoo, måske har du ret, jeg snupper en pille, og prøver at være lidt mere glad :)
/Dub

Nyt svar