Feedback på mix

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Feedback på mix

Indlæg af Eskobar »

Hej :)

Jeg søger lidt feedback på det her mix. Fx. niveauer på de forskellige instrumenter osv. og det generelle lydbillede.
Har især haft svært ved at vurdere om snare/rimshot sidder godt i mixet, den virker lidt høj men den må gerne være dominerende uden at være FOR høj hvis i ved hvad jeg mener, hvad siger i til den?

Og hvad med bunden, især sub, er den god nok?

Download-link .wav format https://twotonez.com/wp-content/uploads ... 7/OMM8.wav

Senest rettet af Eskobar tirs 19. jul 2022 01:23, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg foretrækker faktisk ved 1:28 at der kom mere shaker på, 16 dele der holder pacen. Jeg har på intet tidspunkt tænkt at kantslag er for høje, tværtimod, tror jeg syntes at bas og BD er lidt for dominerende.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Svært lige at vide hvordan lydkvaliteten er fra starten, når det er soundcloud. Men overall: lyder fint. Jeg synes dog at rimshot/snare er lidt for høj. Tror noget comp på trommebussen generelt kunne tæmme det lidt. Evt bare skære lidt af toppen på rimshot/snare.

Men ellers lyder det fint. Dejligt nummer.

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

Hald skrev: man 18. jul 2022 14:45 Jeg foretrækker faktisk ved 1:28 at der kom mere shaker på, 16 dele der holder pacen. Jeg har på intet tidspunkt tænkt at kantslag er for høje, tværtimod, tror jeg syntes at bas og BD er lidt for dominerende.
Tak for det. Skal det forstås sådan at det er overgangen du godt kunne tænkte dig holdte tempoet?
the19thbear skrev: man 18. jul 2022 15:52 Svært lige at vide hvordan lydkvaliteten er fra starten, når det er soundcloud. Men overall: lyder fint. Jeg synes dog at rimshot/snare er lidt for høj. Tror noget comp på trommebussen generelt kunne tæmme det lidt. Evt bare skære lidt af toppen på rimshot/snare.

Men ellers lyder det fint. Dejligt nummer.
Tak for svar. Det har du ret i, jeg kan evt. smide et download link ind lidt senere. Har virkelig svært ved at få den rimshot til at sidde rigtigt. Prøver at mase den lidt med en comp ellers må jeg frem med eqen. Glad for du kan lide det :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nu sidder jeg lige med noget knap så godt lyttegrej her... (dvs. et par middelmådige headphones, som ikke er beregnet til musikproduktion).

Jeg synes umiddelbart ikke at snare kantslagene virker for høje.

Eskobar skrev: man 18. jul 2022 17:59 Har virkelig svært ved at få den rimshot til at sidde rigtigt. Prøver at mase den lidt med en comp ellers må jeg frem med eqen.
Har du prøvet at eksperimentere med lidt rumklang på den? Det kan være et forsøg værd for elementer, som er svære at få til at sidde rigtigt. Det kan få den til at opleves som at den sidder lidt længere tilbage i lydbilledet, selvom volumen er uforandret.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg fik vist ikke skrevet helt det jeg mente, at shakerne blev tydeligere ved 1:28 foretrækker jeg frem for det tidligere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

Mr. Soundman skrev: man 18. jul 2022 18:53 Nu sidder jeg lige med noget knap så godt lyttegrej her... (dvs. et par middelmådige headphones, som ikke er beregnet til musikproduktion).

Jeg synes umiddelbart ikke at snare kantslagene virker for høje.

Eskobar skrev: man 18. jul 2022 17:59 Har virkelig svært ved at få den rimshot til at sidde rigtigt. Prøver at mase den lidt med en comp ellers må jeg frem med eqen.
Har du prøvet at eksperimentere med lidt rumklang på den? Det kan være et forsøg værd for elementer, som er svære at få til at sidde rigtigt. Det kan få den til at opleves som at den sidder lidt længere tilbage i lydbilledet, selvom volumen er uforandret.
Prøver med lidt rumklang, men må indrømme at jeg har lidt svært ved hvad se for mig hvad det skulle være for en slags rumklang lige i det her tilfælde. For de meste andre trommer og percs er knastørt som jeg husker det. Måske noget kort med passende pre-delay?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Måske :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har ikke læst de andres svar.

første lyt på slaverne:
Jo, kan sagtens følge det med at snaren føles for høj. Men det kunne godt gå, især med de lydidealer der er fra producere rundt omkring, hvor det handler meget mere om feel end måske loudness eller noget perfekt.
Vokaler/mest den lyse stikker måske også lidt for langt frem. Jeg har det som om at vokalen kunne hænge lidt bedre sammen med resten, så måske bare en smule ned for alt vokal. Ikke meget.
Det lyser stryger-noget/violin(?! jeg er "computermusiker"..........) til slut er måske også lige til den høje side.

