Kæmpe meget brug for hjælp til strømproblem og stød..

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
kompression
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Aarhus

Kæmpe meget brug for hjælp til strømproblem og stød..

Indlæg af kompression »

Hej Lydmaskinen.

Jeg har efterhånden gået og ignoreret lidt for længe nu, at der er et tydeligt problem i mit studie. Jeg er mere eller mindre nødt til at gå med gummisko indendøre, da jeg mærker buzz fra noget af mit rackudstyr, samt faderen på min X-Touch One. Stikudtagende er gamle og har ikke det tredje stik (jord?) og jeg har talt med en elektriker om at få trukket jord ud til udtagende, og simpelthen skifte dem.

Men altså; Så vidt jeg kan se på Thomann.de virker det ikke til at de sælger hverken stikdåser eller rackstrømforsyninger med jord i sig. Jeg har absolut ikke en brik forstand på hvordan alt det med strøm fungerer, men jeg tænker, at hvis jeg får trukket jord, så bør jeg vel også finde mig en masse nye stikdåser samt stik med 3 pin's for at jorde det hele, ikke?? :oops:

Hvordan er jeres studier sat op med strøm? Bruger i Voltage Regulatorer eller hvordan foregår det lige? Nogle smarte løsninger og tips? Jeg må ærligt erkende at det med strøm ikke er en verden jeg har tænkt meget over, før nu... Men nu er jeg altså træt af tilfældigt stød og vil gerne til kernen af problemet :? :? :wink:

God sommer!
Kh

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Det lyder som om du skal have elektrikeren igang til at starte med. Hvis du har problemer med krybestrøm (når der ligger et AC off set på 0), bør du få det løst. Hvis problemet er i hele huset, skal du tale med elektrikeren om problemet, ellers ville en ny gruppe der er jordet ordentligt og med nye ledere til stikkene være vejen frem.
Du kan endda få sat et filter på gruppetavlen så relæ-støj osv ikke kommer med ind.
Om du har brug for en decideret power conditioner er måske mere et spørgsmål om hvilke typer enheder du har. Hvis alt kører med switchmodestrømforsyninger er det lidt ligegyldigt om du får 228 eller 231 V ud af stikket, men hvis du har rør-grej mv. kan det være lidt mere kritisk.

Når din jord til enhederne så er etableret, bør du kigge på jordsløjfer på dine signalveje.

Nå ja, og så er nogle LED drivere og spots nogle være støjsvin, der udsender urimelige mængder radiostøj.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Default avatar
kompression
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Aarhus

Indlæg af kompression »

Tusind tak for svaret Michail - Det er bestemt noget der kan bruges. Hvis jeg får trukket jord og lavet nye stikkontakter - Bør jeg da ikke bare få skiftet alle mine ledninger osv ud, så de alle er jordet? Bare for at være på den sikre side?;)

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Det meste gear man køber fra udlandet kommer som standard med schuko apparat stik. Dvs den standard hvor jorden sidder i to metalbøjler i den stikdåse hvor man sætter stikket i. I Danmark bruger vi den 3 benede LK standard. Men hvis du få lavet nye udtag med jord, så kan du evt lave nogle LK til schuko overgange, så du har helt styr på at der er jord til det hele. Eller køb en røvfuld Lk stik og klip schuko enderne af…

Default avatar
brian-dk
Medlem
Indlæg: 1

Indlæg af brian-dk »

Hejsa
Hvis jeg må give dig et seriøst godt råd så gør følgende. Du bør have en power conditioner. De findes i så mange forskellige prisklasser. Fra de helt billige til de sindssygt dyre. De kan flere ting, men noget af det jeg hæfter mig ved er, at man slipper for brom fra andre maskiner i huset. Men jo få lavet jord og sæt så sådan en firmann imellem, så vil du opleve en betydelig bedre lyd. Du har ret. Alt skal jordes, for at det vil virke. Er der bare en maskine / aprrat i kæden som ikke har jord, så hjælper det absolut ikke. Man kan så heldigvis snyde lidt, ved at trække en ståltråd (kobbertråd) ( ledning hen til de aparater du ikke sådan lige kan sætte jord til altså dem der kun har en fase og en nul.Det billigste for dig vil være at få et jordspyd i jorden og så få lavet en kontakt ind i dit studie med jord.

Default avatar
kompression
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Aarhus

Indlæg af kompression »

Mange tak for gode svar. Kan det passe at sådan en Power Conditioner fungerer lidt ligesom en stikdåse i en eller forstand?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Med hensyn til filtrering af støj fra stømnettet... hvad med sådan noget som en UPS - kan sådan en også filtrere elektrisk støj væk?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

brian-dk skrev: lør 23. jul 2022 21:44 ... Alt skal jordes, for at det vil virke. Er der bare en maskine / aprrat i kæden som ikke har jord, så hjælper det absolut ikke. Man kan så heldigvis snyde lidt, ved at trække en ståltråd (kobbertråd) ( ledning hen til de aparater du ikke sådan lige kan sætte jord til altså dem der kun har en fase og en nul....

Men hvor på apparatet mener du så, at sådan en leder skal kobles på?

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jeg tror der er masser af tråde hvor en jording med kabel til fx radiator er blevet diskuteret og frarådet på det kraftigste.
Lav ordentlig jord i kontakten hvis du kan.

En power conditioner er grundlæggende set et filter der filtrere spikes fra, fx køleskabskompresser-poppet og et EMI/RMI filter der tager brum fra fx dårlige LED drivers.
I live-situationer er det rigtig smart med en rack monterbar enhed som fx furman. Derhjemme kan man installere et tilsvarende filter i forlængelse af sin gruppetavle, for 1/3 prisen.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Start med at finde det apparat der "giver stød". Det er 97% sikkert din computer. Hvis du hiver strømmen fra den, får du så stadig stød?
Hvis du har fundet den, så er det dén som først skal have jord. Hvis for mange enheder har både jord og en anden stelforbindelse via kablerne, ender du op med et andet problem: Jordsløjfer.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ja, lad være med at koble jord til radiatoren. Det udsætter bare andre mennesker for unødvendig risiko, hvis der en dag skulle gå overgang i et af dine apparater.

Jeg kører med en nødløsning, som jeg fik anbefalet af en elektronikfyr: En form for "fup-jordforbindelse". De fleste apparater tillader at man kan skifte strømledningen ud med en med 3 ben. Så det gør jeg altid. Alle mine strømkabler og forlængerledninger har 3 ben. Og derfor har alting deres jord forbundet med hinanden.

"Jamen, der er jo ikke jord i det stik i væggen som det kommer fra. Er det hele så ikke forgæves?"

Nej faktisk ikke. Apparaterne ser ud til at finde et fornuftig nulpunkt, og jeg slipper både for 50 hz brum, støj, og høje lyde hvis jeg trækker et jackstik ud uden at slukke for kanalen. Og det er allerede en stor forbedring i forhold til bare at bruge de sædvanlige stik med 2 ben som de fleste kører med.

Men det bedste er naturligvis at få installeret jord ligesom i resten af Europa.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar