Dæmpning på væg i lille rum

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Dæmpning på væg i lille rum

Indlæg af Knord »

Hej alle
Hvis jeg skal lave dæmpning på side væggene i et lille rum ala tre stk rockwool modeller på hver side af rummet.
Hvad vil jeg så få mest ud af?
5 cm rockwoll og fem cm luft bag bagved.
10 cm rockwoll ingen luft bagved
5 cm rockwool ingen luft bagved

Eller bedre forslag?

Alm batts eller terræn batts?

Pft

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg gætter A) 5 cm med luft

især hvis du kan lave dem så store som muligt i højde og længde

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mig bekendt er terrænbatts bedst, nærmest uanset hvad.

Nu er det nogle år siden jeg for alvor gik op i akustik, men der virkede det netop til at den her resistance to flow dæmpning som rockwool absorberne hører ind under, der er det essentielt med luft mellem væg og absorber, og derfor er dit første forslag, med 5 cm batt og 5 cm luft bedst.
Det tager dog kun 20 cm ekstra i bredden af dit rum, at lave 10 cm batts med 10 cm luft i begge/alle sider. Det vil være bedre.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Så længe du holder dig under 20 cm tykkelse, er terræn batts bedre end alm. flexibatts.

Der er dog ikke den helt store dæmpningsforskel på om du laver 10 cm batts mod væg eller 5 cm med 5 cm luft.
Dertil være en teoretisk forskel, men i praksis i et normalt rum uden forudgående regulering, vil forskellen være så minimal at det ligefrem vil være svært at måle. (Fordi der er så mange andre ting der vil påvirke resultatet.

Så du kan opnå den samme effekt med det halve forbrug i Rockwool. Og i disse sparetider er det ikke så ringe endda.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!


Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Jeg takker mange gange
Laver 5 cm luft bag 5 cm terrænbats og glæder mig over der så også blir råd til mad også 😀

Nyt svar