lyt på hovedtelefoner:
glem alt det ovenstående. Det lyder spændede og dynamisk, det er holdt tilpas snævert så vokalen bliver dejlig bred når den kommer ind.
Jo, der kunne gøres noget, men samtidigt synes jeg også det hænger rigtig godt sammen.
Eneste note er at jeg kunne tænke mig at vide hvilken tone subben hopper ned på på 2. bar af "loopet", der vist er den dybeste. Det virker fint, men det skal måske heller ikke blive meget dybere, bare til en anden gang. Jeg fornemmede den overhovedet ikke på mine højttalere, som heller ikke gengiver meget under 50 hz.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg lytter iøvrigt gerne på monitors hvis der kommer en download udgave. :)

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

Tak for detaljeret feedback @Christoffer I. N. . Super brugbart. Jeg tror det er f1 den spiller som vist er omkring de der 43hz eller deromkring 8-)

Her er et download link, har lavet et par småjusteringer på snare og vokal : https://twotonez.com/wp-content/uploads ... 7/OMM8.wav

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Haha, først nu ser jeg du også skrev, at der var ændret lidt. Det går nu nok, nu jeg ikke har hørt det på andet end monitors i dag, så sammenligninger fra igår er rent udfra hukommelsen...

Det jeg hører på mine monitors er det samme jeg skrev om i min tidligere post. Vokalen er måske lidt høj. Snaren er bedre eller knap så "pokey", det er måske fordi du har fikset den.

Nåmen jeg havde egenligt en idé om, at jeg ville prøve at polere lidt på din fil, ligesom jeg gør når mit eget er færdigt. Det håber jeg er OK.
... Jeg havde ikke overvejet at du havde limiteret filen, så en del af de ting jeg plejer at gøre opførte sig anderledes end jeg ville forvente. Om det er limiteringen, eller det markant anderledes mix (iforhold til hvordan det jeg selv laver lyder), ved jeg ikke.


Her er link som du kan downloade. Det er privat, bare rolig, og jeg kan slette det når du skriver at du har downloadet. Det kan også forblive oppe så læsere af tråden kan lytte det, det er helt op til dig.


Det er ikke limiteret, men højeste peak niveau matcher dit. Hvor godt det lyder at limitere min fil ved jeg ikke, nu kildematerialet er limiteret, men ellers kan du matche gain ved at sænke din, eller hvad du vil.

i rækkefølge:
4 styk parallel comp/smadder, der peaker ~30dB lavere, det gør jeg altid for at give lidt ekstra liv. UAD 1176 Rev A, Kush Audio UBK-1 Smooth mode, Plugin Alliance Elysia Karacter, og så prøvede jeg UAD API Vision for første gang i parallel til det her, eq'en kan indsættes i sidechainen, så jeg hypede især snaren med 1.5/3k og 5k, og den pumpede vist lidt ekstra med boost af bunden.
De her parallelle ting må gerne distorte og pumpe, det giver godt med liv når de sniges ind under. Jeg har beskrevet processen tidligere herinde.

Variety of Sound Slick HDR og Sonnox Inflator, hvad de helt præcis gør ved jeg ikke. Det lyder godt.

4 dynamiske bånd i Fabfilter Pro-Q 3, 2 shelves og 2 bells, jeg hævede bunden lidt med statisk gain også, og især vokal blev dæmpet en del med den laveste bell, som vist tager ~4dB som rent dynamisk bånd.

Fabfilter Pro-C 2, punch mode, ratio 2:1, 10ms attack, 50 ms release, 12dB HP sidechain filter omkring 140 hz, omkring 4dB gain reduction

og endelig Kush Clariphonic DSP Mk 2, om den sådan rigtig passer ind i det her mix ved jeg ikke, der røg over en halv dB i peak niveau for at matche det originale. Der er jo i forvejen rigeligt fokus på de områder den fremhæver.


Hvad jeg ikke gjorde, men som jeg synes du i det mindste bør overveje:
Der mangler efter min mening nogle overtoner i den dybe bass, så den kan høres på andet end studiehøjttalere/hovedtelefoner eller "brians bilanlæg". Det lyder som om at du ind imellem har en anden bass rolle også, som spiller en oktav højere, og det kan måske blive noget bøvl hvis subben får ekstra overtoner.
Der er mange gode plugin kandidater som kan løse det jeg efterlyser, Plugin Alliance Black Box HG-2, Fabfilter Saturn 2, Tone Projects Kelvin, Plugin Alliance Elysia Karacter, m.fl....

