Råd til optagelse af trommer på budget

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Råd til optagelse af trommer på budget

Indlæg af cygge »

Hej folkens! Jeg leger med tanken om at lave en liveoptagelse af mit band til efteråret. Vi gjorde det sidst i 2009, hvor jeg havde mange dejlige mikrofoner at smide med – de fleste er siden solgt, og jeg skal prøve at klare mig med mindre. I mellemtiden har trommeslageren fået flere tammer, og hans gamle Gretsch synger simpelthen så... ja, så englene synger. Jeg kunne godt tænke mig at fange så meget som muligt.

Vi lavede en optagelse tilbage i 2006 hvor trommerne, så vidt jeg husker, blot var miket op med et sæt Neumann KM-184 til overheads og en AKG D112 på stortrommen, og det lød overraskende godt. I 2009 gjorde jeg det selv med et sæt sE4A som overheads, sE Titan på stortrommen, SM57'ere på tammer og snare, og en billig Samson pencil på hi-hatten. Det blev okay, men heller ikke fantastisk.

Jeg har stadig mine sE4A, min sE Titan og den billige Samson. Og lidt ekstra, men jeg skulle jo gerne have en kondensator i overskud til guitarforstærkeren og en til basforstærkeren, for ikke at tale om, at det kunne være fint med noget rum-lyd også. Og så er der alt dét med vokalerne, som vi nok laver som dubs, men jeg ville jo gerne undgå at skulle koble noget fra i kampens hede.

Så, for nu at gøre en kort historie lang: hvis DU, kære læser, stod og skulle anskaffe dig en håndfuld mikrofoner til at mike trommer op (snare, fire tammer, stortromme, og en masse metal), hvad ville du så gå efter? Det er, som man kan høre på ovenstående links, glad amatørmusik, indspillet og mixet og mastered af en glad amatør, så vi snakker ikke (nødvendigvis) splinternye DPA eller Neumann for hver kvadratcentimeter af trommesættet. Findes der noget sølv eller guld på brugtmarkedet, som man med rimelighed kan forvente en bare nogenlunde fornuftig lyd fra?
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Hvis I ikke er 100% nørdet igennem, så er det langt nemmere at styre 4 mikrofoner, 2 overheads, en på lilletrommen og en i stortrommen.

Derudover skal I gøre en del for at dæmpe trommesættet så det ikke synger/runger så meget

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Morten Bjørn skrev: tors 7. jul 2022 22:07 Hvis I ikke er 100% nørdet igennem, så er det langt nemmere at styre 4 mikrofoner, 2 overheads, en på lilletrommen og en i stortrommen.

Derudover skal I gøre en del for at dæmpe trommesættet så det ikke synger/runger så meget
Enig, lokalet er ret afgørende for resultatet.

Og man kan lave super fine optagelser med 4 mics.

Lige nu bruger jeg komisk nok disse til overheads: https://www.thomann.de/dk/behringer_c2_stereoset.htm

De gør det bedre end prisen antyder, og der medfølger holdere og beslag til X/Y opsætning så du har nemt med fase.

Jeg har denne til stortrommen som gør det ganske fint: https://www.thomann.de/dk/the_tbone_bd300.htm

Til lilletrommen har jeg Thomanns kopi af SM57'eren https://www.thomann.de/dk/the_tbone_mb75.htm
Men det ser ud til at Behringer også har lavet en kopi der er identisk som er billigere: https://www.thomann.de/dk/behringer_sl_75c.htm

Det er budget versionen, og hvis din placering og akustik er god, kan du lave fine ting med dem.

Vil du gerne have tam mikrofoner bruger jeg disse: https://www.thomann.de/dk/t-bone_cd_55.htm
De er ikke de ringeste eller bedste jeg har prøvet, igen rigtig fine til prisen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Du må nok skrive lidt mere om hvad det er du skal lave , hvor mange spiller ? hvordan er rummet , skal det lyde naturligt , eller bearbejdes meget i mix ? Jeg har lavet mange optagelser hvor der næsten kun blev brugt sporet med Overhead !

Min grundopstilling er 1 eller 2 Båndmikrofoner som overhead , SM57 på lilletromme , AKG D12 inde i stortromme , Sennheiser 421 el 441 på tammer , god lille kondensator på HiHat.

Båndmikrofoner tager hele sættet og alt lyder fantastisk , så fantastisk som trommesæt og spil nu lyder. Båndmikrofon er uden diskusion bedst til at optage Ovehead og suveræn til bækkener.
SM57 er nok den jeg kender bedst til lilletromme , kan være en anden , men find en mikrofon du kender så godt at du med det samme kan høre om den er placeret rigtigt, man vil ofte placere den tæt mod skind og ude i siden. AKG D12 eller alternativt Sennheiser 421 kan tåle et stort lydtryk , derfor gode til stortromme. Sennheiser på tammer er dejligt , tåler højt lydtryk og lyder fremragende i et stort frekvensområde , det blir man glad for med tammer , der jo går meget dybt , komplext og man vil gerne ha god top så man kan definere dem i et mix.
Hvad er vigtigst ? det er overhead da det jo indeholder alle informationer , skulle jeg råde , køb en god båndmikrofon til OH og brug så de mikrofoner du har til resten. og nej , jeg har ingen pol8 til salg for tiden.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Fantastiske svar, alle, tusind tak! Det lyder som om jeg skal nøjes med at tracke med 4-5 mikrofoner på trommerne – det vil også gøre mixet mere overskueligt, for guderne skal vide at da jeg mixede (og senere remixede) vores demo fra 2009 var det utroligt svært at passe især tammerne ind i lydbilledet uden at gate dem halvt ihjel. Måske et par gode overheads i virkeligheden havde været bedre og simplere. Mine sE4A lyder fedt, så det er et godt udgangspunkt, og nu har jeg da nogle gode ting at kigge efter til selve kedlerne. Til alt held er der tale om (en afart af) jazz, så det behøver ikke være så stramt som havde vi spillet symfonisk dødsmetal...

