Mac-spørgsmål

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Mac-spørgsmål

Indlæg af tom »

Hey

Beklager at følgende forespørgsel ikke er musikrelateret, men jeg kender ikke lige andre sites, hvor jeg evt kunne henvende mig. Jeg forsøger at få MitID til at funke på min fars Macbook Air, før han finder en høj bygning at kyle den ud fra. Desværre har jeg aldrig selv haft en Mac, så det hele er lidt fremmed for mig.

Her er sagen: Han har pt to browsere. I Safari virker MitID overhovedet ikke: Ethvert forsøg på at nå frem til login-vinduet strander på en grå skærm med meddelelsen: "Safari kan ikke oprette en sikker forbindelse til serveren". I Chrome kan jeg få MitID til at virke på borger.dk, danskespil og min egen netbank (SparNord), men når jeg forsøger at få loginvinduet frem i min fars netbank (DanskeBank), står siden bare og søger i det uendelige. Jeg har forsøgt at rydde historik/cache i Chrome og at "nulstille" Safari, men det hjalp ikke.

Som en tredje mulighed forsøgte jeg nu lige at hente Firefox, men installeren fortæller mig, at mit styresystem er forkert: "Du har OS X 10.9.5. Programmet kræver OS X 10.12 eller en nyere version". Så det virker som en oplagt ide at prøve at opdatere systemet, men hvordan gør jeg det? Har kigget i den der "Launchpad", som vel svarer til WIndows' kontrolpanel, men kan ikke finde noget om opdatering.

Håber at nogen lige kan give mig et tip.

Vh Tom

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

tom skrev: fre 22. jul 2022 01:04 "Du har OS X 10.9.5. Programmet kræver OS X 10.12 eller en nyere version".
Her har du roden til hele problemet: Han kører på et styresystem som er næsten 10 år gammelt. (Mac OS 10.9 er fra 2013)
De browsere han bruger er så gamle at de ikke overholder de sikkerhedsting der skal til for at kunne køre MitID og NemID.

Hvis du finder du af hvilken Macbook Air han har, kan vi finde ud af hvilket Mac OS han kan opdatere til.

Prøv evt om han kan hente Mac OS High Sierra (version 10.12) og opdatere på dette link: macappstores://apps.apple.com/us/app/macos-high-sierra/id1246284741?mt=12

EDIT: Efter en opdatering til High Sierra, gå derefter ind i systemindstillingerne og se om der skulle være flere opdateringer.

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Mange tak for tilbagemeldingen. Er lidt rystet over at systemet næsten har 10 år på bagen. Han sagde til mig, den var nogenlunde opdateret! Så det må jo klart være problemet.

Når jeg følger dit link, kommer jeg ind på en vistnok overordnet side om High Sierra, med nyheder om version 10.13.6, og jeg kan simpelthen ikke se nogen muligheder for at igangsætte en opdatering derinde. Men du nævner version 10.12, så kunne jeg mon gøre det via det her link:
https://support.apple.com/kb/dl1897?locale=da_DK
> Og så bare trykke "hent"?

Mht spørgsmålet om, hvad det nærmere bestemt er for en MacBook, så har jeg fundet lidt mere info via "Om denne Mac" inde under æblesymbolet i øverste venstre hjørne. Der står:
MacBook Air
11" Primo 2014
Processor: 1,4 ghz intel core i5
Hukommelse 4 GB
Software: OS X 10.9.5 (13F1911)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hvis du kan hente en opdatering, så ja, bare hent den og opdatér.

Den Macbook Air kan opdateres til det næst nyeste Mac OS, Big Sur version 11, men start med den du har fundet og så evt opdatér senere til Big Sur.

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Cool, tak. Det prøver jeg. Men det bliver nok først om et par dage, da jeg har glemt at få strømforsyningen til computeren med, og de der opdateringer kan nok godt tage mere tid, end batteriet rækker til. Så jeg vender tilbage om nogle dage, hvis der er problemer. Foreløbig mange tak.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeps. Den sikre vej til at skabe problemer på en computer, er ved at starte en større opdatering og lade computeren løbe tør for strøm midt i det hele ;)

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Hey, så fik jeg opdateret skidtet. Var lidt svært at få det i gang, men fandt den her side med gamle versioner:

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

Jeg er indtil videre landet på Catalina, og nu funker netbanken, så mission accomplished. Men er det mon værd at gå skridtet videre og installere Big Sur, eller risikerer man bare at lave ged i den på sådan en relativt gammel maskine?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Altså, hvis det virker nu, så lad den være som den er.
De nyere Mac OS har hele tiden større og større krav til maskinen og din fars Mac er efterhånden en gammel svend.
Skulle der så igen senere opstå problemer, så kan man jo altid prøve at opdatere :)

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Det lyder totalt fornuftigt. Vi stopper her. Mange tak for hjælpen.

Nyt svar