mediumaevum's blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Re: mediumaevum's blog

Indlæg af mediumaevum »

Hov, jeg glemte da helt at poste de færdige Hammershus-animationer her i tråden:

De bør ses i denne rækkefølge:






Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg ved at du elsker Eevee og hastigheden
men.. dine sidste videoer er ikke gode, det ser simpelthen for fladt ud ud det hele. Bla.dine søer eller vandhuller i den første video bliver helt hvide når din Hdr rammer reflektionen mod kameraet

Jeg har altid været skeptisk ifht Blender Cycles(ifb med hastighed og kvalitet) det er derfor jeg har brugt Octane i 10+ år, men senest har jeg brugt Cycles X til at rendere min seneste NFT og blev meget overrasket (jeg havde først lavet mit projekt i Houdini med Octane, men tænkte jeg ville prøve Blender 3.0, og det blev vinderen og det færdige resultat)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

lakris skrev: lør 18. dec 2021 22:41 Jeg ved at du elsker Eevee og hastigheden
men.. dine sidste videoer er ikke gode, det ser simpelthen for fladt ud ud det hele. Bla.dine søer eller vandhuller i den første video bliver helt hvide når din Hdr rammer reflektionen mod kameraet

Jeg har altid været skeptisk ifht Blender Cycles(ifb med hastighed og kvalitet) det er derfor jeg har brugt Octane i 10+ år, men senest har jeg brugt Cycles X til at rendere min seneste NFT og blev meget overrasket (jeg havde først lavet mit projekt i Houdini med Octane, men tænkte jeg ville prøve Blender 3.0, og det blev vinderen og det færdige resultat)
Jeg tror det er fordi jeg ikke fat sat shaderen ordentligt op. Jeg har set ret så realistisk vand med Eevee.
Desuden mener jeg at jeg slog Refraction fra for at øge renderingshastigheden endnu mere.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Nr. 3 er rigtig flot. Fordi du bruger lyset rigtigt godt på den animation.
Men det virker i starten som en time-laps. Himlen , syntes jeg, at bevæge sig for hurtigt i forhold til bygningerne. Længere fremme. Ca. 2.20 min. Virker det mere autentisk. Jeg syntes du har flair for at skabe lyset, skygge og dybde.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

mediumaevum skrev: lør 18. dec 2021 22:56
lakris skrev: lør 18. dec 2021 22:41 Jeg ved at du elsker Eevee og hastigheden
men.. dine sidste videoer er ikke gode, det ser simpelthen for fladt ud ud det hele. Bla.dine søer eller vandhuller i den første video bliver helt hvide når din Hdr rammer reflektionen mod kameraet

Jeg har altid været skeptisk ifht Blender Cycles(ifb med hastighed og kvalitet) det er derfor jeg har brugt Octane i 10+ år, men senest har jeg brugt Cycles X til at rendere min seneste NFT og blev meget overrasket (jeg havde først lavet mit projekt i Houdini med Octane, men tænkte jeg ville prøve Blender 3.0, og det blev vinderen og det færdige resultat)
Jeg tror det er fordi jeg ikke fat sat shaderen ordentligt op. Jeg har set ret så realistisk vand med Eevee.
Desuden mener jeg at jeg slog Refraction fra for at øge renderingshastigheden endnu mere.
Det jeg mener med fladt er ikke dit vand, men alt andet, bygninger osv. jeg pointerede bare at hdr lyste hvidt i dit vand som et eksempel
Det kan godt være at andre har lavet realistisk vand med eevee, men det hjælper jo ikke her

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

lakris skrev: søn 19. dec 2021 02:35
mediumaevum skrev: lør 18. dec 2021 22:56
lakris skrev: lør 18. dec 2021 22:41 Jeg ved at du elsker Eevee og hastigheden
men.. dine sidste videoer er ikke gode, det ser simpelthen for fladt ud ud det hele. Bla.dine søer eller vandhuller i den første video bliver helt hvide når din Hdr rammer reflektionen mod kameraet

Jeg har altid været skeptisk ifht Blender Cycles(ifb med hastighed og kvalitet) det er derfor jeg har brugt Octane i 10+ år, men senest har jeg brugt Cycles X til at rendere min seneste NFT og blev meget overrasket (jeg havde først lavet mit projekt i Houdini med Octane, men tænkte jeg ville prøve Blender 3.0, og det blev vinderen og det færdige resultat)
Jeg tror det er fordi jeg ikke fat sat shaderen ordentligt op. Jeg har set ret så realistisk vand med Eevee.
Desuden mener jeg at jeg slog Refraction fra for at øge renderingshastigheden endnu mere.
Det jeg mener med fladt er ikke dit vand, men alt andet, bygninger osv. jeg pointerede bare at hdr lyste hvidt i dit vand som et eksempel
Det kan godt være at andre har lavet realistisk vand med eevee, men det hjælper jo ikke her
Det ville Cycles ikke hjælpe på. Det skyldes at mit materiale (natursten) er uden PBR og derfor også uden displacement. Jeg kunne godt lave PBR til naturstens-textures og dermed give dem reel dybde - men det koster på renderingstiden pga. et mega enormt polygon count. Jeg vil jo også have lidt græs med på naturen.

