EQ af kontrabas

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

EQ af kontrabas

Indlæg af stig-b »

Hej..

Jeg vil høre om een kan give mig en ca. eq-kurve til kontrabas og om der skal low-cut ind på den.. Feks. hvor dybt skal den gå ned til i hz før et cut.

Vh. Stig.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det kommer helt an på hvilken mikrofon du har brugt, og hvor mikrofonen var placeret. Men hvis du smider en .wav fil, så kan vi give et bud.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Kontrabas kan jo osgå lyde på mange forskellige måder, alt efter musikstil, hvilken bas der er tale om, hvilke andre instrumenter den skal blende med, bassistens skills osv. Der er vist desværre ikke et one size fits all svar på dit spørgsmål.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Jeg er doven, så jeg paster lige en passage jeg selv stødte på, da jeg for ikke så lang tid siden havde stort set samme tvivl om kontrabasser, som jeg har lovet mig selv at bruge i et kommende nummer i sample format.

https://ourpastimes.com/tips-on-eqing-a ... 11807.html

Der er måske bedre tips derude, men jeg er sgu også for doven til at lede efter dem. Jeg var egentlig bare interesseret i low cut og om der var et typisk eq-dyk i et afgrænset frekvensområde. Det var der så, se "Low end" og "Midrange."

Kh
Gothi


Tips on EQ'ing an Upright Bass

Enhance the warmth and character of an upright bass recording with EQ settings.

Upright basses, or double basses, are often recorded with two microphones. One captures the string noise (attack) while the other captures the body (bass) of the instrument. When combining the two, you should be able to capture a useable upright bass tone. However, when it comes time for mixing, you might find that you want to make equalization adjustments to bring out the best of the bass in relation to other instruments.

No Equalization
Rather than equalize the upright bass, adjust your microphone placement to emphasize or de-emphasize the different frequencies being captured. If using multiple microphones, try increasing the volume of one microphone while decreasing the volume of the other to create your desired bass tone.

Low End
Roll off the low end below 50 Hz. Most stereos cannot recreate frequencies below 50 Hz with accuracy, so this will not substantially affect the upright bass tone. Increase or decrease the “weight” of the bass by boosting or cutting in the 80 Hz to 100 Hz range. If the bass sounds “boomy,” try cutting a few decibels between 100 Hz and 150 Hz. If the bass tone is lacking "warmth," boost the EQ between 100 Hz and 300 Hz.

Midrange
Enhance the attack of the bass by boosting in the 500 Hz to 1500 Hz range. Doing so will increase the presence of the bass and allow it to stand out more in a mix. If you feel that your bass tone has too much attack, cut a few decibels in this frequency range.

High End
Depending on your preference, string noise can be emphasized or de-emphasized by boosting or cutting between 2 Khz and 5 Khz. If boosted, this range can also add brightness and definition to the upright bass tone. Add “air” to the bass tone by boosting all frequencies above 8 Khz.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Tak for jeres input :)
Vh. Stig

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Stig, du kan altid fyre rough mix og kontrabas efter mig, så kigger jeg gerne på den.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev: tirs 28. jun 2022 21:18 Stig, du kan altid fyre rough mix og kontrabas efter mig, så kigger jeg gerne på den.
Tak, Holger.. Jeg sender den til dig (Y)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Eq er jo en del af mix processen, så hvis den ikke skal stå alene tager man jo valg ud fra det samlede lydbillede.

Min erfaring er at piezo pickup blandet med en kondensator mic kan opnå både bunden med energien men også lyden af træet, de skal EQ’s forskelligt og også have forskellig kompressor.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Hald skrev: ons 29. jun 2022 07:02 Eq er jo en del af mix processen, så hvis den ikke skal stå alene tager man jo valg ud fra det samlede lydbillede.

Min erfaring er at piezo pickup blandet med en kondensator mic kan opnå både bunden med energien men også lyden af træet, de skal EQ’s forskelligt og også have forskellig kompressor.
Tak for svar, Søren..
Jeg er midt i at indspille nummeret, og tænker netop som det du beskriver - det er en del af en helhed, så derfor er mit spørgsmål måske irrelevant..
Men nu har jeg jo lagt spørgsmålet ud, så derfor kommer her et mixer output af nummeret hvor det er pt. - Guitar-spor er que-tracks og vokalerne er ikke lavet endnu. -


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Personligt havde jeg EQ'et lidt mere "træ" frem i kontrabassen, der er meget lækker bund, men tonerne er nemmere at hører med lidt mere mellemtone.

Fra 2:30 kommer der meget højfrekvent med, som om der er meget bas og diskant på den, men ikke ret meget mellemtone.

Men bortset fra det er nummeret som så ofte fra dig ret lækkert. Dejlig stil.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Flere overtoner i kontrabassen kan gøres med en god gang rør/trafo eller fx Tone Projects Kelvin indstillet korrekt.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev: ons 29. jun 2022 10:03 Flere overtoner i kontrabassen kan gøres med en god gang rør/trafo eller fx Tone Projects Kelvin indstillet korrekt.
Er det noget der kan tilføres i masteringen, eller skal det gøres i Bas-sporet alene?

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Hald skrev: ons 29. jun 2022 10:01
Fra 2:30 kommer der meget højfrekvent med, som om der er meget bas og diskant på den, men ikke ret meget mellemtone.

Men bortset fra det er nummeret som så ofte fra dig ret lækkert. Dejlig stil.
Duhar gode øre Søren.. 2:30 inde i nummeret er der en anden EQ-kurve ;)

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Så Søren og Holger, nu er eq ændret udfra jeres anvisninger, og der er en verden til forskel :)
Nu kan man høre "træet" og den "syngen" som er i Helle´s bas og hendes spillestil.. Tak for det (Y) :)


Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

stig-b skrev: ons 29. jun 2022 10:41 Så Søren og Holger, nu er eq ændret udfra jeres anvisninger, og der er en verden til forskel :)
Nu kan man høre "træet" og den "syngen" som er i Helle´s bas og hendes spillestil.. Tak for det (Y) :)

Det er *meget* bedre. En helt anden verden faktisk.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

:thumbup: :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Det er nu et dejligt fællesskab her på Lydmaskinen - Man får altid hurtige og relevante svar på dét som man spørger om. :)
No shit Sherlock ;)

Nyt svar