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

Pisse fedt at du gider rode med det @Christoffer I. N. . Jeg synes faktisk din version lyder ret godt, selvom du kun har haft den fil at arbejde med. Det er en anden lyd, mere kommerciel lyd eller hvad man skal sige. Det hele er mere kompakt. Det kan jeg faktisk rigtig godt lide på en måde :clap:

Nogle af de ting du skriver skal helt klart prøves. Har aldrig været god til det med parallel-comp, kommer altid til at overgøre det. Men jeg det skal jeg helt klart rode lidt mere med.

I øvrigt den der Inflator er den god og hvad gør den ved lyden synes du? Den bliver nævnt ret ofte på diverse forums,fb grupper mm., men jeg bliver altid forvirret over hvad den gør, så har aldrig fået købt den :lol:

Jeg synes bare du skal lade den version være oppe så tråden ikke mister sin kontekst. Forhåbentlig kan andre få noget ud af det en dag.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dejligt at det kan bruges!

Jeg har lige tilladt mig at redigere "DSP" ind i mit svar. Det er ikke en hardware clariphonic, men deres glimrende software udgave.

Ja, det er knap så "varmt", når der bliver fjernet så meget af den der dybere vokal klang, og hvad der ellers ligger dernede.

Som sagt med det her "excitement" parallel-smadder, du skal snige det ind under. Jeg indstiller det sådan her:
- Hver af de nævnte parallelle plugins får deres egen fx channel. Det hedder send-kanalerne i Cubase, det hedder vist Aux i Pro Tools, osv.. Ligesom hvis du ville sende til en full wet rumklang.
- Jeg muter det uprocesserede, så jeg kun hører eksempelvis 1176'eren. Med den er det jo bare at vælge en ratio, i det her tilfælde "all buttons in", og så gaine op for input, evt. skrue ned for output først, da det ellers bliver dejligt højt. Attack og Release skal være så hurtige som muligt, så distorter den dejligt. Det er vel nærmere distortion istedet for pumping.. :) Jeg arbejder normalt med peaks omkring -10dBFS inden jeg går ind i de parallelle, og så sætter jeg output på selvet plugin'et omkring -10 også. Til at starte med er det lidt svært at finde ud af, hvor meget kul der skal på. I tilfældet med dit nummer her, der er det meget ligetil at tjekke hvor meget gain der kommer på i introen, hvor de parallelle vil fremhæve det langt mere, end når alt spiller. Man kan automatisere niveauet på de parallelle kanaler, det havde jeg brug for i starten, men nu bruger jeg det meget mere subtilt.
- Når de parallelle er indstillet, unmuter jeg det tørre/uprocesserede, og skruer lidt op for hver af de parallelle, startende fra at kanalen er helt tavs. Jeg ender omkring fader-niveau på -30 til -45. Starter med en af dem, sætter et niveau, løfter endnu en parallel fader, sætter niveau, og så videre. Finder en passende balance når de alle spiller.
- De parallelle spor bliver samlet på et gruppespor jeg kalder "Para Wet Fader". Så har jeg en fader der kan skrue ned for det samlede parallelle signal. Ofte ender denne fader nede omkring -6 til -10. Jeg finder frem til niveauet ved at holde musen over kanalens mute knap, lukke øjnene, og undlade at tælle hvor mange gange jeg febrilsk muter og unmuter. Når jeg når ned på et niveau hvor jeg ikke kan høre om kanalen er muted eller ej, så skruer jeg måske en dB e.l. op. Det der sker her bliver jo fremhævet af compressor, inflator osv. senere i kæden.

Ang. Inflator. Jeg bruger den mest til det her stadie, men jeg regner med at få mere brug for den når jeg skal lave "-5 RMS Drum & Bass smadder" . Det samme med føromtalte Karacter, der snildt henter et par usynlige dB hos mig, når jeg har brug for loudness.
Hvad laver Inflator. Hm. Måske noget mild saturation eller sådan. Jeg skruer dens effekt op på 5-6%, det er rigeligt når jeg laver det her mixbuss processering, eller pre mastering, eller hvad man skal kalde det. I manualen anbefalede de vist at gaine input op til man får lidt soft clipping, det gør jeg, og skruer output tilsvarende ned. Normalt gør den så lidt, at output ikke skal skrues yderligere op (når den tager mere fat falder peak output, vel fordi den spiser peaks'ne).

Jeg glemte at understrege i mit tidligere svar, at jeg stadig mener det virker rigtig godt som det er nu, altså din version. Det er primært det med tilføjelser af bass overtoner jeg synes er vigtigt.

Nyt svar