Det hele er ét stort kompromis. Hvis jeg havde adgang til en renderfarm var det en helt anden sag, men jeg løb allerede i den øverste video ind i problemer med polygon count. Renderingstiden var 8 sek. pr. frame og nærmede sig derfor grænsen på 10 sek. som er den grænse jeg har sat for at kunne lave en film.

10 sek. renderingstid pr. billede til en film på 24 billeder/sek. betyder at 250 billeder (10 sek. animation) tager ~40 min.
Dvs. 2 minutters animation tager 8 timer at rendere.

Jeg har også slitage på hardwaren at tage hensyn til.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

En øvelse i at lave interessante character poses.
Håber på en dag at kunne animere denne scene.

Dragon Slayer.jpg
Dragon Slayer.jpg (185.71 KiB) Vist 2724 gange

Det tog hele eftermiddagen at lave disse pose setups.
Gad vide hvor lang tid det vil tage at animere 1 minut?
Dragon Slayer_viewport.jpg
Dragon Slayer_viewport.jpg (346.97 KiB) Vist 2724 gange

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg er blevet tilknyttet projektet Dansk Teater 300 År og Historieselskabet.

Sammen med Liv Thomsen, indehaver af Historieselskabet og vært på DR-udsendelser som f.eks. På Sporet af Dronningerne og flere andre historie-programmer, skal jeg lave 3D-animerede rekonstruktioner af teaterbygning(er), som bliver vist på DR2 til efteråret.

Det er et samarbejde med eksperter og historikere.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

mediumaevum skrev: tirs 1. feb 2022 19:56 Jeg er blevet tilknyttet projektet Dansk Teater 300 År og Historieselskabet.

Sammen med Liv Thomsen, indehaver af Historieselskabet og vært på DR-udsendelser som f.eks. På Sporet af Dronningerne og flere andre historie-programmer, skal jeg lave 3D-animerede rekonstruktioner af teaterbygning(er), som bliver vist på DR2 til efteråret.

Det er et samarbejde med eksperter og historikere.
Sådan !

Bliver spændene at følge med i :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jenkins skrev: tirs 1. feb 2022 20:05
mediumaevum skrev: tirs 1. feb 2022 19:56 Jeg er blevet tilknyttet projektet Dansk Teater 300 År og Historieselskabet.

Sammen med Liv Thomsen, indehaver af Historieselskabet og vært på DR-udsendelser som f.eks. På Sporet af Dronningerne og flere andre historie-programmer, skal jeg lave 3D-animerede rekonstruktioner af teaterbygning(er), som bliver vist på DR2 til efteråret.

Det er et samarbejde med eksperter og historikere.
Sådan !

Bliver spændene at følge med i :)
-Og helt ærligt, så er jeg nervøs for hvad der kan gå galt undervejs.

Men Liv virker utrolig flink og forstående.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jenkins skrev: tirs 1. feb 2022 20:05
mediumaevum skrev: tirs 1. feb 2022 19:56 Jeg er blevet tilknyttet projektet Dansk Teater 300 År og Historieselskabet.

Sammen med Liv Thomsen, indehaver af Historieselskabet og vært på DR-udsendelser som f.eks. På Sporet af Dronningerne og flere andre historie-programmer, skal jeg lave 3D-animerede rekonstruktioner af teaterbygning(er), som bliver vist på DR2 til efteråret.

Det er et samarbejde med eksperter og historikere.
Sådan !

Bliver spændene at følge med i :)
Lige en rettelse:
Teaterbygningen bliver ikke vist på DR2-dokumentaren, men på en webfilm som bliver lanceret i forbindelse med temaet Dansk Teater 300 År.

Kan dog godt afsløre at det er en meget fornem bygning ;)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Liv Thomsen er virkelig et godt menneske at samarbejde med.

Vi har som de første i hele verden digitalt opført Ludvig Holbergs teater i Lille Grønnegade (København) som havde præmiere 23. september 1722. Filmen, lavet af Liv Thomsen med mine animationer, bliver vist 23. september 2022, som webfilm.