Jeg prøver med det simple setup og ser, hvordan det ender. Til alt held er det ret nemt at overtale bandet til at stimle sammen igen hvis den første optagelse skulle vise sig frugtesløs. 😄
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Hald skrev: fre 8. jul 2022 12:04 Lige nu bruger jeg komisk nok disse til overheads: https://www.thomann.de/dk/behringer_c2_stereoset.htm
[...]
Jeg må indrømme jeg tabte kæben da jeg så priserne på de mikrofoner, du linker til. Hold da helt kæft hvor er "middelmådigt lydgrej" blevet perverst billigt! :shock:
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja jeg var også skeptisk, men da min ven havde et sæt som lød bedre end de skulle til den pris, sp havde jeg ingen undskyldning for ikke at have et sæt selv, så lånte jeg mine typiske overheads ud og brugte de små så længe, og de er der endnu, har ikke savnet noget i mit setup.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Aarhus Lydstudie
Medlem
Indlæg: 196
Sted: Aarhus

Indlæg af Aarhus Lydstudie »

cygge skrev: fre 8. jul 2022 23:01
Hald skrev: fre 8. jul 2022 12:04 Lige nu bruger jeg komisk nok disse til overheads: https://www.thomann.de/dk/behringer_c2_stereoset.htm
[...]
Jeg må indrømme jeg tabte kæben da jeg så priserne på de mikrofoner, du linker til. Hold da helt kæft hvor er "middelmådigt lydgrej" blevet perverst billigt! :shock:
Jeg har hørt ret gode ting om pierzo-mikrofoner til trommeindspilninger.
https://elektronik-lavpris.dk/p104873/m ... 58khz-30v/
Asger Christensen
Aarhus Lydstudie

Web: http://www.aarhuslydstudie.dk
E-mail: info(a)aarhuslydstudie.dk

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

cygge skrev: tors 7. jul 2022 21:09jeg skulle jo gerne have en kondensator i overskud til guitarforstærkeren
Den her lille detalje overrasker mig, for jeg plejer faktisk at bruge dynamiske til guitarforstærkere. Så det vil jeg da ihvertifald nævne som en mulighed, hvis du skal spare og har brug for at rokere rundt med mics.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja jeg ville også vælge en dynamisk mikrofon til guitarforstærkeren, igen SM57 kopien plejer at gøre det fint.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Joachip skrev: lør 9. jul 2022 19:54
cygge skrev: tors 7. jul 2022 21:09jeg skulle jo gerne have en kondensator i overskud til guitarforstærkeren
Den her lille detalje overrasker mig, for jeg plejer faktisk at bruge dynamiske til guitarforstærkere. Så det vil jeg da ihvertifald nævne som en mulighed, hvis du skal spare og har brug for at rokere rundt med mics.
Se, der kan man bare se hvor meget jeg ved om at lave ordentlige optagelser. :shock: Jeg var egentlig af den opfattelse at en kondensator (om det så er med lille eller stor membran) altid var at foretrække til... ja, egentlig alting, men det slår mig også at jeg oftere ser SM57'ere på netop guitarforstærkere. Det gør da tingene lidt nemmere. Det kan være jeg bare skal få bestilt sådan et par t.bone MB75 hvis de vitterligt er så gode. :-D
Aarhus Lydstudie skrev: lør 9. jul 2022 19:50 Jeg har hørt ret gode ting om pierzo-mikrofoner til trommeindspilninger.
Det siger du bare så jeg ikke vil låne dine mikrofoner alligevel!
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Aarhus Lydstudie
Medlem
Indlæg: 196
Sted: Aarhus

Indlæg af Aarhus Lydstudie »

cygge skrev: fre 15. jul 2022 14:07 Jeg var egentlig af den opfattelse at en kondensator (om det så er med lille eller stor membran) altid var at foretrække til... ja, egentlig alting
Kondensatormics kan have en tendens til at fremhæve toppen på en træls måde på fx amps (men også fx tromme-OH, stryg, blæs mv) når man close-mic'er.

I disse tilfælde kan bånd- og dynamiske mikrofoner være et godt alternativ. Eller piezo-mikrofoner :wink:

Det kan også være et spørgsmål om evnen til at håndtere lydtryk ved close-micning, hvor dynamiske mics ofte har bedre specs ifht. ikke at distorte ved kraftige lydkilder.
Asger Christensen
Aarhus Lydstudie

Web: http://www.aarhuslydstudie.dk
E-mail: info(a)aarhuslydstudie.dk

Nyt svar