Lave hjemmeside. Hvad skal jeg vælge?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Lave hjemmeside. Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af the19thbear »

Jeg skal til at rode med noget hjemmeside.
Jeg betaler allerede for hosting+email gennem simply.com
Jeg har prøvet med wordpress, men kan simpelthen ikke finde ud af at lave noget der ligner noget bare rimelig ok.
Er der andre alternativer som er gratis (eller næsten?), hvor man kan designe hjemmesider og som IKKE skal betales/hostes hos dem hvor man har designet den hos?

Tusind tak.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

the19thbear skrev: man 20. jun 2022 22:39 Jeg skal til at rode med noget hjemmeside.
Jeg betaler allerede for hosting+email gennem simply.com
Jeg har prøvet med wordpress, men kan simpelthen ikke finde ud af at lave noget der ligner noget bare rimelig ok.
Er der andre alternativer som er gratis (eller næsten?), hvor man kan designe hjemmesider og som IKKE skal betales/hostes hos dem hvor man har designet den hos?

Tusind tak.
Er det meget dynamisk indhold? Jeg kommer nok mere og mere til den konklusion at statiske hjemmesider er det nemmeste at have med at gøre, men det dur selvfølgelig ikke hvis der skal opdateres ofte, eller der skal være flere om at vedligeholde sitet.
--
Robert

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Nej det skal bare være en portefølje side. En del videoer og lidt tekst.
Måske 3 undersider. Max (altså som hoveside. Så en “about” og en “links” eller noget).
Men tror måske jeg har fundet noget godt. Elementor+wordpress kan noget.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Med det rigtige købte tema (fx Brooklyn) er det nemt at få WP til at se pænt ud.

Hvis du ikke kan få WP til at se ordentligt ud, så bliver det ikke nemmere med andre systemer.

Problemet med WP er to ting:

· Det er ekstremt bloated kode og kan desuden potentiel loade ret langsomt, som minimum skal du installere en god WP cache og WebP billedekonvertering.
· WordPress har et væld af sikkerhedsbrister, både i selve core-delen og i de mange plug-ins - flere kendte end andre CMS systemer/plugins pga. WPs popularitet

Det sidste er mindre relevant når du hoster det ude i byen, men sørg for at der findes løbende backups der faktisk virker (og du kan rulle tilbage til selv!), da sandsynligheden for at det bliver hacket/defaced er ret stor. Og vi taler ikke banal phishing eller brute-force password hack af admin, men alle mulige slider/contact form plug-in uploadsbrister med mulighed for php-afvikling og det der er værre.

Som Pastorius siger: har du brug for dynamisk indhold, så kan WP/et CMS måske give mere mening, men ellers er statisk vejen frem. Jeg har droppet WP til fremtidige websites, selvom nogle af mine ældre websites er baseret på WP.

Hippo har hjulpet med at konvertere mine WP sites til statiske udgaver. Vi stadig har WP kørende på en separat server med isolerede brugere hvorfra der nappes portfoliodata, hvis det ikke er cached på den statiske og han har skrevet et updater-script som konverterer WP > statisk on demand, hvis der skal større ændringer til i layoutet.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

123 :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Haha, ja eller kryds fingre for at Geocities kommer tilbage.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Angel Fire! (det var det vilde i start 00erne).

men tak for svar:)

Nyt svar