Hun har også tilbudt at lægge speak til mine youtube-animationer. Arbejder på at lave en kort Hammershus-"dokumentar"-film (af ca. 5 min. varighed) til en start.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Fedt! 🙂

Det føles altid godt når man lander på den rigtige hylde, tillykke med det.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Godt at høre ,.. har også bemærket dit fravær herinde ,.. men ikke været urolig for dig :)

Hvis Liv skulle blive træt af at lægge stemme til dine ting på et tidspunkt, så er der en
ny tråd herinde om at ændre stemmer grundliggende med ny teknik, måske brugbart
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: lør 12. mar 2022 13:31 Godt at høre ,.. har også bemærket dit fravær herinde ,.. men ikke været urolig for dig :)
Mit fravær herinde skyldes dog andre årsager, derudover bruger jeg også Facebook til at poste mine ting.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Arbejder lige nu på en rekonstruktion af Gurre Slot ved Helsingør. Det var Valdemar Atterdags kongeborg.

Her er de foreløbige billeder:
Solopgang ved Gurre Slot.jpg
Solopgang ved Gurre Slot.jpg (133.82 KiB) Vist 2380 gange
Porten ved Gurre Slot.jpg
Porten ved Gurre Slot.jpg (412.07 KiB) Vist 2380 gange
Gurre Slot Fugleperspektiv.jpg
Gurre Slot Fugleperspektiv.jpg (398.18 KiB) Vist 2380 gange

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Lidt opdateringer på Gurre-projektet:
Gurre Castle 1.jpg
Gurre Castle 1.jpg (916.9 KiB) Vist 2277 gange
Gurre Castle 2.jpg
Gurre Castle 2.jpg (218 KiB) Vist 2277 gange


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Det var et flot arrangement til indvielsen af De Fem Hald'er d. 3. september 2022, hvor vores rekonstruktioner nu står ude ved de forskellige voldsteder. Både arkitekten Erik Brandt Dam og borgmester Ulrik Wilbek og flere andre kendte personer holdt taler.

Der kom 1700 besøgende.

https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestj ... -moedte-op

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Glæd jer til 23. september når Dansk Teater fejrer 300 års jubilæum!
Jeg stod for at lave et bud på en rekonstruktion af Holbergs teater i Lille Grønnegade, der åbnede d. 23. september 1722.

Derudover har jeg stået for rekonstruktion af Det Kongelige Teater anno 1840.

https://www.danskteater300aar.dk/portfo ... llinger-2/

Det første program kommer DR's streamingtjeneste på fredag d. 23. september 2022 - på www.dr.dk/tv med Liv Thomsen som vært.

Det er en del af en serie på 5 webfilm af ca. 10 min. varighed.

Det har været sjovt at samarbejde med forskellige fagfolk på det projekt. Teaterbygningen i Lille Grønnegade var helt klart sværest, fordi der er så få kilder.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Fedest og tillykke med det.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

danstanley skrev: søn 18. sep 2022 20:54 Fedest og tillykke med det.
Tak :)

Opgaverne har nærmest stået i kø lige siden.
Først Stubber, så Gudenåens klostre og Bastruptårnet.

Er (måske) også snart ved at få en opgave omkring Søborg Slot sammen med Museum Nordsjælland.

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Tillykke med det!
Det er flot, det du laver.

Har du nogensinde beskæftiget dig med Kalø Slotsruin?
Det kunne være interessant at se hvordan det engang så ud. Jeg har nemlig besøgt den næsten en gang om året hele mit liv, da vi har sommerhus på Mols.

PS: En lille fun-fact: Kalø Slot står faktisk nu på Kongens Nytorv!
Da man rev slottet ned sejlede man murstenene til København og brugte dem til at opføre Charlottenborg Kunstmuseum.
Ja, genbrug er ikke en ny ting... :)
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

BOBofthePOP skrev: tirs 20. sep 2022 11:33 Tillykke med det!
Det er flot, det du laver.

Har du nogensinde beskæftiget dig med Kalø Slotsruin?
Det kunne være interessant at se hvordan det engang så ud. Jeg har nemlig besøgt den næsten en gang om året hele mit liv, da vi har sommerhus på Mols.

PS: En lille fun-fact: Kalø Slot står faktisk nu på Kongens Nytorv!
Da man rev slottet ned sejlede man murstenene til København og brugte dem til at opføre Charlottenborg Kunstmuseum.
Ja, genbrug er ikke en ny ting... :)
Ja, det har jeg faktisk. Engang for længe siden lavede jeg en VFX-rekonstruktion af Kalø Slot, med brug af ægte filmoptagelser, og placerede 3D-modellen inde i filmoptagelsen.


Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Mediumaevum ~

Vil bare lige give dig et *kæmpe* high-five, for at hænge i og være tro mod den kunst / det arbejde du har valgt at bruge din tid på! Det er utrolig rar læsning at se ikke bare een men mange døre åbne sig for dig!

"Momentum" er en fantastisk katalysator ift. at vokse som kunstner! Dét at vide ens output bliver set / hørt / oplevet, er den bedste form for "blod på tanden" jeg er bekendt med! Nyd det - og brug det! <3

kh - /Rune/
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar